Marketing MIX Jak często używamy mediów społecznościowych? Przegląd raportów We Are Social

Jak często używamy mediów społecznościowych? Przegląd raportów We Are Social

53
0

Z biegiem czasu smartphone stał się nieodzowną częścią naszego życia – według danych zgromadzonych przez agencję We Are Social, w 2020 roku niemalże 98% z przebadanych Polaków posiada przynajmniej jedno urządzenie typu smartphone, które od ponad 10 lat definiuje na nowo naszą codzienną pracę i rutynę. Od porannej prasówki, nawigacji samochodowej, rozmowy z bliskimi do źródła energicznych rytmów podczas treningu – wszystko mamy w zasięgu ręki.

Te wszelakie dobrodziejstwa nie miałby miejsca, gdyby nie powszechność dostępu do Internetu. Fenomen tej technologii jest niezwykły, a raport Digital 2021 autorstwa analityków z We Are Social przedstawia w liczbach zmieniający się świat.

Słowem wstępu – czym jest We Are Social?

Robin Grant, współzałożyciel agencji określił w wywiadzie dla “Guardiana” owoc swojej wieloletniej pracy jako conversation agency, czyli odpowiedź na potrzeby światowych marek, które szukają pomocy w odnalezieniu się we współczesnym świecie marketingu i PR wyrażonego poprzez media społecznościowe. Z usług agencji skorzystały już takie korporacje jak Adidas, Samsung czy PepsiCo.

Jak zmienia się tendencja aktywności Polaków w świecie online?

Największą grupą odbiorców reklam w mediach społecznościowych są osoby w wieku 25-34, a najmniejszą osoby w wieku 65+, w każdym przedziale wiekowym dominują kobiety. Warto wspomnieć, że 45% użytkowników wyszukuje informacje w mediach społecznościowych na temat marek, a wartość rynku reklamowego w obszarze SM w roku 2020 wzrosła o 10%.

Zacznijmy od kilku podstawowych danych: obecnie niemalże 32 miliony Polaków jest podłączonych do sieci, z czego aktywnych w portalach społecznościowych jest około 81% – co stanowi w przybliżeniu 26 milionów użytkowników, którzy dziennie średnio spędzają około 7 godzin korzystając z Internetu.

Okres pandemii niewątpliwie wpłynął na przyspieszenie digitalizacji i zachowań informacyjnych w obrębie działań sieciowych. Porównując dane z badań We Are Social na temat ewolucji cyfrowego świata możemy wyciągnąć proste wnioski – aktywność użytkowników w świecie online ciągle rośnie, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Największy przeskok dokonał się na przestrzeni 12 miesięcy, pomiędzy 2019 a 2020 rokiem, gdzie wzrost aktywności Polaków w sferze mediów społecznościowych wzrósł o 36%.

Średnio spędzamy 1 godzinę i 58 minut dziennie korzystając z platform mediów społecznościowych. Najwięcej, bo aż 93% badanych użytkowników w roku 2020 deklaruje używanie serwisu internetowego YouTube, gdzie jeszcze w 2017 roku 64% polskich internautów przynajmniej raz w miesiącu korzystało z tej usługi. Drugim w kolejności medium jest Facebook – 89%, czyniąc go tym samym najpopularniejszym portalem stricte społecznościowym roku 2020.

Według danych Digital 2020 potencjalni odbiorcy reklam to 18 milionów użytkowników, co stanowi około połowę polskiego społeczeństwa. Warto wspomnieć, że 45% użytkowników wyszukuje informacje w mediach społecznościowych na temat marek, a wartość rynku reklamowego w obszarze SM w roku 2020 wzrosła o 10%, osiągając tym samym wartość około 332 milionów dolarów.

Co ciekawe coraz więcej z nas przegląda media społecznościowe wyłącznie na smartfonie (51%), dla reklamodawców jest to ważna informacja odnośnie publikowania treści dopasowanych do ekranu smartfonów. Treści publikowane na platformie Facebook w zdecydowanie mniejszym stopniu przeglądane są wyłącznie za pośrednictwem komputera, bądź laptopa, i stanowią 3% wszystkich użytkowników. Za pośrednictwem obu urządzeń portal eksploatowany jest przez 46% użytkowników.

Informacje przedstawione w raporcie są potwierdzeniem przemyśleń części z nas – Internet i Social Media to nie jedynie element nowej, rozwijającej się rzeczywistości, kolejnym medium po radiu i telewizji, lecz nierozłączna częścią życia osobistego, społecznego i zawodowego. Coraz więcej osób szuka informacji za pośrednictwem mediów społecznościowych, to one zaczynają być najważniejszym źródłem informacji bieżącej jak i konsumenckiej. Sprawdzamy profile marek w mediach społecznościowych, porównujemy liczbę obserwujących, zwracamy uwagę na aktywność publikowanych treści. Komunikacja za pomocą serwisów społecznościowych wpływa na budowanie zaufania i zaangażowania klientów w działania marki, jednocześnie przyczynia się do budowania wizerunku i rozpoznawalności w świecie online, gdzie reklamodawca dysponuje innymi możliwościami komunikacji niż w media tradycyjnych.

Źródła:

https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland

https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

https://datareportal.com/reports/digital-2019-poland

https://datareportal.com/reports/digital-2018-poland

https://www.theguardian.com/media-network/media-network-blog/2012/aug/20/social-media-digital-robin-grant-careers-advice