Logo

Event MIX

Odmrożenie targów w połowie sierpnia ?

– (…) Jesteśmy w stanie zastosować taki sam reżim sanitarny, jaki obecnie stosuje się w sklepach czy miejscach pracy – mówi Grażyna Grabowska, prezes zarządu Targów w Krakowie, operatora EXPO Kraków.

– Do tej pory Polska wiodła prym wśród krajów Europy Środkowej, jeśli chodzi o wielkość i jakość przygotowywanych imprez targowych – podsumowuje Grabowska.

Wartość polskiej branży targowej szacowana jest na 3 mld zł, a w 2018 r. w targach wzięło udział 1,6 mln zwiedzających i ponad 27 tys. wystawców.

 

Od dwóch miesięcy branża targowa stoi, jednak już w lutym rozpoczęto odwoływać imprezy targowe w całej Europie. Firmy walczą o wznowienie organizacji targów, by nie upaść.

– Walczymy o termin odmrożenia targów w połowie sierpnia – powiedziała agencji informacyjnej Newseria Biznes Grażyna Grabowska, prezes zarządu Targów w Krakowie, operatora EXPO Kraków. – Grupa ekspertów z Polskiej Izby Przemysłu Targowego blisko współpracuje z Ministerstwem Rozwoju i Głównym Inspektorem Sanitarnym, przygotowując procedury i zasady, na których będzie można się oprzeć, organizując imprezy targowe na jesieni. Jesteśmy w stanie zastosować taki sam reżim sanitarny, jaki obecnie stosuje się w sklepach czy miejscach pracy, czyli m.in. obowiązek zachowania dystansu czy częstej dezynfekcji najczęściej dotykanych elementów, takich jak klamki, barierki czy poręcze – dodaje Grabowska.

Przemysł targowy może pomóc podnieść się całej gospodarce po pandemicznym zamrożeniu – przedstawiciele branży apelują o przywrócenie targów typu B2B, a dopiero później odmrożenie imprez dla konsumentów. W przeciwieństwie do galerii handlowych czy restauracji organizatorzy targów mogą kontrolować wchodzących, znają ich z imienia i nazwiska, wiedzą, skąd przyjechali.

– Branża targowa, której wartość szacowana jest na 3 mld zł, pierwsza odczuła kryzys i prawdopodobnie ostatnia przestanie odczuwać jego skutki. W tej chwili przez te dwa miesiące straty są szacowane na poziomie 300-400 mln zł i tak to będzie postępowało aż do końca pandemii. Według szacunków Polskiej Izby Przemysłu Targowego to będzie około 150 mln zł straty miesięcznie – mówi Grażyna Grabowska.

Sam proces odmrażania też musi być przemyślany. Z uwagi na cykl przygotowania stoisk targowych i organizacji samych targów wynosi on minimum trzy-cztery miesiące. Pomoc dla firm projektujących i budujących stoiska powinna być zapewniona do pełnego rozruchu branży.

– W momencie, kiedy rządzący dadzą nam zielone światło, interpretowane jako działanie zbawienne dla gospodarki, dla nas może się to skończyć olbrzymimi kłopotami. Jeśli zostaniemy bez wsparcia w okresie rozruchu, może doprowadzić to do upadku wielu firm – mówi prezes zarządu Pracowni Sztuk Plastycznych.

– Do tej pory Polska wiodła prym wśród krajów Europy Środkowej, jeśli chodzi o wielkość i jakość przygotowywanych imprez targowych. W ciągu roku odbywało się ponad 200 wydarzeń targowych, a są to tylko dane zebrane przez Polską Izbę Przemysłu Targowego – w rzeczywistości w ciągu roku było ich więcej – mówi Grażyna Grabowska i dodaje: – Na tych 200 wydarzeniach targowych spotykało się około 30 tys. firm, które oferowały swoje produkty, usługi czy współpracę, i przychodziło do nich po kilkanaście tysięcy zwiedzających na każdej imprezie.

Niemożność organizacji targów oznacza nie tylko brak pracy dla podwykonawców związanych z branżą, lecz także brak możliwości nawiązania kontaktów biznesowych przez firmy, nieobecność gości w hotelach i restauracjach, nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

– (…) Cały przemysł targowy liczy w Polsce około pół tysiąca firm, 50 tys. zatrudnionych pracowników, a jeszcze więcej współpracowników firm tworzących cały łańcuch dostaw – wylicza Grażyna Grabowska.

Zgodnie z raportem Polskiej Izby Przemysłu Targowego w 2018 roku wiodący organizatorzy targów w Polsce poddający się audytowi CENTREX (Międzynarodowego Związku Statystyk Targowych) zorganizowali ponad 200 targów, na których pojawiło się ponad 27 tys. wystawców którzy zaprezentowali się na powierzchni targowej wielkości blisko 900 tys. mkw, a odwiedziło je 1,6 mln zwiedzających.

Źródło: interia BIZNES