Logo

Event MIX

Rusza kampania #ZnowuSieSpotykamy. Branża spotkań gotowa do działania, lecz nadal skrępowana limitami

  • W środku sezonu wakacyjnego i tuż po wdrożeniu unijnego certyfikatu Covid-19, Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń podsumowuje sytuację branży oraz inauguruje kampanię #ZnowuSieSpotykamy, pod patronatem honorowym Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej.
  • Organizatorzy są od dawna przygotowani do realizacji bezpiecznych wydarzeń biznesowych i rozrywkowych, lecz limity skutecznie hamują popyt na nie i utrudniają odbudowę branży.
  • Sektor potrzebuje jasnego i rozsądnego planu na jesień, podanego z wyprzedzeniem – aby móc zaspokoić popyt, skutecznie zapełnić kalendarze spotkań i wydarzeń, odbudowując straty w realiach „new normal”.

W czerwcu pojawiły się pierwsze realizacje branży MICE, głównie były to grupowe wyjazdy integracyjne, motywacyjne i nagrodowe dla pracowników lub partnerów biznesowych. Organizatorzy realizowali je w destynacjach, które są przygotowane na przyjęcie grup i racjonalizują lokalne obostrzenia tak, aby umożliwić powrót tego typu działalności. W Polsce odbywały się głównie spotkania dla małych grup krajowych i spotkania plenerowe. Turystyka przyjazdowa do Polski oraz spotkania dla grup zagranicznych praktycznie nadal nie funkcjonują, tak samo jak branża targowa, kongresowa, koncertowa czy hotele miejskie nastawione na klienta biznesowego.

Musimy pamiętać o dużej roli wydarzeń biznesowych w tworzeniu przewag konkurencyjnych polskiej gospodarki – to one zapewniają wymianę wiedzy, wspieranie w budowie zgranych zespołów czy relacji partnerskich, wspierających sprzedaż. Ogromnie cieszy popyt ze strony klientów rozumiejących, że mogą zwiększyć skuteczność swoich programów korzystając z premii za bycie pierwszymi. Pierwsze realizacje pokazują ogromną potrzebę powrotu stacjonarnych spotkań, odbudowywania relacji, reintegracji po długim czasie izolacji i pracy zdalnej. Mamy na pewno do czynienia z odłożonym popytem ze strony końcowych adresatów realizowanych wydarzeń. Nasi klienci chcą się spotykać i potrzebują do tego profesjonalnych narzędzi biznesowych takich, jak incentive travel czy eventy. Te usługi mogą dostarczyć profesjonalni organizatorzy, którzy od blisko 1,5 roku zbierali doświadczenia i są gotowi kompleksowo przygotować bezpieczne spotkania w nowej rzeczywistości. Moglibyśmy w bezpieczny sposób realizować zdecydowanie więcej wyjazdów, konferencji czy targów gdyby nie nieadekwatne limity jakimi objęta jest organizacja spotkań o charakterze biznesowym. Popyt mocno wstrzymuje także brak jednoznacznej deklaracji ze strony administracji państwowej dotyczącej statusu osób posiadających certyfikat UE w okresie po wakacjach tłumaczy Łukasz Adamowicz, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel (SOIT).

Obecnie obowiązujące w Polsce limity i obostrzenia powodują, że odmrożenie sektora eventów, kongresów, koncertów plenerowych, konferencji i targów jest de facto iluzoryczne. Limity nie pozwalają na realizację rentownych projektów. Ograniczona ilość uczestników i zdecydowanie wyższe koszty związane z logistyką i produkcją takich wydarzeń, powodują, że ich organizacja jest nieopłacalna. Mówienie więc w publicznym dyskursie o „otwarciu” zamkniętej dotychczas branży spotkań mija się z realiami. Poziom realizacji usług w zakresie obiektów hotelarskich, organizacji różnego rodzaju wydarzeń i wyjazdów, czy przewozów, w porównaniu z innymi obszarami gospodarki, które uwolnione od limitów wznowiły działalność, jest wciąż bardzo niski. W innych branżach bowiem limity dotyczące uczestnictwa są o wiele bardziej liberalne.

Branża targowa została odmrożona 6 czerwca b.r., więc teoretycznie targi mogą być organizowane. Teoretycznie, bowiem lato dla branży targowej jest sezonem martwym – mówi Beata Kozyra, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego. Kolejną istotną rzeczą jest to, że firmy potrzebują co najmniej 3-4 miesięcy, aby przygotować profesjonalną imprezę targową, a informacje o zbliżającym się odmrożeniu targów otrzymaliśmy na kilka dni przed oficjalnym odmrożeniem – dodaje, jednocześnie podkreślając, że: firmy targowe stoją w blokach startowych. Kalendarz jesiennych imprez targowych pęka w szwach. Przewidzianych jest wiele atrakcyjnych wydarzeń zarówno tych już znanych, jak i zupełnie nowych oraz w nowej formule. Organizatorzy i obiekty targowe są przygotowani do działania pomimo pandemii. Wytyczne dla targów zostały wdrożone i sprawdzone już w zeszłym roku.

Stowarzyszenie Branży Eventowej postanowiło wykorzystać okazję podczas tegorocznej edycji Event Biznes kierowanej do przedstawicieli przemysłu spotkań. Zbadaliśmy wśród blisko 100 uczestników konferencji ilość osób zaszczepionych. Z wyników ankiet dowiedzieliśmy się, że 80% jest zaszczepionych przynajmniej jedną dawką lub dwoma i 20% osób planuje szczepienie. Te satysfakcjonujące dane pokazują, że jesteśmy odpowiedzialnym zespołem przedsiębiorców gotowych do realizacji projektów eventowych. Teraz liczymy na pełną gotowość rządu do wsparcia nas – apeluje Dagmara Chmielewska, prezes SBE.

Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń nieustannie postuluje stworzenie racjonalnej polityki limitów w zależności od sytuacji epidemicznej i poziomu zakażeń, z uwzględnieniem gotowych już w Unii Europejskiej rozwiązań, jak chociażby wprowadzony 1 lipca green pass czy finansowanie przez państwo szybkich testów dla niezaszczepionych uczestników życia publicznego w obszarze spotkań i wydarzeń. Od początku trwania pandemii zwracamy szczególną uwagę na to, iż przemysł spotkań potrzebuje jasnej komunikacji, konkretów i przewidywalności, które umożliwią planowanie działalności biznesowej z kilku-miesięcznym wyprzedzeniem. To jest kluczowe dla wznowienia sprzedaży usług tego sektora.

– W żadnym kraju Unii Europejskiej nie ma rozwiązania, polegającego na możliwości uczestnictwa jedynie po zaszczepieniu. Najczęściej stosowanym modelem jest wyjęcie z limitów (poza zaszczepionymi) również osób przetestowanych i po przechorowaniu COVID-19. Jeśli ktoś nie jest zaszczepiony, bo na przykład nie może, to ma prawo być przetestowanym i wziąć udział w imprezie. Co ważne, w większości krajów Europy testy są darmowe lub dofinansowywane przez państwo. Postulujemy wykorzystanie wiedzy naszej i europejskiej oraz wypracowanie równie rozsądnych standardów, które przecież realnie wesprą proces szczepień i pomogą wrócić wyczekiwanym koncertom i wydarzeniom do kalendarzy – tłumaczy Mikołaj Ziółkowski, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Imprez Artystyczno-Rozrywkowych.

– W pełni rozumiemy konieczność racjonalnego i bezpiecznego funkcjonowania w naszej branży. Od wielu miesięcy pracujemy na rzecz odpowiedzialnej organizacji wydarzeń. Ale widzimy też wiele nierówności pomiędzy branżami, przede wszystkim odnośnie liczby osób mogących przebywać we wspólnej przestrzeni. Celem naszego apelu jest przede wszystkim korekta takich nierówności, a także rozmowa o zasadach działania na jesień. Paszport covidowy, który zniósłby limity dla osób zaszczepionych, przechorowanych oraz przetestowanych, przy jednoczesnym wysokim stopniu wyszczepienia wśród organizatorów wydarzeń, pozwoliłby nam z wyprzedzeniem rozmawiać z naszymi partnerami biznesowymi o projektach na jesień – dodaje Dorota Wojtczak, marketing director w agencji Live Age i członkini zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR.

Uruchomiona w lipcu kampania #ZnowuSieSpotykamy, ma na celu pokazanie, że z udziałem profesjonalnych organizatorów, agencji eventowych i incentive oraz przewoźników, jest możliwe organizowanie bezpiecznych wyjazdów oraz wydarzeń biznesowych i rozrywkowych. W tych trudnych czasach spełnienie społecznej potrzeby spotkań i integracji jest kluczowe, a profesjonaliści z przemysłu spotkań są gotowi realizować te potrzeby, stosując wypracowane przez ostatnie miesiące bezpieczne narzędzia i rozwiązania. Organizatorzy wydarzeń potrzebują jednak w tej materii przejrzystej komunikacji ze strony administracji publicznej, a nie hamulców.

– Nasza kampania odbywać się będzie pod patronatem honorowym Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, Rafała Szlachty – bardzo za to wsparcie i wspólny głos dziękujemy! Przez cały czas trwania akcji będziemy prezentować przykłady projektów z sukcesem zrealizowanych przez członków Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Kampania będzie prowadzona w mediach społecznościowych, branżowych i ogólnopolskich, towarzyszyć jej będą hasztagi #ZnowuSieSpotykamy oraz #WeMeetAgain i #WeTravelAgainzapowiada Małgorzata Musiał-Bzowska, Sekretarz RPSiW. Naszym przekazem pragniemy też pokazać znaczenie przemysłu spotkań w odbudowie społecznych potrzeb związanych z szeroko pojętymi relacjami ludzkimi. Ponadto musimy przyjąć perspektywę, iż czas zacząć funkcjonować w nowej rzeczywistości, pomimo pandemii. Unia Europejska wypracowała certyfikat Covid, jako instrument, który ma usprawnić życie, przemieszczanie się w czasie pandemii. Nauczmy się korzystać z tego i innych ułatwień, działajmy zdroworozsądkowo, aby nasze życie i biznesy mogły powoli wracać na dawne tory apeluje Musiał -Bzowska.

Na podstawie informacji Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń.