Logo

Gadżety reklamowe

Kontynuujemy rodzinną tradycję | Anna Garmada, Slodkie

W tym roku Slodkie świętuje 25 lat działalności na rynku słodkich gadżetów reklamowych. Jubileusz powstania warszawskiej firmy to także czas podsumowań. O zmianach, największych wyzwaniach i sukcesach w historii marki opowiada Anna Garmada – CEO firmy Slodkie.

25 lat, czyli ćwierć wieku! Jak to wszystko się zaczęło?

Historia naszej marki rozpoczyna się w 1985 roku, gdy polska branża reklamowa oraz marketingowa zaczynały się prężnie rozwijać. Założycielami firmy byli moi rodzice, których dziś z dumą mam przyjemność zastępować. Kontynuowanie rodzinnej tradycji to nie tylko ogromny zaszczyt, ale także duże wyzwanie, które podejmujemy każdego dnia z całym zespołem. Od 25 lat nieustannie obserwujemy trendy, analizujemy rynek i dostosowujemy naszą ofertę do aktualnych potrzeb klienta. Stawiamy na rozwój i nie boimy się wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Dzięki ciężkiej pracy i ogromnej pasji, Slodkie jest obecnie jednym z europejskich liderów branży słodyczy reklamowych, a my możemy realizować najbardziej kreatywne projekty.

Jakie były największe momenty przełomowe w rozwoju firmy?

Przez 25 lat w naszej firmie zmieniło się bardzo dużo. Własna wytwórnia czekolady oraz uruchomiona nieco później rzemieślnicza karmelarnia jest tym, co z pewnością wyróżnia nas jako producenta słodyczy reklamowych na polskim rynku. Choć produkcję zaczynaliśmy od czekolady mlecznej, to szybko rozwijaliśmy ofertę, dodając kolejne warianty, jak np. czekolada biała, rubinowa czy deserowa.

Nie można pominąć również momentu dołączenia Polski do Unii Europejskiej – dzięki temu otrzymaliśmy możliwość ekspansji na rynki europejskie. Od lat rozwijamy park maszynowy, o którym śmiało mogę powiedzieć, że jest najbardziej nowoczesny i najbardziej zróżnicowany na rynku – produkujemy twarde czekoladki w różnych wielkościach i z dodatkami ziół lub owoców, nadziewane pralinki, jajka, czekolady z dodatkami, pakowane w klasyczną kopertę, folię aluminiową, papier czy folię BIO.

W 2020 roku wdrożyliśmy innowacyjną technologię – cyfrowy nadruk bezpośrednio na naszych produktach. Kolejnym przełomowym momentem w naszej działalności był rebranding w 2021 r. Odświeżony wizerunek marki zdecydowanie zapoczątkował szereg przemian. Kluczowy był dla nas również kwiecień 2022 r. – właśnie wtedy w naszej ofercie pojawiła się wegańska linia 100% bezmlecznych czekolad NXT. Powód do dumy był niemały, ponieważ wprowadziliśmy ją jako pierwsi na europejskim rynku reklamowym.

Slodkie

No właśnie. O rebrandingu mówiąc. Rok 2021 to nowy początek dla marki Slodkie (wcześniej: Słodkie Upominki). Co się zmieniło?

Ze względu na coraz prężniej rozwijającą się współpracę z klientami zagranicznymi postanowiliśmy zmienić dotychczasową nazwę ,,Słodkie Upominki” na ,,Slodkie”. Rebranding zakładał także powstanie nowego logo, którym od zawsze był konik na biegunach. Zdecydowaliśmy jednak, że nie będziemy tego zmieniać, a jedynie lekko odświeżymy jego wizerunek i kolorystykę na nieco słodszą. Zmiana wizerunku marki nie tylko została optymistycznie przyjęta przez naszych stałych klientów, ale pozwoliła także rozwinąć nowe relacje biznesowe.

A jakie największe wyzwania Was spotkały, którym należało stawić czoła?

Naszą pasją są słodycze reklamowe i zawsze stawiamy na unikalne produkty. Dlatego wyzwania to nasze drugie imię. Zespół Slodkie tworzą ludzie pełni zapału do swojej pracy, będący jednocześnie fachowcami w tym, co robią, dlatego niestraszne są nam nawet największe fantazje naszych klientów. Niewątpliwie jednym z największych, a jednocześnie najbardziej ekscytujących wyzwań było stworzenie produktu, który będzie odpowiedni dla osób z nietolerancjami pokarmowymi.

Naszym marzeniem było stworzenie nie tylko w 100% bezmlecznej, ale jednocześnie niezwykle smacznej i kremowej czekolady. Szukaliśmy innowacyjnego rozwiązania, którego do tej pory nie było na polskim rynku. Stworzenie nowej linii produktów wymagało od nas ogromu pracy, prób i testów produkcyjnych, ale w końcu nasz cel został osiągnięty. Dzięki temu dziś możemy szczycić się pierwszą w Polsce w 100% roślinną linią słodkości NXT.

Slodkie

No właśnie, mówicie, że Linia NXT to przełom w branży słodyczy reklamowych. Jak wspomina Pani jej premierę? Co wyróżnia te produkty na tle innych wegańskich propozycji?

Premiera roślinnej linii produktów odbyła się w ważne dla nas święto, czyli w Dzień Czekolady. Dla całej naszej branży jest to bardzo symboliczna data, dlatego postanowiliśmy uczynić ten dzień jeszcze bardziej wyjątkowym. Zwróciliśmy uwagę, że w Polsce wciąż brakuje produktów dedykowanych osobom z nietolerancjami pokarmowymi, szczególnie w branży słodyczy reklamowych.

W związku z tym postanowiliśmy wprowadzić wariant w 100% bezpieczny dla osób z alergią na laktozę, gluten, soję czy orzechy. Poza tym dzięki wykorzystaniu chufy – rośliny stanowiącej alternatywę mleka – nasze wegańskie produkty nie różnią się smakiem od klasycznej czekolady mlecznej. Klienci mogą więc zamówić słodycze, które są nie tylko w pełni roślinne, ale także wyjątkowo kremowe.

Najbliższe miesiące to czas przygotowań na gorący w branży okres bożonarodzeniowy. Jakie nowości i kolekcje przygotowaliście na ten sezon?

Okres przedświąteczny to czas, w którym cały nasz zespół pracuje ze wzmożoną siłą. Tym, co wyróżnia naszą bożonarodzeniową ofertę, jest połączenie tradycyjnych smaków z nowoczesnością. Jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania i smaki, dzięki czemu poza klasycznymi nutami piernikowymi czy korzennymi, nasi klienci wybierają także innowacyjne mieszanki.

Zapewne wynika to z zaufania do naszej marki i jakości produktów, po które regularnie wracają. Jak co roku staramy się ich zaskoczyć świątecznymi nowościami, co planujemy także i w tym sezonie. Przygotowaliśmy coś, co będzie absolutną nowością i pojawi się w świątecznym katalogu po raz pierwszy. Chociaż jeszcze za wcześnie, by zdradzać, jakie będą to produkty, zapewniam, że oferta świąteczna będzie niezwykle ciekawa i różnorodna.

Obecnie pracujemy nad ofertą bożonarodzeniową, aby już niedługo zaprezentować ją naszym klientom. Można pomyśleć, że do Świąt Bożonarodzeniowych zostało jeszcze wiele czasu, jednak dobranie idealnego prezentu świątecznego to wbrew pozorom niełatwa sprawa. Zdajemy sobie sprawę, że już niedługo managerowie, działy HR i szefowie firm rozpoczną poszukiwanie inspiracji na prezenty dla pracowników, partnerów i klientów, dlatego jako Slodkie chcemy wyjść im naprzeciw.

25 lat to czas na podsumowania. Z tej okazji podjęliście wyzwanie zrealizowania 25 akcji o charakterze CSR?

Dla nas społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko dumnie brzmiące hasło, ale także jedna z głównych wartości, jakimi kierujemy się jako firma. Było to nam bliskie od początku, gdy hasło CSR jeszcze nie było w Polsce znane. W tym wyjątkowym, jubileuszowym roku rzeczywiście podjęliśmy duże wyzwanie przeprowadzenia 25 akcji dobroczynnych na rzecz ludzi, zwierząt i środowiska. Dotychczas podjęliśmy współpracę m.in. z Towarzystwem Przyjaciół Zwierząt Otwocki Zwierzyniec, WOŚP-em czy Fundacją Las na Zawsze. Wiosną z okazji Dnia Pszczoły dołączyliśmy pakiety nasion łąki kwietnej do zamówień, by zachęcać naszych klientów do dbania o naszą wspólną planetę.

To nie jedyne działania z obszaru CSR, jakie podejmujecie. Inwestujecie też w rozwiązania proekologiczne – zarówno w kontekście produktów, jak i opakowań. Proszę przybliżyć ten temat.

W Slodkie od lat wdrażamy proekologiczne rozwiązania w zakresie produktów, opakowań i logistyki. Dbamy, aby słodkości były przechowywane w sposób bezpieczny, przy jednoczesnym minimalizowaniu zużycia plastiku. W ofercie znajdują się produkty opakowane w 100% biodegradowalną folię. Plastikowe patyczki do lizaków zastąpiliśmy papierowymi. Wykorzystywane przez nas opakowania z papieru posiadają certyfikaty, które gwarantują pochodzenie tego surowca z kontrolowanych wycinek drzew lub recyklingu. Nieustannie dążymy do tego, aby ich składy były coraz krótsze, eliminujemy sztuczne aromaty i barwniki.

Niemal wszystkie czekoladowe produkty Slodkie posiadają certyfikat Cocoa Horizons, który zapewnia zrównoważony rozwój rolnictwa i przetwórstwa oraz zachowanie wysokich standardów etycznych i ekologicznych w procesie produkcji surowców. Jako jedyni w Polsce w branży słodyczy reklamowych przeszliśmy pozytywnie audyt i otrzymaliśmy certyfikat FSC, potwierdzający, że nasze działania wspierają zrównoważoną gospodarkę leśną. Zwracamy także uwagę na proekologiczną logistykę, współpracując z wybranymi dostawcami, dbającymi o redukcję zużycia paliwa i emisję spalin. Wierzymy, że Ziemia to nasz wspólny dom, a dbanie o nią i podejmowanie nawet małych, proekologicznych kroków ma ogromne znaczenie dla jej przyszłości.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Wywiad ukazał się w najnowszym OOH magazine. Do pobrania TUTAJ


Więcej o marketingu przeczytasz TUTAJ.