Chociaż prawie połowa z nas preferuje tekst jako formę przekazu treści, to aż 88% przyznaje, że ogląda także materiały wideo w Internecie. W swoim najnowszym badaniu PAYBACK postanowił sprawdzić, kiedy Polacy sięgają po takie filmy i jakie tematy najbardziej ich interesują.
Materiałów wideo szukamy sami…
Jak się okazuje, najczęściej to my sami poszukujemy materiałów wideo w Internecie – tak deklaruje 40% uczestników badania PAYBACK Opinion Poll. Najpopularniejszym kanałem jest YouTube, który wybiera ponad połowa respondentów. Na drugim miejscu są media społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram, gdzie użytkownicy regularnie udostępniają nowe filmy. Prawie 30% ankietowanych przyznaje, że ogląda materiały wideo, na które trafia przeglądając social media.
…żeby połączyć przyjemne z pożytecznym
Najwięcej badanych (28%) najchętniej ogląda materiały rozrywkowe, natomiast co czwarta osoba szuka poradników. Mniejszą popularnością cieszą się relacje z różnego rodzaju wydarzeń – tego rodzaju filmów szuka jedynie 13% ankietowanych.
Chociaż wideo najczęściej oglądamy na smartfonie (tak deklaruje ponad połowa respondentów), który z reguły mamy przy sobie przez cały dzień, najchętniej robimy to w domowym zaciszu (aż 78%). Co dziesiąty respondent przegląda filmy podczas przerwy w pracy lub w podróży do biura, domu czy na uczelnię.
Content musi odpowiadać na moje potrzeby
Polacy nie są skłonni poświęcać zbyt wiele czasu materiałom wideo w Internecie – ponad ¾ badanych przeznacza na to maksymalnie godzinę, z czego 47% do 15 minut dziennie. Co nas najbardziej zniechęca i powoduje, że przerywamy oglądanie? Ponad połowa uczestników badania PAYBACK Opinion Poll wskazuje na niedopasowanie treści do ich potrzeb i oczekiwań. 18% rezygnuje z oglądania całego filmu, gdy widzi, że jest za długi.
Irytujące reklamy
Dodatkowo, dla co piątego Polaka przyczyną przerywania filmów jest obecność treści reklamowych. Ponad połowa ankietowanych pomija reklamy zawsze, gdy ma taką możliwość, a ¼ uważa je za irytujące. Jeszcze więcej osób, bo aż 64%, je blokuje. Respondenci deklarują jednak, że są skłonni oglądać reklamy pod warunkiem, że prezentują one atrakcyjne oferty cenowe (27%) lub odpowiadają na ich potrzeby (18%). Zdecydowana większość (79%) nie poświęci im jednak więcej niż minutę.
Wideo pomocne w zakupach
Prawie połowa uczestników badania PAYBACK Opinion Poll przyznaje, że materiały wideo pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych. Kiedy tak się dzieje? Kiedy konsumenci mogą dowiedzieć się z nich o aktualnych promocjach (51%) lub są one dopasowane do ich zainteresowań (35%).
– Nie od dziś wiadomo, że dostosowanie treści do potrzeb konsumentów stanowi klucz do sukcesu, ale równie ważna jest wiedza, jak dotrzeć do nich z naszym przekazem w natłoku informacji, którymi jesteśmy codziennie bombardowani. Z myślą zarówno o naszych partnerach biznesowych, jak i konsumentach, stworzyliśmy kanał Videomania. Jest to unikalna platforma marketingowa działająca w modelu VOD, którą wyróżnia bardzo precyzyjne targetowanie treści w oparciu o rzeczywiste dane transakcyjne około 10 milionów uczestników Programu PAYBACK. Dzięki temu jest ona bardzo skuteczna dla naszych partnerów, a jednocześnie przyjazna dla użytkowników – komentuje Monika Zawilska, Business Development Manager w PAYBACK Polska.
Na kanale Videomania każdy otrzymuje tylko materiały prezentujące ofertę, jaka może go potencjalnie zainteresować. Nie jest przy tym atakowany reklamami – sam decyduje, czy chce skorzystać z oferty oraz kiedy, gdzie i jak długo będzie oglądał przygotowane dla niego filmy. Ponadto, za obejrzenie każdego materiału wideo otrzymuje punkty PAYBACK, co buduje pozytywne nastawienie. Skuteczność Videomanii potwierdzają bardzo wysokie wskaźniki: oglądalności (VTR) – średnia wartość dla wszystkich kampanii zrealizowanych w 2018 roku wyniosła 83%, a najlepszy film uzyskał wynik na poziomie 98,7% – oraz dopasowania rzeczywistych odbiorców reklamy do zakładanej wcześniej grupy docelowej (Affinity Index) – od 78% wzwyż.
– Współpracują z nami przede wszystkim marki, którym zależy na dotarciu do osób w oparciu o ich zachowania zakupowe, a nie intencje. Co więcej, wprowadzamy elementy grywalizacji dla zwiększenia zaangażowania odbiorców – motywujemy ich, aby obejrzeli reklamę do samego końca i pozwalamy, aby nic nie zakłócało odbioru treści. W czasie emisji wideo w obrębie playera nie wyświetlają się żadne inne reklamy. To nasz wyróżnik. Od 15 lutego br. użytkownicy mogą obejrzeć na Videomanii najnowsze kreacje BP oraz marki Toyota – dodaje Monika Zawilska.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 12-19 grudnia 2018 r. metodą ankiety online na grupie 512 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
JK