Logo

Event MIX

Staliśmy się foodies | Maciej Żakowski, RestaurantWeek®

Festiwal RestaurantWeek® to cykliczna impreza, dzięki której już ponad 2 mln gości skorzystało ze specjalnych ofert wielu restauracji w Polsce. Z okazji jubileuszu 10-lecia organizatorzy przygotowali specjalny raport na temat krajowej gastronomii. O tym, jakie wnioski z niego płyną, o narzędziach marketingowych festiwalu, i jak Polacy dzielą się kulinarnymi doznaniami opowiada Maciej Żakowski, CDBO & Co-founder RestaurantWeek®.

 

Festiwal RestaurantWeek® to już blisko milion spotkań w tysiącach najlepszych restauracji w Polsce i ponad 2 miliony gości. Jak wyglądała Wasza droga do osiągnięcia tych imponujących liczb?

Droga do ponad 2 milionów gości RestaurantWeek® to historia dynamicznego rozwoju dzięki świetnemu zespołowi. W 2014 roku Festiwal był niewielkim projektem w Warszawie. Pierwsza edycja objęła zaledwie kilkadziesiąt restauracji, ale przyciągnęła zaskakujące kilkanaście tysięcy gości. Innowacyjna formuła – oferowanie specjalnych, degustacyjnych menu w przystępnych cenach – szybko zyskała popularność. Z roku na rok Festiwal rozrastał się, obejmując coraz więcej restauracji i miast. RestaurantWeek® stał się największym biletowanym wydarzeniem w Polsce, wpływając na rozwój kultury kulinarnej i rozrywki w kraju. Sukces zaowocował ekspansją zagraniczną i pojawił się w Czechach, a wkrótce wystartuje również w Niemczech. To potwierdza skuteczność tej formuły i pokazuje, że RestaurantWeek® ma potencjał stać się wiodącym wydarzeniem kulinarnym w Europie. Osiągnięcie imponujących liczb to efekt wielu lat pracy, pasji i zaangażowania wspaniałego zespołu. Stale udoskonalamy go, dbamy o wysoką jakość restauracji i menu, docieramy do coraz szerszego grona odbiorców. Jesteśmy dumni z tego, że RestaurantWeek® stał się tak popularnym i cenionym wydarzeniem.

restaurantweek
Zarząd RestaurantWeek®. Od lewej: Maciej Żakowski, Marcin Wawrzeń, Paweł Światczyński.

Z okazji 10-lecia festiwalu przygotowaliście specjalny raport na temat gastronomii w Polsce. Jakie główne wnioski z niego płyną?

restaurantweek
Danie z Le Gosse Wrocław.

Raport z okazji 10-lecia festiwalu ukazuje znaczące zmiany w polskiej gastronomii. Restauracje przestały być jedynie miejscem zaspokajania głodu, a stały się przestrzenią doświadczania kulinariów i spotkań towarzyskich. Polacy chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami restauracyjnymi w mediach społecznościowych, które znacząco wpłynęły na rozwój gastronomii. Staliśmy się foodies, gotowymi płacić więcej za wyjątkowe dania i odkrywanie nowych smaków. W ciągu ostatniej dekady obserwujemy dynamiczny rozwój restauracji, oferujących autorskie koncepty i różnorodne menu. Pandemia wpłynęła na wzrost kosztów prowadzenia restauracji, ale jednocześnie zwiększyła udział wydatków na nie w budżetach domowych. Polska scena restauracyjna dojrzała i oferuje dziś światowej klasy doznania kulinarne. RestaurantWeek® odegrał istotną rolę w kształtowaniu kultury kulinarnej w Polsce, promując nowe restauracje i zachęcając do odkrywania różnorodnych smaków.

Jak Polacy zaczęli dzielić się doświadczeniami kulinarnymi w sieci? I jak to robią podczas Waszego wydarzenia?

restaurantweek
Danie z The Olive – Hotel Ilan Lublin.

Polacy zaczęli dzielić się swoimi kulinarnymi doświadczeniami w sieci wraz z rozwojem mediów społecznościowych. Początkowo były to proste zdjęcia potraw, z czasem ewoluowały w kierunku bardziej estetycznych i przemyślanych fotografii, często z elementami lifestyle’owymi. Dzielenie się doświadczeniami restauracyjnymi stało się formą autoprezentacji, budowania wizerunku i interakcji społecznych. Polacy chętnie publikują zdjęcia dań, relacje z wizyt, recenzje, a także przepisy i porady kulinarne. RestaurantWeek® od samego początku aktywnie wspierało ten trend. Już pierwsza edycja zachęcała gości do publikowania treści z festiwalu w mediach społecznościowych. Podczas festiwalu goście chętnie dzielą się zdjęciami festiwalowych dań, a także komentują i oceniają swoje doświadczenia. To generuje ogromną ilość treści w sieci, promując zarówno same restauracje, jak i festiwal. Dodatkowo RestaurantWeek® organizuje konkursy i akcje w mediach społecznościowych, zachęcając do jeszcze większego zaangażowania.

Współcześnie dzielenie się doświadczeniami kulinarnymi w sieci to nieodłączny element kultury kulinarnej w Polsce, a RestaurantWeek® aktywnie wspiera i kształtuje ten trend.

W jaki sposób social media i takie wydarzenia, jak RestaurantWeek® czy inne aplikacje rezerwacyjno/opiniotwórcze wpłynęły na rozwój polskiej gastronomii?

Media społecznościowe, wydarzenia, takie jak RestaurantWeek® i aplikacje rezerwacyjne stworzyły nowy wymiar polskiej sceny restauracyjnej. Ułatwiają restauracjom dotarcie do gości, budowanie wizerunku i relacji, a także kształtowanie trendów kulinarnych. Polacy chętnie korzystają z tych narzędzi, szukając inspiracji, rezerwując stoliki i dzieląc się opiniami, co napędza rozwój branży. RestaurantWeek®, wykorzystując mechanizmy social media, odgrywa w tym procesie znaczącą rolę, promując niezależną scenę restauracyjną.

Na jakie narzędzia marketingowe stawiacie przy promocji kolejnych edycji RestaurantWeek®? Co sprawdza Wam się najbardziej?

Nad kampanią RestaurantWeek® pracuje kilkadziesiąt osób, a jej skuteczność opiera się na połączeniu różnorodnych narzędzi marketingowych. Najlepiej sprawdzają nam się działania ATL-owe, w mediach społecznościowych, content marketing oraz współpraca z influencerami, które pozwalają na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i budowanie zaangażowania. Kampania RestaurantWeek® opiera się na strategii wielokanałowej, czyli docieraniu do odbiorców poprzez różnorodne punkty styku (touchpointy). Rozumiemy, że efektywna komunikacja wymaga obecności w wielu miejscach, aby dotrzeć do różnych grup odbiorców.

Proszę powiedzieć na zakończenie, czego można Wam życzyć (prócz pysznych doznać na stole) na kolejne lata działalności?

Życzenia należą się przede wszystkim gościom i restauracjom – festiwal jest o nich i dla nich. Najlepiej więc życzyć im z jednej strony dalszego wspaniałego rozkwitu polskiej sceny restauracyjnej, a z drugiej większego zainteresowania i docenienia ze strony gości. My sami marzymy o tym, by RestaurantWeek® nadal i jeszcze bardziej rozkręcał modę na restauracje, przekonując do nich nie tylko kolejne miliony gości, ale także już kolejne pokolenia.

Rozmawiała Małgorzata Malinowska-Krawczyk

 


restaurantweekMaciej Żakowski

CDBO & Co-founder RestaurantWeek®

Przedsiębiorca, doświadczony strateg i twórca marek w branży gastronomicznej. Odpowiedzialny m.in. za budowę konceptów kreatywnych największych sieci QSR w Polsce. Współzałożyciel i lider innowacyjnego festiwalu restauracyjnego, RestaurantWeek® – największego biletowanego wydarzenia kulinarnego w Polsce, ekspandującego na rynki międzynarodowe. Specjalizuję się w innowacjach w sektorze HoReCa, skalowaniu biznesów i kreowaniu unikalnych doświadczeń konsumenckich. Stypendysta Departamentu Stanu USA (Young Transatlantic Innovation Leader). Pasjonat nowych mediów, analizy trendów oraz rozwoju biznesów w sektorze HoReCa.


Więcej materiałów o podobnej tematyce TUTAJ.