Logo

Marketing MIX

Wiemy jak zaangażować konsumenta | Ewelina Łukasiak, Stock Polska

Premiumizacja, wielokanałowa komunikacja z klientem i korzystanie z nowych technologii to tylko niektóre z silnych trendów obecnie kształtujących branżę alkoholi. O komunikacji, prowadzeniu kampanii marketingowych i trendach na rynku rozmawiamy z Eweliną Łukasiak, Junior Communication Managerem w Stock Polska.

Żyjemy w czasach intensywnego rozwoju nowoczesnych technologii, a dzisiejszy konsument ma nieograniczony dostęp do treści. W jaki sposób Stock Polska komunikuje się z klientem? Jak go angażuje? Na co stawia największy nacisk?
Dzisiejszy konsument rzeczywiście odbiera treści wielokanałowo, dlatego działania prowadzone w różnych punktach styku są najbardziej pożądaną formą komunikacji naszych marek. Model 360⁰ nadal jest obowiązujący, jednak szczególny nacisk kładziemy na kanały online – bo tam najwięcej czasu spędza współczesny odbiorca i tam najłatwiej wejść z nim w interakcje. Ale żeby go zaangażować, bardzo istotna jest treść oraz forma jaką przybierze nasza komunikacja, dlatego aspektem, na który zwracamy szczególną uwagę jest ciekawy, adekwatny content. Istotne są również spójność i autentyczność naszych działań – dzięki temu nieprzerwanie budujemy zaufanie i wiarygodność w oczach konsumentów.

Jakie były najsilniejsze trendy, którymi rządziła się branża alkoholowa w 2018 roku, a które stanowiły podstawę Waszych działań marketingowych i komunikacyjnych?
Jednym z najsilniejszych trendów w branży alkoholowej w zeszłym roku była premiumizacja – klienci coraz częściej sięgali po trunki z wyższej półki i stawiali przede wszystkim na jakość, zarówno w aspekcie produktowym, jak i w obszarze packagingu. Zauważyliśmy również zmianę w samym podejściu do konsumpcji alkoholu – Polacy piją mniej, za to znacznie częściej i dla przyjemności. Ponadto są coraz bardziej otwarci na nowe warianty smakowe i zaskakujące połączenia, o czym najlepiej świadczy rozwijająca się kategoria trunków kolorowych. Jednym z ważniejszych trendów, który z pewnością będzie się wciąż umacniał jest craftowość, czyli autentyczność, wykorzystywanie naturalnych, lokalnych surowców i proste receptury. Bardzo uważnie obserwujemy wszystkie te kierunki i reagujemy na potrzeby konsumentów – świadczy o tym relaunch 3 marek Stock Polska w zeszłym roku i ciągłe rozszerzanie naszego portfolio o nowe warianty.

Stock Prestige Show – Artur Boruc – ambasador programu Stock Prestige Show.

W ubiegłym roku byliście bardzo aktywni komunikacyjnie. Jakie kampanie marketingowe i aktywacje konsumenckie szczególnie zaangażowały Waszych klientów i cieszyły się największą popularnością?
Zgadza się, zeszły rok był bardzo bogaty w kampanie i aktywacje, którymi docieraliśmy do naszych konsumentów. Jedną z nich były Miejsca ze Smakiem marki Saska – tutaj do współpracy zaangażowaliśmy influencerów, którzy przez cały rok przybliżali swoim odbiorcom ideę foodpairingu, czyli sztukę łączenia jedzenia z trunkami i wydobywania w ten sposób nowych, często zaskakujących, połączeń smakowych. Kolejną innowacyjną i jedyną w tej kategorii aktywacją był pierwszy na świecie wirtualny turniej barmański Stock Prestige Bartender VR League. Barmani amatorzy i profesjonaliści za pomocą specjalnego sprzętu i dedykowanej aplikacji mogli sprawdzić swoje umiejętności w rzeczywistości wirtualnej. Z kolei, marka Stock Prestige z okazji Mistrzostw Świata w piłce nożnej zaproponowała swoim konsumentom specjalne show i wypuściła na rynek limitowaną edycję butelki. Amundsen ze swoją całoroczną kampanią #Odkrywaj Więcej zaprosił do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym Amundsen Photo Awards, który cieszył się ogromną popularnością – w sumie otrzymaliśmy ponad 13 tys. zgłoszeń! Inna z naszych flagowych marek wódek czystych, Żołądkowa de Luxe, trafiła do Księgi Rekordów Guinnessa z Najdłuższym Toastem Pod Ramię, który wzniosły 1373 osoby. Warto wspomnieć także o kampanii pod hasłem #GrzańcaGrzejemy Żołądkowej Gorzkiej z ciekawym konkursem konsumenckim, który zakończył się w lutym.

Coraz więcej marek angażuje do swojej komunikacji celebrytów i znane osobowości. Czy jest to model, który stosujecie również w swoich działaniach? Jeśli tak, z kim współpracowaliście w zeszłym roku przy okazji różnych aktywacji?
W Stock Polska wierzymy, że odpowiedni dobór ambasadora może skutecznie wspierać komunikację brandów. Kluczowe, by prezentowane przez niego wartości były spójne z tymi, które chcemy przekazać. Stąd np. wybór Artura Boruca do aktywacji Stock Prestige Show, z okazji największego święta piłki nożnej. Innym trafionym wyborem było zaangażowanie do kampanii #Odkrywaj Więcej marki Amundsen trzech znanych osobowości podróżniczych: Łukasza Nowickiego, Marcina Dobasa – fotografa „National Geographic” i Krzysztofa Starnawskiego – płetwonurka i eksploratora najpiękniejszych jaskiń na świecie. Swoimi inspirującymi historiami zachęcali konsumentów do tego, by wciąż poszukiwać tego, co nowe i nieznane. Natomiast przy okazji kampanii Żołądkowej Gorzkiej #GrzańcaGrzejemy postawiliśmy na współpracę z influencerami – ambasadorami aktywacji został znany duet youtuberów, który był wspierany również przez popularnych instagramerów.

Zwycięska fotografia w kategorii „Krajobraz” w konkursie Amundsen Photo Awards.

W zeszłym roku byliśmy świadkami kilku ważnych relaunchy produktowych. A jak to wyglądało w przypadku portfolio Stocka?
Konsumenci wciąż poszukują nowości, dlatego stale powiększamy portfolio i dbamy o to, żeby nasze produkty odpowiadały na ich potrzeby. Półka sklepowa to bardzo konkurencyjne miejsce – poza przywiązaniem do brandu i walorami smakowymi, oczywiste znaczenie w trakcie zakupów ma też atrakcyjna wizualnie butelka. Zatem także w sferze packagingu idziemy z duchem czasu, a nasze produkty zyskują nowe, minimalistyczne opakowania i proste etykiety. W zeszłym roku takiej przemiany doczekały się nasze marki wódczane – Stock Prestige, Żołądkowa de Luxe i Orkisz. W kontekście nowości produktowych powiększyliśmy portfolio Lubelskiej o 2 letnie smaki, a wachlarz Saskiej rozszerzyliśmy o 3 nowe intrygujące połączenia.

Jakie trendy w branży alkoholowej będą się cieszyły popularnością w 2019 roku, zarówno w sferze produktowej, jak i komunikacji do konsumenta?
Z pewnością będą umacniać się dotychczasowe tendencje w branży – głównie premiumizacja i craftowość, wzrastać będzie także popularność alkoholi o niższej mocy i ciekawych smakach. Warto przyjrzeć się też bliżej kategorii tzw. brown spirits, która od dłuższego czasu odnotowuje wzrosty i ten trend z pewnością się utrzyma. Jeśli chodzi natomiast o kierunki w komunikacji to niezmiennie w cenie pozostanie wartościowa treść oraz spójność i autentyczność przekazu. Na znaczeniu wciąż zyskuje influencer marketing i nowe technologie, w związku z tym dialog ze współczesnym konsumentem powinien skupiać się przede wszystkim na nowoczesnych kanałach dotarcia. To, co w najbliższym czasie pozostanie nie bez znaczenia to również szeroko pojęty CSR i angażowanie się marek w ważne tematy i problemy społeczne.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Ewelina Łukasiak – Junior Communication Manager w Stock Polska, z firmą związana od 2017 r. Posiada pięcioletnie doświadczenie w branży public relations, które zdobyła pracując z podmiotami z sektora FMCG oraz technologicznego. Z sukcesem zrealizowała działania dla takich firm jak: Nestlé, Maspex, Grana Sp. z o.o. czy grupa TenderHut S.A.. Ma na swoim koncie projekty z zakresu doradztwa kryzysowego, komunikacji produktowej, kampanii CSR, a także media relations.

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.