Rynek e-rowerów według badania międzynarodowej firmy analitycznej Mordor Intelligence[1] został wyceniony na blisko 24 miliardy dolarów, a do 2026 roku może sięgnąć nawet 48 miliardów. Europa jest najszybciej rozwijającym się rynkiem rowerów elektrycznych, a do Polski chce wejść międzynarodowy operator usług wypożyczania rowerów CityBike Global. Trwa przetarg na dostarczenie usługi wynajmu rowerów miejskich do systemu MEVO w Trójmieście.
W 2019 roku według Badania McKinsey postępująca urbanizacja zwiększy wartość branży mikromobilności z usługami komunikacyjnymi i transportowymi na krótkich odległościach nawet do 500 mld dolarów do 2030 roku. W samych Niemczech 4,3 mln gospodarstw domowych posiadało co najmniej jeden rower elektryczny – to oznaczało, że na początku 2020 roku co dziewiąte gospodarstwo domowe było wyposażone w ten środek transportu. W 2015 roku rower elektryczny posiadało 1,5 mln gospodarstw domowych.
Korzyści z użytkowania e-roweru jest wiele. Przede wszystkim jazda takim jednośladem daje tyle samo frajdy, co mechanicznym z tą różnicą, że jeśli pojawi się ciężki podjazd, nie musimy się forsować – co w przypadku osób powracających do formy, chorych np. na astmę daje ponownie szansę na korzystanie z przejażdżek rowerowych. To także doskonała alternatywa dla samochodu, szybko i bez wysiłku możemy dotrzeć do pracy, jednocześnie ograniczając emisję spalin. E-rowery świetnie wpisują się także w trend smart city.
Pomimo że pandemia COVID-19 i lockdown spowodowała spadek produkcji e-rowerów, ale po zdjęciu obostrzeń, rynek ponownie nabrał tempa. Co ciekawe, ze względu na pandemię i ryzyko zakażenia (np. w komunikacji miejskiej) ludzie zaczęli kupować własne pojazdy, ale także znacznie częściej korzystać z usług rowerów miejskich. Tych ostatnich przybywa – takie systemy można spotkać w Warszawie, Trójmieście, Wrocławiu, Poznaniu, Bydgoszczy i Białymstoku.
W Trójmieście do przetargu na dostarczenie usługi wynajmu rowerów miejskich do systemu MEVO wystartowała firma CityBike Global, globalny operator usług wypożyczania rowerów.
– To duża metropolia, którą każdego roku odwiedzają dodatkowo dziesiątki tysięcy turystów. Ogromne zapotrzebowanie na rowery miejskie, coraz większa popularność komunikacji rowerowej i chęć przysłużenia się planecie – to kluczowe czynniki. Poza tym wiemy, że władze Gdańska, Gdyni i Sopotu są bardzo otwarte na współpracę z inwestorami, traktują ich po partnersku. To miasto przyjazne ekologicznemu transportowi, przyjazne ludziom, przyjazne przedsiębiorcom – dlatego zainteresowaliśmy się tym rynkiem. Oczywiście, jako globalna firma jesteśmy dumni, że możemy oferować nasze usługi nie tylko w nowym mieście, ale także kraju, to bardzo motywujące i napędzające nas do nowych wyzwań – mówi Jordi Cabanas – Dyrektor Zarządzający CityBike Global.
City Bike Global realizuje z sukcesem projekty w różnych krajach, a nawet na różnych kontynentach, dostarczając między innymi 20 000 rowerów w kilku systemach. Firma dostarcza swoje usługi w Szwecji, Finlandii, Peru i Francji, łącząc systemy rowerów miejskich elektrycznych i mechanicznych – w zależności od wymagań zamawiających miast. Między innymi w Helsinkach i Espoo firma dostarczyła łącznie 4500 pojazdów mechanicznych, z kolei w Vantaa znajduje się 1000 rowerów. Lima została wyposażona w 1000 rowerów, a od kwietnia 2021 francuskie Clermont Ferrand posiada 620 rowerów mechanicznych. Kluczem do skuteczności firmy jest indywidualne traktowanie każdej sytuacji, określenie specyficznych wymogów i uwarunkowań, a potem dobranie do nich najlepszych rozwiązań organizacyjnych, logistycznych, technicznych czy informatycznych, jakie są dostępne na świecie.
– CityBike Global nie jest producentem rowerów ani operatorem jednej, własnej technologii, przez co nie forsujemy jednego rozwiązania. Działamy jako integrator i globalny operator usługi, co pozwala zaproponować za każdym razem taki zestaw sprzętu, technologii i systemu operacyjnego, który najlepiej pasuje do indywidualnych potrzeb danego miasta i jest najbardziej efektywny ekonomicznie. W polskim rynku widzimy ogromny potencjał. Polska jest jednym z największych europejskich producentów rowerów, może już niedługo wyprzedzić Niemcy – ale w Polsce również z roku na rok rośnie liczba osób, korzystających na co dzień z roweru jako środka transportu, nie tylko rekreacji – dodaje Jordi Cabanas.
W Trójmieście CityBike Global zaproponował dostarczenie rowerów elektrycznych czwartej generacji, inteligentnie połączonych pojazdów eliminujących potrzebę instalacji doków i terminali trzeciej generacji, zmniejszając w ten sposób koszty inwestycyjne i operacyjne. Pojazdy posiadają zamki i systemy pozwalające na kontrolowane parkowanie w określonym obszarze lub w standardowym stojaku rowerowym, wykorzystując w ten sposób najlepsze systemy trzeciej generacji i systemy wolnobieżne, ale unikając ich problemów, zapewniając solidne i dopasowane rozwiązanie.
CityBike Global planuje ekspansję na polskim rynku, aktualnie bierze udział w przetargach w Wielkopolsce i na Śląsku.
[1] https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/e-bike-market