– Międzynarodowy Dzień Tolerancji to święto obchodzone corocznie 16 listopada. Zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy UNESCO w grudniu 1995 roku. Z pewnością dyskusja o ważnych społecznie tematach jest już w Polsce na znacznie wyższym merytorycznie poziomie niż w latach 90., ale wciąż mamy wiele do zrobienia. W ramach kampanii „Filary Tolerancji” przybliżamy czym w swojej istocie jest tolerancja – tłumaczy Małgorzata Eva Lendzion, pomysłodawczyni i inicjatorka kampanii.
Niestety, w ostatnich latach Polska odnotowała wzrost liczby przestępstw z nienawiści, co potwierdzają dane Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE). Obejmują one przestępstwa motywowane uprzedzeniami wobec rasy, pochodzenia etnicznego, narodowości, wyznania, orientacji seksualnej, płci, tożsamości płciowej lub niepełnosprawności. Organizacje międzynarodowe wskazują na potrzebę zapewnienia lepszych ram prawnych do zapobiegania i ścigania przestępstw z nienawiści oraz ochrony ich ofiar. Według sprawozdania Komisji Europejskiej z 2021 roku 57% respondentów o innym kolorze skóry w Polsce przyznało, że doświadczyło dyskryminacji, przy czym najczęściej była ona związana z dostępem do towarów i usług (25%), zatrudnienia (24%) oraz edukacji (22%).
Organizatorzy kampanii „Filary Tolerancji” zwracają uwagę, że tolerancja to szacunek względem drugiej osoby i właśnie o ten wzajemny szacunek zabiegają. Wierzą, że narzędziami do osiągnięcia tego celu są edukacja i dialog między różnymi grupami społecznymi.
–Tolerancja powinna być filarem każdej dyskusji społecznej, dlatego tak ważne jest, aby uświadamiać jej sens i znaczenie jak najszerszej grupie osób. Zachęcam wszystkich do wejścia na stronę internetową kampanii www.filarytolerancji.pl i wysłuchania krótkich i przystępnych w formie wykładów Osób Ambasadorskich, cenionych reprezentantów środowiska naukowego, a także przesłania osób publicznych zaangażowanych w akcję, takich jak Julia Wieniawa, Maciej Musiał, Maciej Stuhr, Ogi Ugonoh, Red Lipstick Monster czy Tomasz Raczek – mówi Małgorzata Eva Lendzion.
Patronat Honorowy nad kampanią objęła Ministra do spraw Równości Katarzyna Kotula, a nad samym Dniem Inauguracji Instalacji Artystycznej w ramach kampanii społecznej Filary Tolerancji – dwie instytucje: Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce. Oprócz instytucji i podmiotów publicznych, w organizację kampanii włączyły się firmy, które w ramach swojego zaangażowania w działania na rzecz różnorodności i inkluzywności sfinansowały wykonanie instalacji. Fundatorem wykonania instalacji artystycznej jest firma Mars, właściciel marki M&M’S®.
– Dla nas w firmie Mars tolerancja jest jednym z elementów wolności, której pilnujemy w całym naszym łańcuchu wartości – od plantacji kakao w Ghanie, po M&Msy w twoim sklepie. Pragniemy świata, w którym jest miejsce dla różnorodności, równości, inkluzywności, gdzie każda osoba ze swoimi cechami charakteru, upodobaniami czy potrzebami znajdzie swoje miejsce. Dlatego poprzez jedną z naszych marek – M&M’S – zaangażowaliśmy się w ten wyjątkowy projekt, jakim są Filary Tolerancji – mówi Robert Moreń, dyrektor ds. korporacyjnych w Mars Wrigley.
Partnerem Wspierającym powstanie instalacji artystycznej jest marka ZARA. Nad merytoryką kampanii czuwa Kampania Przeciw Homofobii.
Przestrzeń 360°, to miejsce stworzone przez Agencję 360° Big Idea Promotions. Znajduje się w najbardziej ruchliwym, tętniącym życiem sercu Warszawy w okolicy Dworca Centralnego, Złotych Tarasów i Varso Tower, na przystankach tramwajowych „Dworzec Centralny”.
– Kampania „Filary Tolerancji” potrwa do końca grudnia. Potem w jej miejsce w Przestrzeni 360° pojawią się kolejne instalacje i ekspozycje – w planie mamy np. kampanie prozdrowotne, proekologiczne, patriotyczne i wiele innych. Przestrzeń 360° jest unikalna – z jednej strony ze względu na lokalizację i możliwość szerokiej ekspozycji, a z drugiej niespotykany format, czyli wielkopowierzchniowe świetlne filary o wyjątkowo estetycznej konstrukcji, jedynej takiej w Warszawie. Przestrzeń 360° jest odpowiedzią na światowy trend otwartej i bliskiej ludziom komunikacji, tak ważny dziś dla dużych marek – dodaje Małgorzata Eva Lendzion.
Więcej newsów z branży TUTAJ.