Już 19 i 20 lutego 2020 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się wydarzenie unikatowe na skalę europejską – Międzynarodowa Konferencja Nowych Technologii Scenicznych. Spotkanie obowiązkowe dla każdego kto planuje organizację koncertu, spektaklu, finału rozgrywek sportowych, gali, turnieju e-sportowego lub innego dowolnego wydarzenia i chce aby było ono wspominane jeszcze długo po zakończeniu.
Mimo iż 66 proc. Polaków deklaruje, że interesuje się kulturą, co trzeci przyznaje, że w ostatnich trzech miesiącach nie brał udziału w żadnym wydarzeniu kulturalnym. Aż 43 proc. narzeka, że przez natłok obowiązków nie starcza im doby by skorzystać z kultury[i]. Potwierdza ten fakt badanie, z którego wynika, że już w 2009 roku, przeciętnie, do mieszkańca dużego miasta docierało aż 100 tysięcy słów dziennie, nawet w dni wolne od pracy[ii]. Przekłada się to także na umiejętności skupienia się i podtrzymania uwagi. To obecnie zaledwie 11 do 20 minut w przypadku dorosłej osoby[iii]. Przy tym wszystkim, szacuje się, że przeciętny człowiek świadomie rejestruje tylko od 1 do 10 proc. tego co widzi. … Z taką publicznością muszą obecnie pracować twórcy kultury.
Nowoczesna publiczność wciąż jednak chce przeżywać coś, co ją dotknie, poruszy do głębi i na długo zapadnie w pamięć. Do tego natomiast, w dzisiejszych czasach, trzeba pomocy nowych środków wyrazu – takich jak wirtualna rzeczywistość, dynamiczna oprawa audiowizualna, czy efekty komputerowe. Nowe narzędzia artystycznej ekspresji pomogą twórcom przyciągnąć i utrzymać uwagę widza. Dlatego właśnie 19 i 20 lutego Teatr Wielki – Opera Narodowa stanie się tyglem opinii i kuźnią idei, pełny będzie paneli, spotkań, dyskusji i prezentacji konkretnych rozwiązań, które ożywią i wspólnie zbudują Scenę Jutra.
Cennymi doświadczeniami z realizacji światowych projektów scenicznych podzielą się z gośćmi Sceny Jutra sławy od lat twórczo, naukowo i technicznie związane z działalnością sceniczną oraz eventową, m.in.:
– Dan Braun, odpowiedzialny m.in. za oprawę wizualną tras koncertowych zespołu Metallica
– Grzegorz Jarzyna, reżyser teatralny i operowy, z-ca dyrektora ds. artystycznych TR Warszawa
– Glen Kelly, szef produkcji The Imaginarium Studios, ekspert na polu filmu, VR, MR i gier
– Katarzyna Gospodarek, odpowiadająca za komunikację korporacyjną w BMW Group Polska
– Christopher Bauder, autor instalacji stworzonej na 25. rocznicę zburzenia Muru Berlińskiego
– Małgorzata Szabłowska, z-ca dyrektora ds. technicznych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
W ramach konferencji, swoje najnowocześniejsze propozycje zaprezentują także producenci oraz dystrybutorzy sprzętu scenicznego i nie tylko. Dyskutować będą z praktykami i naukowcami o trendach i pomysłach wytyczających nowe ścieżki i otwierających świeże możliwości w branży scenicznej.
Uczestnicy poruszać się będą w ramach kilku ścieżek tematycznych, omawiających:
– rolę nowych technologii w przedsięwzięciach z ograniczonym budżetem i nieograniczoną wyobraźnią
– jakie warunki musi spełnić instytucja kultury by zainteresował się nią wielki biznes?
– pozycję aktorów w dobie upowszechnienia technologii motion capture, obróbki cyfrowej i CGI
– aspekt ekologiczny, czyli wpływ wielkich widowisk na naturalny ekosystem i czy eventy w ogóle mogą być przyjazne dla środowiska
– zastosowanie rozwiązań z zakresu wirtualnej, mieszanej i rozszerzonej rzeczywistości do wzbogacenia odbioru wydarzenia przez widzów
– jak nowe technologie ułatwiają organizację wydarzeń i jak przekonać do nich pracowników?
– jak przygotować oprawę świetlną wydarzenia – rzut okiem od strony technicznej
Zwieńczeniem każdego z dni konferencji będzie pokaz spektaklu, przykładu zastosowania wielu ze wspomnianych koncepcji, stanowiących perspektywę przyszłości sztuki scenicznej na świecie i w Polsce:
– Halka, opera w czterech aktach z libretto Włodzimierza Wolskiego, reżyseria Mariusz Treliński
– Czarodziejski Flet, opera w dwóch aktach, reżyseria Suzanne Andradexx i Barrie Kosky.
„Cieszy nas fakt, że z kameralnej inicjatywy, po latach, rozkwitło piękne drzewo. Jego owoce, natomiast, możemy dziś jeść i cieszyć się, że po raz kolejny Polska stała się dla Europy centrum innowacji – tym razem w dziedzinie sztuki scenicznej. Łącząc świat artystów ze światem technologii, budujemy hub inspiracji.” – dodał Rafał Rzeczkowski, Dyrektor Operacyjny z Prolight, firmy która organizuje Scenę Jutra.
Ubiegłoroczna edycja miała miejsce jeszcze w Teatrze Muzycznym Roma i okazała się ogromnym sukcesem. Konferencję odwiedziło ponad 700 osób związanych z teatrem, telewizją, eventami oraz estradą. Swoje odczyty miały też znane osobistości świata sztuki. Swoimi doświadczeniami dzielili się: Sarah Ellis z Royal Shakespeare Company, Felice Ross, Boris Kudlicka czy Artur Szyman. Byli także przedstawiciele szkół artystycznych, agencji marketingowych oraz firm kooperujących z szeroko pojętym rynkiem scenicznym. Na zakończenie konferencji, uczestnicy konferencji mieli okazję obejrzeć musical „Piloci” – najbardziej zaawansowany technologicznie spektakl w historii Teatru Muzycznego Roma, cieszący się niezmiennie ogromnym powodzeniem.
Szczegóły na: TUTAJ.
Kliknij i dowiedz się więcej o Międzynarodowej Konferencji Scena Jutra
[i] Monitor sponsoringu 2019, ARC, 2019
[ii] How much info?, University of California San Diego, 2009
[iii] The Essential 20: Twenty Components of an Excellent Health Care Team, RoseDog Books, 2009
OOH event! jest patronem medialnym wydarzenia.