Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Lubimy wkładać kij w mrowisko | Kaja Rybicka-Gut i Marek Gut, Your KAYA

O modelu biznesowym, który wyrósł z niezgody na to co niezdrowe i nieekologicznie w kontekście artykułów higienicznych oraz o wprowadzaniu modelu subskrypcyjnego i tym, z jakimi wyzwaniami się to wiązało, a także o walce z ubóstwem menstruacyjnym i innymi działaniami z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu rozmawiamy z Kają Rybicką-Gut i Markiem Gut, twórcami marki Your KAYA.

 

Wszystko zaczęło się w listopadzie 2017 roku. Założyliście firmę, reagując m.in. na brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących produkcji artykułów higienicznych? Jak to wszystko się zaczęło?

Kaja Rybicka-Gut i Marek Gut: Najpierw był model biznesowy (subskrypcja na produkty fizyczne), a dopiero później sam produkt i towarzysząca mu komunikacja. Zaczęliśmy od produktów menstruacyjnych, których skład nie był tajemnicą – w naszym przypadku to od zawsze 100% organicznej bawełny i w zasadzie nic więcej. Zadbaliśmy również o możliwie najbardziej ekologiczne owijki i opakowania, a także o łamanie tabu wokół okresu.

Dziś nasze wirtualne półki mieszczą znacznie więcej produktów – zaopiekowaliśmy kategorię pielęgnacji intymnej, pielęgnacji ciała i włosów, a także pielęgnacji skóry twarzy, nie zapominając po drodze o produktach z kategorii seks.

Oprócz rozwijania portfolio produktowego nieustannie inwestujemy w nasz serwis contentowy You KNOW by Your KAYA, na którym można znaleźć eksperckie artykuły na wszystkie ważne, choć często nieporuszane w przestrzeni publicznej tematy, a dostęp do nich jest całkowicie darmowy.

A czym wyróżniają się Wasze produkty? Dlaczego ich skład jest tak istotny?

Przede wszystkim tym, że ich skład jest powszechnie znany – co nie jest standardem na rynku produktów higienicznych, bo ich producenci nadal nie mają obowiązku podawania go na opakowaniu. W naszym przypadku od zawsze jest on dobrze znany: 100% organicznej bawełny niebielonej chlorem, biodegradowalne owijki, kartonowe opakowania.

Ich skład jest tak istotny, bo potrafią powodować realne problemy zdrowotne albo po prostu różne nieprzyjemne dolegliwości, takie jak np. podrażnienia i odparzenia, z którymi przynajmniej raz w życiu zmagała się każda menstruująca osoba.

Sama świadomość tego, że tampony czy podpaski trafiają w tak delikatne i chłonne miejsce naszego ciała powinna nas skłonić do przemyśleń, czy na pewno chcemy mu “fundować” kontakt z poliestrem, chlorem, substancjami zapachowymi i innymi zupełnie zbędnymi składnikami. O ich wpływie na środowisko chyba nawet nie musimy wspominać?

Podpaski i tampony w subskrypcji. Jak udało się Wam zbudować społeczność stałych klientów?  Czy na początku zadawaliście sobie pytanie, czy to w ogóle ma prawo się udać? Jaki był odbiór na początku modelu subskrypcyjnego, i jak to wygląda teraz?

Na samym początku ten koncept w ogóle się nie sprawdził, było na to po prostu za wcześnie, przez co spotkaliśmy się z dużym niezrozumieniem ze strony naszych klientów – to dlatego oprócz subskrypcji wprowadziliśmy również możliwość zakupu jednorazowego, który oferujemy do dziś. Teraz, po wielu usprawnieniach, subskrypcje odpowiadają za ogromną część naszego przychodu, z czego jesteśmy niezwykle dumni. To jednak rozwiązanie, które będziemy rozwijać w nieskończoność, bo wiemy, jak dużo jeszcze możemy w nim usprawnić.

Nie siedzicie cicho i się nie wstydzicie. Co się kryje za tymi hasłami?

Od zawsze otwarcie mówimy o rzeczach, które dla wielu osób nadal są „trudne” albo wręcz podchodzą pod kategorię tych, o których „nie powinno się głośno mówić”. Lubimy wkładać kij w mrowisko i robić zamieszanie, które później przekłada się na edukację społeczeństwa, która jest ważną składową naszej misji. Patrząc na to, jak wiele zmieniło się przez 5 lat naszej działalności, to co robimy naprawdę ma sens – a dla nas to nadal dopiero początek.

your kaya

Waszą misją jest także pomoc i szeroko rozumiany CSR. W samym 2021 r. przekazaliście 65 tys. zł na cele charytatywne. Jakie?

Wspieramy różne inicjatywy, wszystkie są jednak bliskie naszym sercom. Pomagamy nie tylko finansowo, ale również materialnie, przekazując potrzebującym nasze produkty (w 2021 r. było to ponad 60 tys. tamponów i 15 tys. podpasek i wkładek), dołączając w ten sposób do walki z ubóstwem menstruacyjnym, które niestety nawet w Polsce nadal ma się dobrze.

Wśród ostatnich akcji pomocowych możemy z dumą wymienić wsparcie na rzecz osób z Ukrainy, w którym uczestniczyli również nasi klienci, a także współpracę z HAYB – marką kawy speciality, wraz z którą z okazji Dnia Kobiet przekazaliśmy całe mnóstwo środków menstruacyjnym Centrum Praw Kobiet.

W 2021 r. wsparliśmy m.in. Stowarzyszenie mali bracia Ubogich, Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, Fundację Avalon, Fundację Yorghas, a także Okresową Koalicję.

Staramy się tę pomoc nieść z dużą regularnością – jesteśmy z tych, co wolą działać, zamiast tylko opowiadać o tym, co udało nam się zrobić, więc najczęściej nawet o tym głośno nie mówimy, ale faktycznie pomaganie mamy we krwi.

Jakie są Wasze kluczowe kanały promocji? Na jakie narzędzia marketingowe stawiacie?

Myślę, że działamy dość standardowo – na pewno mocno stawiamy na obecność w social mediach, starając się wychodzić poza te najbardziej znane platformy. Oprócz Facebooka i Instagrama jesteśmy też obecni na Twitterze i TikToku, raz na jakiś czas pojawiamy się też na YouTubie. Mamy też całkiem pokaźną grupę dyskusyjną, o której niżej opowiemy więcej, a także potężną bazę newsletterową – kampanie mailingowe to coś, w czym jesteśmy naprawdę nieźli, często słyszymy, że nasz newsletter naprawę warto subskrybować. Regularnie współpracujemy z influencerami, mamy własny program ambasadorski, a oprócz tego od niedawna mocniej działamy PRowo. Staramy się być obecni wszędzie tam, gdzie warto.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Your KAYA (@yourkaya)

W grupie #mensTRUEacja by Your KAYA zrzeszacie społeczność  20 tys. osób. Proszę przybliżyć jej ideę i to jak funkcjonuje?

Od samego początku grupa miała być rozszerzeniem naszej pierwszej kampanii o tej samej nazwie – bezpiecznym miejscem w sieci, w którym mogą zgromadzić się osoby czujące potrzebę otwarcie porozmawiać na tematy, które dla wielu pozostawały w sferze tabu (okres, seks, cielesność, zdrowie fizyczne i psychiczne). Szybko okazało się, że to strzał w dziesiątkę! Zapotrzebowanie na taką przestrzeń było ogromne, co potwierdza fakt, jak szybko ta grupa urosła (i rośnie dalej).

Początkowo większość publikowanych w niej postów pochodziła od nas – staraliśmy się angażować nimi grupowiczki, a także zachęcać je do publikowania własnych treści, do których reszta grupy mogłaby się odnieść. Obecnie właściwie większość postów to te nadesłane przez członkinie, które dzielą się z resztą obecnych tam osób naprawdę przeróżnymi problemami czy przemyśleniami.

To wszystko dzieje się w niezwykle ciepłej, wręcz przyjacielskiej atmosferze, co bardzo wyróżnia naszą grupę na tle większości innych, z czego jesteśmy bardzo dumni. Mamy ogromne szczęście, że trafiliśmy na tak świetne odbiorczynie.

A jak dbacie o ekologię?

Najlepiej jak potrafimy – a to wciąż za mało. Pilnujemy składu naszych produktów, materiału, z jakiego wykonane są ich opakowania, paczki wypełniamy rozpuszczalnym w wodzie skropakiem, a do ich wysyłki często używamy kartonów z odzysku. Sadzimy lasy, adoptujemy zwierzęta zagrożone wyginięciem, wspieramy inne prośrodowiskowe inicjatywy.

Ale nie jesteśmy idealni i nigdy nie będziemy – staramy się jednak działać w przemyślany sposób i dążymy do tego, by z każdym dniem być coraz lepsi i nie dokładać planecie niepotrzebnych zmartwień.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Kaja Rybicka-Gut i Marek Gut to założyciele Your KAYA – polskiej marki ekologicznych środków menstruacyjnych i naturalnych kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy. Od pięciu lat skutecznie budują markę działającą w ramach subskrypcyjnego modelu zakupu – markę inkluzywną i oswajającą tematy okresu, seksu, zdrowia psychicznego i ogólnopojętnej cielesności, a także regularnie wspierającą bliskie ich sercom cele charytatywne.Docenieni m.in. przez magazyn Forbes, zostali dwukrotnie wyróżnieni w rankingu „30 przed 30″ – czyli na liście młodych Polaków i Polek, którzy podbijają świat. Jednym z sukcesów marki Your KAYA w 2021 r. było zdobycie tytułu „Firmy odpowiedzialnej społecznie roku”.


Więcej materiałów z branży TUTAJ.