Logo

Marketing MIX

Tam, gdzie rośnie rynek, rosną potrzeby jego obsługi | Artur Wojtaszek, OEX E-Business

O boomie na e-commerce, którego efektem jest wzrost zapotrzebowania na usługi logistyczne, tworzeniu nowego brandu opakowaniowego i holistycznej obsłudze klienta mówi CEO OEX E-Business, Artur Wojtaszek.

Wasza oferta dla e-commerce to pełna logistyka sklepów internetowych w jednym miejscu. Na czym dokładnie polega ta holistyczna usługa?

Holistyczny – czyli całościowy charakter naszej usługi ma na celu zapewnienie naszym klientom maksymalnego komfortu współpracy i zadowolenia z efektów prowadzonych działań. Składa się na nią szereg elementów składowych, wykraczających znacznie poza standardowe operacje magazynowe, jak przyjęcie towaru, jego magazynowanie, konfekcjonowanie i wydanie.

Wymagania branży e-commerce są dość wysokie, a jednocześnie często towary na wejściu nie są dostosowane do potrzeb branży. Podczas przyjmowania dostaw nie wystarczy tylko zweryfikować ilość produktów w dostawie; często należy także dokonać ich polonizacji przez naklejenie etykiet z polskimi opisami, jeżeli towar jest kierowany na krajowy rynek. W niektórych przypadkach należy także dokonać „opracowania” produktu. Przykładowo, produkty, które w handlu detalicznym występują w różnych wzorach i kolorach pod jednym SKU (Stock Keeping Unit) i EAN – w internecie muszą być prezentowane indywidulanie. Już na wejściu należy więc produkty przesortować i zaindeksować na indywidualnych kodach – jeszcze przed przejęciem i odłożeniem na półki.

Logistyka e-commerce, w przeciwieństwie do logistyki kontraktowej, to ogromna ilość pojedynczych operacji. Dla efektywnego działania wymagana jest perfekcyjna organizacja pracy oraz wsparcie systemów informatycznych.

W ramach kompleksowej obsługi dostarczamy nie tylko sprawną obsługę PICK&PACK (zbiórka i pakowanie zamówień), ale także szereg produktów towarzyszących, głównie materiałów eksploatacyjnych: opakowania, wszelkiego rodzaju wypełniacze, taśmy z nadrukiem, personalizowane wydruki i wiele innych. Nieodłącznym elementem całościowej obsługi logistyki e-commerce jest także szeroka oferta współpracujących przewoźników, których usługi w atrakcyjnych cenach dostarczamy naszym klientom.

Oczywiście nie można mówić o kompleksowej obsłudze
e-commerce bez profesjonalnego zarządzania zwrotami. Obsługa zwrotów to nie tylko identyfikacja towaru i zwracającego, ale także ocena jakościowa zwracanych produktów, oraz w miarę możliwości i potrzeb – przywrócenie ich do stanu umożliwiającego ponowną sprzedaż. Uzupełnieniem całości procesu jest także dedykowany serwis w zakresie bieżącej obsługi i sprawnych rozliczeń przez dedykowane infolinie, czat, aż po zarządzanie płatnościami i zwrotami środków. Kompleksowość obsługi to nie tylko wyraz profesjonalnego podejścia do biznesu, ale także podstawy do budowania długofalowego partnerstwa.

Ostatnie lata to prawdziwy boom usług e-commerce. Czy zauważyliście tendencję wzrostową w tym segmencie?

Sytuacja na rynku bezpośrednio przekłada się na sytuację w spółce. Przychody z działalności logistycznej w roku 2020 wzrosły o 39%, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę tylko logistykę e-commerce to obroty wzrosły dwukrotnie. Intensywny wzrost biznesu naszych klientów przekłada się bezpośrednio nie tylko na ilość operacji, ale także na wypełnienie magazynu. W roku 2020 liczba wysłanych przesyłek była o ponad 54% wyższa, niż w roku poprzedzającym, a średnie wypełnienie magazynu utrzymywało się na poziomie 98%.

Powyższe cyfry mówią same za siebie, a biorąc pod uwagę prognozy dla sektora e-commerce jako kanału sprzedaży należy się spodziewać, że udział przychodów z operacji wspierających e-handel będzie rósł z roku na rok.

Jak natomiast przełożył się na te tendencje ostatni rok – czas pandemii, gdy zwyczaje zakupowe Polaków zdecydowanie skierowały się w stronę sklepów internetowych?

Nie da się ukryć, że tak, jak dla przewoźników, którzy w marcu i kwietniu 2020 r. bili swoje grudniowe rekordy – także dla nas zmiana struktury sprzedaży i prawdziwy boom w e-commerce związany z COVID-19 okazała się zarówno źródłem dodatkowych przychodów, jak i nieplanowanych wyzwań. Pierwszy lawinowy wzrost obrotów e-commerce okazał się prawdziwym sprawdzianem w boju, który przeszliśmy zwycięsko i znacznie podnieśliśmy nasze możliwości operacyjne.

Raporty instytucji badawczych (m.in. PWC) wskazują, że należy się liczyć z 12% wzrostami rok do roku w sektorze e-commerce, a co ciekawsze – pandemia zlikwidowała bariery u wielu kupujących, którzy wcześniej nie kupowali w internecie z powodu braku zaufania, czy też innych obaw. Dziś 85% internautów deklaruje, że częstotliwość ich zakupów online nie spadnie po pandemii, a spora część z nich wskazuje na to, że będą kupować w sieci jeszcze częściej. Nie bez znaczenia jest też fakt, że pandemia „otworzyła” internet na pewne kategorie produktów, których obecność w online wcześniej była śladowa. W najbliższych latach należy się spodziewać znaczących wzrostów sprzedaży w sklepach typu e-grocery.

A jak ten wzrost przekłada się na zapotrzebowanie logistyczne?

Tam, gdzie rośnie rynek, tam rosną i potrzeby związane z jego obsługą. Szereg pojedynczych sklepów do niedawna świetnie radził sobie w ramach operacji prowadzonych samodzielnie. Niespodziewane gwałtowne wzrosty sprzedaży bezlitośnie nakreśliły granice ich wydolności operacyjnej i możliwości skalowania biznesu. Właściciele takich sklepów stanęli nagle przed koniecznością podjęcia decyzji o inwestycjach w nowe lokalizacje magazynowe, lub o przekazaniu operacji logistycznych w ręce wyspecjalizowanych podmiotów.

Realia rynkowe pierwszej połowy roku 2021 wskazują, że uruchomienie nowej/ znaczące powiększenie obecnej jednostki logistycznej wiąże się z większymi, niż dotychczas kosztami, dłuższymi niż dawniej terminami realizacji oraz szeregiem wyzwań, z którymi mały magazyn przy domu/ sklepie stacjonarnym nie musiał się mierzyć. W ostatnim okresie wzrost cen surowców znacząco podniósł ceny wyposażenia magazynów (wózki, regały, stoły), a czasy realizacji zamówień również są wyraźnie dłuższe, niż w minionych latach. Skalowanie operacji na nową, dużą powierzchnię to także szereg wydatków związanych z cyfrowym wsparciem procesów: system magazynowy WMS, terminale mobilne dla magazynierów, sieć WLAN w magazynie. Wszystko to stanowi poważną barierę wejścia, stąd też dla wielu e-sprzedawców decyzja o przeniesieniu operacji do firmy logistycznej wydaje się być najrozsądniejsza. W obliczu tych faktów należy się liczyć z istotnym wzrostem zapotrzebowania na nasze usługi i jako spółka robimy wszystko, żeby wyjść naprzeciw potrzebom rynku.

Macie bardzo szerokie portoflio usług – jesteście także właścicielem brandu puszek promocyjnych TINBOX?

Tak, to nasz unikalny pomysł na stworzenia specjalnych, ekskluzywnych opakowań dla naszych klientów. Są one oparte na formowanych, w praktycznie dowolnym kształcie, metalowych puszkach. To znakomity materiał podkreślający wartość i jakość opakowanych w nie produktów. Czy są to słodycze, czy kawa, herbata, alkohole lub kosmetyki – nasze pomysłowe i znakomicie wykonane opakowania podkreślają wyjątkowy charakter ich zawartości. Przy kreowaniu, projektowaniu i produkcji naszych TINBOX-ów myślimy nie tylko wyważeniu wyglądu i ceny, ale także o tym, żeby końcowi odbiorcy chcieli zachować opakowania i nadali im drugie życie. Fakt ten pozwala nam myśleć o naszych produktach nie jako o jednorazowym opakowaniu, które po otwarciu ląduje w koszu, ale jako o produkcie, który zostanie wykorzystany w jakimś pożytecznym celu, a dzięki temu nasze oddziaływanie na środowisko staje się mniej uciążliwe. Fakt, że tworzymy opakowania mające estetyczne, inspirujące i niebanalne kształty stanowi dodatkowy atut naszej oferty.

Oczywiście jednym z kluczowych parametrów, jakie muszą spełnić nasze opakowania są wszystkie normy związane z bezpieczeństwem w obrocie produktami spożywczymi i oczywiście wszystkie nasze opakowania te normy spełniają (normy SGS, STR, PCBC).

Jak wspieracie Waszych klientów, którzy zamawiają u Was gadżety reklamowe i puszki?

Kompleksową obsługą klientów oczekujących szerokiej oferty gadżetów i opakowań zajmuje się nasz dział eProcurement. To zespół specjalistów, których zadaniem jest jak najlepsze rozpoznanie potrzeb klienta, sprecyzowanie jego oczekiwań i dostarczenie jak najlepszego produktu w odpowiedniej cenie. Kompleksowość naszej oferty osiągamy dzięki umiejętnemu łączeniu dostępu do produktów dostępnych w ciągłej ofercie producentów z kompetencjami w zakresie kreowania, projektowania i produkcji materiałów na indywidualne zamówienia. W przypadku materiałów „stockowych” zajmujemy się doborem oferty, ustaleniem jak najlepszej ceny, indywidualizacją produktów (branding, nadruki itp.), kontrolą jakościową, przepakowaniem i dostawą. Nasz zespół ma za zadanie wyręczyć klienta we wszystkich skomplikowanych operacjach pośrednich i zadbać o to, żeby otrzymał oczekiwany produkt we właściwej jakości, właściwie spakowany, we właściwe miejsce i w odpowiednim czasie.

W przypadku materiałów indywidualnych – pracujemy dla klienta od samego początku, począwszy od propozycji kreacji materiałów, przez mockup’y i próbne serie produkcyjne, aż po docelowy nakład. Czuwamy nad procesami produkcyjnymi w podległych nam fabrykach, odpowiadamy za kontrolę jakościową i terminy produkcyjne, organizujemy transport międzynarodowy i krajowy oraz logistykę końcową. Kompleksowość tej obsługi połączona z wyjątkowo szerokim portfolio kooperantów, dostawców i wytwórców i własną logistyką pozwala nam na pozycjonowanie się jako partner o unikalnych kompetencjach w obszarze materiałów marketingowych, co w połączeniu z logistyką daje nam pozycję partnera 4PL.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.