Logo

Marketing MIX

Na cóż nam ta etyka…? | Maciej Lissowski

No właśnie: do czego jest nam potrzebna etyka? A konkretniej – etyczna komunikacja? Odpowiecie: „no jak to, trzeba być etycznym”, „jest odpowiedzialność społeczna”, „mamy zobowiązania wobec…..„ „warto być przyzwoitym”.

Rozmowa zboczy na nurty filozoficzne i … etyczne, naukowe. Jak mówił, jeden z moich ulubionych strategów: „nie ma między nami różnicy zdań”. Jednak pozwolę sobie podać argument praktyczny, a nawet przyziemny. Warto komunikować się etycznie, bo tak jest… taniej.

Przedsiębiorstwo stosujące komunikację niezgodną z zasadami etycznymi, musi się liczyć z masą kosztów. Mam na myśli godziny spędzone na wyjaśnieniach, czy udziale w rozstrzyganiu skarg. Reklamacje, tłumaczenie się przed instytucjami powołanymi do … hmmm – „wyjaśniania wątpliwości”. Honoraria ekspertów, opłaty, transporty, przeprosiny. Ale przede wszystkim, koszty utraty reputacji. Zszargane dobre imię, kryzysy wizerunkowe i utrata zaufania klientów. Niejedna z firm boleśnie się o tym przekonała, a ich szefowie (zagryzając paznokcie) obserwowali kurczącą się sprzedaż i rosnące koszty, jako bezpośredni efekt kryzysów reputacyjnych.

Truizm? Być może.

W takim razie, skąd tak wiele przypadków komunikacji prowadzonej z naruszeniem zasad etycznych?
Czasem oczywiście jest to efekt brawurowej „jazdy po bandzie” i charakterystycznej dla naszej części Europy, filozofii „jakoś to będzie” oraz „może się uda”. Głupiej, wstrętnej, krótkowzrocznej, ale niestety wciąż obecnej. Ale częściej (na szczęście), jest to objaw braku wiedzy czy zagubienia.

Codziennie jesteśmy bombardowani nowinkami. Technologia oferuje nam możliwości, które były jeszcze przed chwilą – niewyobrażalne. Wszyscy mówią o AI, Beatles „wypuścili” nowy utwór, influence marketing rozwija się jak szalony, „Big data” rozpycha się w każdym zakątku naszego życia, technologie przekładają się na nowe narzędzia i gałęzie komunikacji.
Sustainability i ekonomia regeneratywna zdobywają swój głos. Ba, ryczą!

Jesteśmy często zagubieni. To, do czego byliśmy przyzwyczajeni, często nie wystarcza. Potrzebujemy busoli, nowych drogowskazów i wskazówek, również jeśli chodzi o kwestie etyczne. Tym bardziej, że obok ekspertów oraz osób o niekwestionowanych kompetencjach pojawiają się „fałszywi prorocy”, hochsztaplerzy czy ludzie którzy (bez złych intencji), błądzą. Coraz częściej wspominamy o różnych „washingach”. Standardy etyczne są pomijane lub kwestionowane. Albo składane na ołtarzu idei „smartness” (swoją drogą, to że po czterdziestu z okładem latach, po wielu wykazanych nieefektywnościach i kompromitacjach, ta idea wciąż ma swoich zwolenników, jest bardzo zastanawiające).

Środowiska związane z szeroko pojętą komunikacją m.in. mediami, reklamą, marketingiem, są tego świadome. Co więcej: starają się inicjować dyskusję i szukać rozwiązań problemów, między innymi, w zakresie opisanym powyżej.

7 grudnia 2023 r. odbędzie się konferencja Reklamuję Etycznie 23’. Algorytmy zmiany.

Konferencja odbędzie się w trybie on-line. Organizatorzy chcieli, by w ten sposób treści mogły dotrzeć do możliwie szerokiej grupy odbiorców. Ten tryb konferencji wraz z wsparciem sponsorów i partnerów pozwolił na rezygnację z pobierania opłat za uczestnictwo. Program jest bogaty. Zaproszono ekspertów reprezentujących różne dziedziny i opinie (często bardzo odmienne), ale zawsze wyrazistych i rzeczywiście na najwyższym poziomie.

Dlaczego warto wziąć udział?

Podczas konferencji zastanowimy się, jak będzie wyglądała „etyka przyszłości”. Poza gotowymi receptami, wspólnie pochylimy się nad dylematami, które obecnie nas frapują, a nie mamy pewności czy i jakie rozwiązania przyniesie przyszłość. Będziemy mieli szansę zadać pytania, podzielić się swoimi wątpliwościami, wejść w dyskusję z prowadzącymi i uczestnikami. Porozmawiamy o standardach, o trendach, o rozwiązaniach, o tym co robić w sytuacji kryzysowej, bądź gdy rodzi się wątpliwość.

Zapraszamy serdecznie! Dołożyliśmy starań, aby ten czas był ciekawy i pożyteczny. Żeby stał się wydarzeniem, które pomoże nam wszystkim komunikować się etycznie i móc oceniać pod kątem etyki, działania innych. Wraz z Elżbietą Kondziołą reprezentującą Prezydium Komisji Etyki Reklamy pokażemy Raport z działań i osiągnięć Rady Reklamy od jej początków do dziś.


Maciej Lissowski – Przewodniczący Prezydium Komisji Etyki Reklamy, VicePresident – indaHash. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W branży komunikacyjnej od 1991 roku. Wiele lat związany z grupami Publicis i WPP. Tworzył struktury, którymi zarządzał na stanowiskach m.in.: Chief Operating Officer i Managing Director. Zdobywał doświadczenie we wszystkich kanałach komunikacji, pracując dla klientów reprezentujących wszystkie kategorie dóbr i usług. Realizował projekty międzynarodowe m.in. pełniąc funkcję Regional Business Director EMEA. Obecnie wspiera indaHash, agencję reprezentującą obszar influencer marketingu oraz mar-tech.

Maciek jest panelistą na konferencji „Algorytmy zmiany. Rola i etyka reklamy w czasach AI, dezinformacji i transformacji ekonomicznej.”, która odbędzie się 7.12.2023.

Link do bezpłatnej rejestracji.


Więcej newsów z branży TUTAJ.