Logo

Event MIX

Rośnie eventowy potencjał Łodzi | Tomasz Koralewski, ŁOT

O budowaniu wizerunku Łodzi jako miejsca atrakcyjnego dla sektora event & MICE, ofercie kulturalno-turystycznej miasta oraz o sposobach wspierania organizatorów wydarzeń mówi Tomasz Koralewski, Prezes Zarządu Łódzkiej Organizacji Turystycznej.

Podstawowym zadaniem Łódzkiej Organizacji Turystycznej (ŁOT) ma być koordynacja działań turystycznych. Jakie są założenia Waszej działalności?
ŁOT, podobnie jak inne organizacje typu DMO (Destination Marketing Organization) jako podstawowy cel mają budowanie wizerunku Łodzi jako obszaru atrakcyjnego turystycznie. Oprócz samorządu miejskiego, zrzeszamy firmy działające w branży turystycznej miasta – hotele, obiekty noclegowe, atrakcje turystyczne, agencje eventowe, centra konferencyjne, biura podróży, instytucje kultury czy organizacje zainteresowane rozwojem turystyki w Łodzi. Działamy przy realizacji konkretnych projektów dzięki łączeniu niewielkich pojedynczo budżetów marketingowych poszczególnych partnerów ze środkami publicznymi przekazywanymi w formie składki przez Urząd Miasta. Będziemy realizować kampanie online, podróże studyjne dla dziennikarzy, event plannerów i przedstawicieli branży turystycznej, brać udział w targach, wydarzeniach branżowych, prowadzić badania ruchu turystycznego, wdrażać turystyczną kartę miejską czy publikować wydawnictwa. Ruszyliśmy dopiero w kwietniu tego roku i wciąż mamy przed sobą wiele zadań stricte technicznych m.in. – remont nowej siedziby, konsolidację branży i pozyskiwanie nowych partnerów. Już teraz jednak wyznaczyliśmy sobie kilka podstawowych produktów i grup docelowych klientów, z którymi chcielibyśmy nawiązać i utrzymywać relacje biznesowe.

No właśnie. Jaka jest Wasza oferta i do kogo ją kierujecie?
Łódź od wielu już lat dysponuje przede wszystkim produktem przeznaczonym dla turysty biznesowego. Z racji centralnej lokalizacji, doskonałej i wciąż rozbudowywanej bazy noclegowej, postindustrialnego i nieco artystycznego, off-owego klimatu miasta – Łódź nadaje się idealnie do realizacji wszelkiego rodzaju międzynarodowych i ogólnopolskich konferencji, kongresów, szkoleń czy podróży motywacyjnych. Miasto jest kompaktowe, atrakcje zlokalizowane są w centrum, a dodatkowo zakończyliśmy już większość z uciążliwych remontów infrastruktury drogowej, co stanowiło pewien problem dla naszych gości w latach ubiegłych. Z naszą ofertą chcielibyśmy dotrzeć do organizatorów wydarzeń zarówno w agencjach eventowych, biurach podróży, jak i bezpośrednio w korporacjach. Stąd też pomysł na udział w targach FestiwalMarketingu.pl, bo jak wiadomo Warszawa dla Łodzi to zawsze będzie rynek priorytetowy i tu znajdują się siedziby wielu kluczowych graczy na tym rynku.

Na pewno ważnym elementem oferty są tzw. city-breaki, czy Łódź ma wiele propozycji w tym zakresie?
Łódź doskonale sprawdza się na krótkie przyjazdy turystyczne związane z ofertą kulturalną miasta, clubbingiem, wizytami w łódzkich pubach, zakupami czy zwiedzaniem łódzkich atrakcji turystycznych. Na turystów czekają: ulica Piotrkowska z zagłębiami rozrywki i dobrego smaku jak na przykład OFF Piotrkowska, centrum kulturalno-rozrywkowe Manufaktura, Aquapark FALA, kompleks kulturalno-turystyczny EC-1 ulokowany w dawnej elektrociepłowni czy łódzki ogród zoologiczny, który już teraz rozpoczyna olbrzymią zmianę związaną z budową nowoczesnego i bardzo atrakcyjnego Orientarium – kompleksu z florą i fauną z Azji Południowo-Wschodniej. Ta oferta skierowana jest bezpośrednio do mieszkańców łódzkiego oraz sąsiednich województw. Mazowsze już teraz generuje nam ponad 20% ruchu turystycznego. Chcielibyśmy ten trend jeszcze wzmocnić. Trzeci nasz produkt – edukacyjny jest ofertą skierowaną przede wszystkim do krajowych i zagranicznych touroperatorów i opiera się o propozycje łódzkich teatrów, muzeów i placówek edukacyjnych.

Czy Łódź jest popularnym miejscem na organizację eventów?
Łódź w 2016 roku odwiedziło 1,2 mln gości, z czego ponad 150 tysięcy spoza Polski. 23% przyjeżdżających jako główny cel przyjazdu podało sprawy służbowe. Obecnie dysponujemy bazą ponad 7300 miejsc noclegowych o zróżnicowanym standardzie, z czego ponad 1800 to miejsca w obiektach 4*, a kolejne 1600 w obiektach 3*. Co ważne, większość hoteli powstała bardzo niedawno i cieszy się niezwykle wysoką oceną gości wyrażaną poprzez serwisy typu Booking.com
(ocena > 8,5/10) czy TripAdvisor (ocena > 4*/5*). Jeśli dodamy do tego klimatyczne miejsca na realizację wydarzeń takie jak: Atlas Arena (13800 widzów / 27500 mkw. powierzchni), kompleks Wytwórni (do 1500 osób / 4000 mkw. powierzchni), EXPO-Łódź (do 4500 osób), EC-1 (do 800 osób), Fabryka Sztuki (do 800 osób) czy łódzkie fabryki lub pałace – to widać, że potencjał eventowy jest znaczący. We wrześniu rusza należąca do Politechniki Łódzkiej Zatoka Sportu, która będzie miała w swojej ofercie również przestrzenie eventowe i to na ponad 1000 osób.

W jaki sposób wspieracie organizatorów wydarzeń, tak by rosły w siłę?
ŁOT będzie wspierać organizatorów w procesie przygotowań do realizacji wydarzeń w Łodzi, przy kontaktach z lokalnymi udziałowcami zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego. Możemy realizować podróże studyjne dla klientów firm eventowych, którzy są zainteresowani Łodzią, pomagać przy wizytach VIP-ów lub zapewnić mobilne stoisko informacji turystycznej podczas tych wydarzeń. Wspólnie z naszymi członkami możemy dostarczyć też pakiet materiałów informacyjnych dotyczących oferty turystycznej i kulturalnej Łodzi podczas wydarzenia. Z naszej perspektywy najważniejsze jest, aby uczestnicy wyjechali z Łodzi zadowoleni i stali się aktywnymi ambasadorami miasta wśród swojej rodziny i znajomych. Wiemy, że taki system rekomendacji będzie znacznie skuteczniejszy od wszelkich kampanii marketingowych, które moglibyśmy zrealizować.

Rozmawiał Andrzej Kuczera

Tomasz Koralewski – Prezes Zarządu Łódzkiej Organizacji Turystycznej. Absolwent Historii Uniwersytetu Łódzkiego. Z branżą turystyczną związany od ponad 20 lat. Pracował jako pilot wycieczek, w branży hotelarskiej i gastronomicznej. Od 2001 r. w Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego, gdzie doszedł do funkcji Zastępcy Dyrektora Biura. Prowadził własną działalność w branży marketingowej i eventowej. Od 2016 r. jako Pełnomocnik Prezydent Łodzi odpowiadał za założenie ŁOT.

Artykuł ukazał się w OOH event! Pobierz wersję online: TUTAJ.