Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Bossbranding jako nowa forma budowania marki osobistej kadry C-Level

Jak wskazują badania, co trzeci klient podaje, że obecność CEO danej organizacji w social mediach zwiększa jego wiarygodność oraz wizerunek. Co 5 kandydat z pokolenia Y jest zainteresowany zaaplikowaniem do danej organizacji, jeśli widzi aktywnego Prezesa. Kandydaci sprawdzają profil CEO na LinkedIn, aby poznać możliwości rozwoju w firmie. 81% użytkowników social media uważa, że CEO obecny w social mediach jest lepiej przygotowany do prowadzenia firmy. 

To tylko niektóre wyniki, które udowadniają, że zaangażowanie, za pośrednictwem mediów społecznościowych, najważniejszych osób w firmie, w dużym stopniu wpływa na funkcjonowanie i rozwój firmy. Komunikowanie się, a co za tym idzie budowanie wizerunku, szefów staje się niezbędne. To obok wzrastającego na znaczeniu employee advocacy, ważne działanie, którego nie można zignorować. W tym właśnie celu wyodrębniła się osobna specjalizacja personal brandingu – bossbranding.

Bossbranding jest szczególnym rodzajem budowania marki osobistej. Dotyczy on w największej mierze kadry C-Level, która charakteryzuje się szczególnymi aspektami. Działania kadry wyższego szczebla obejmują takie obszary jak:

  • Employer branding
  • Rekrutacja talentów
  • Rozwój i inspiracja
  • Social selling
  • Komunikacja z pracownikami
  • Networking branżowy

Należy zaznaczyć, że po stronie C-Level, poza budowaniem własnej marki, która ma przełożyć się na zyski wizerunkowe, jest również dbałość o rozwój firmy. Dziś użytkownikom nie zależy na oglądania profesjonalnego loga firmy, a bardziej jej „twarze”. Dlatego bossbranding i jego mechanizmy należy wyszczególnić. Warto skupić się na komunikacji za pośrednictwem najpopularniejszego obecnie serwisu społecznościowego, przeznaczonego z założenia dla kadry C-Level – LinkedIn.

Diagnoza

 Kadra C-Level za pośrednictwem LinkedIna otrzymuje szansę na prowadzenie networkingu i budowania marki osobistej. Z jednej strony – zwłaszcza w czasie pandemii – to duży przywilej i ułatwienie, z drugiej odpowiedzialność za tworzenie właściwego contentu. Analizy potwierdzają, że Prezesi stopniowo przekonują się do tego rodzaju komunikacji. Jednym z powodów działań zmierzających do budowania marki osobistej jest wcześniej wspomniana pandemia, która uświadomiła, że sieć powinna być dla kadry C-Level doskonałym uzupełnieniem ich aktywności.

W rozmowach kadra C-Level podkreśla się fakt, że profesjonalna komunikacja i budowanie biznesowego wizerunku staje się dobrym sposobem na udowodnienie, że szef firmy nie załatwia spraw wyłącznie w swoim biurze. To osoba z doświadczeniem, swoimi nawykami, historią, ale przede wszystkim zainteresowaniami i własnym zdaniem na tematy ogólne (tutaj warto wspomnieć o idei T-Shaped Person – osoba wyspecjalizowana w określonym obszarze, z dużą wiedzą ogólną). Dlatego warto przekazać receptę na profesjonalną komunikację za pośrednictwem LinkedIna. W tym kontekście warto skorzystać z zasady M + C + R, która posiada kilka zasadniczych elementów:

  1. „Szczypta soli”. Zawrzyj w poście element aktywizujący, który przyciągnie użytkownika i zmusi go do odpowiedzi. Call to action to próba rozpoczęcia interakcji – potrzebny jest element, który zostanie zapamiętany. Często powinien być kontrowersyjny.
  2. Naturalne relacje. Skracaj dystans w relacji, ale zachowaj elementarną kulturę i zasady biznesowego savoir vivre’u. Czy zrobisz biznes z osobą, która na początku traktuje Cię jak kolegę z podwórka?
  3. Dyskutuj jak człowiek, a nie jak maszyna. Nie podbijaj sztucznie zasięgu posta. Porozmawiaj z użytkownikiem.
  4. 2-1-(1). Trzymaj się zasady: dwa posty merytoryczne, jeden post z ciekawostką i okazjonalnie post rozrywkowy.
  5. Czas publikacji. Nie ma idealnego czasu na publikację posta na LinkedInie. Można intuicyjnie określić największą aktywność użytkowników, dlatego testuj i analizuj!

Zasada M + C + R

 Gdy zastosuje się powyższe zasady oraz wskazówki, boss zbuduje wiarygodny i naturalny profil biznesowy na LinkedInie. Social selling jest elementem, który dominuje w dzisiejszej komunikacji. Nie można w swoich działaniach wykorzystywać wszystkich informacji, które znajdziemy w poradnikach. Media społecznościowe to naturalność, relacyjność i wiarygodność. Te trzy wartości są potrzebne do prowadzenia skutecznej komunikacji biznesowej na LinkedInie.

Jak można zauważyć zasady bossbrandingu, które proponuje autor, związane są z faktem, że budowanie marki osobistej kadry C-Level musi być pozbawione wszelkich elementów automatyzacji i schematów, których zadaniem jest wyłącznie budowanie zasięgów, za pośrednictwem dużej liczby polubień i komentarzy. Boss nie może sobie również pozwolić na tworzenie „drużyny”, która jest odpowiedzialna wyłącznie za zbudowanie popularności komunikatu. To nic innego jak wcześniej wspomniana automatyzacja, która w dłuższej perspektywie zostanie zauważona i w znacznym stopniu wpłynie na wizerunek. Naturalność i wiarygodność – to wartości, które pozwolą zbudować profesjonalną markę osobistą kadry C-Level. To jest właśnie bossbranding.

Dr Bartłomiej Machnik, doradca i kreator wizerunku w obszarze bossbrandingu za pośrednictwem przestrzeni internetowej (LinkedIn), wykładowca akademicki oraz badacz. Absolwent studiów MBA na poziomie Executive oraz studiów podyplomowych z couchingu i mentoringu. Twórca projektu „okiembadacza.pl” oraz współzałożyciel podcasta „Efektywnymarketing.tv”. Autor artykułów naukowych oraz eksperckich w obszarze budowania wizerunku i marketingu internetowego.