Jury 22. edycji Effie Awards, pod przewodnictwem Macieja Hermana, Dyrektora Zarządzającego firmy Wedel, przyznało nagrody za najbardziej efektywne kampanie, a wśród nich: 27 statuetek brązowych, 25 srebrnych oraz 6 złotych.
– W dzisiejszym świecie na przedsiębiorstwach i markach spoczywa coraz większa odpowiedzialność. Nie jesteśmy tylko od tego, by generować zysk i tworzyć efektywne kampanie marketingowe. Jako biznes i marketingowcy mamy ogromny wpływ na to, jak zmienia się świat, jak podchodzimy do wyzwań ekologicznych i społecznych, czy nasza komunikacja powoduje, że konsumenci, a więc społeczeństwo – stają się lepsi i na przykład zaczynają równo traktować kobiety i mężczyzn, albo podnosi się ich poziom kultury wizualnej. Czy nam się to podoba czy nie, tworząc kampanie marketingowe, zmieniamy rzeczywistość dookoła nas. Od nas zależy czy będą to zmiany pozytywne czy negatywne. Konkurs Effie poza wyróżnianiem najlepszych kampanii, postrzegam także jako platformę wymiany tego typu wiedzy, co ma ogromne znaczenie dla kierunków rozwoju rynku reklamowego. Jak co roku, wybór najlepszych projektów był nie lada wyzwaniem. Jestem również pod wrażeniem zgłoszeń do stosunkowo nowej kategorii Marketing & Business Solutions. Bardzo się cieszę, że kilka lat temu konkurs Effie objął też inne sposoby odpowiadania na wyzwania biznesowe niż te wyłącznie komunikacyjne. Aby sprostać trudnościom i móc się rozwijać, firmy potrzebują transformacji, przełomowych innowacji i długofalowej strategii. W tej kategorii nagradzamy i wyróżniamy właśnie tego typu projekty – podsumował Maciej Herman, Przewodniczący Jury Effie Awards 2021, Dyrektor Zarządzający firmy Wedel.
Złote statuetki EffieAwards 2021 otrzymali:
Kategoria Branded Content & Kultura i Rozrywka
Lider: Storytel
Współzgłaszający: McCANN Poland
Klient: Storytel
Opis kampanii:
Jak zachęcić młodych do słuchania audiobooków? Najważniejszy jest jakościowy kontent, napisany ich językiem i poruszający tematy im bliskie. Stąd nawiązanie do pandemii, która obróciła ich życie o 180 stopni i mocno ograniczyła ich swobody. Następnie ważna jest forma – krótka, zwięzła, atrakcyjna wizualnie. Dlatego powstał „Random”, czyli pierwszy polski serial łączący słuchowisko i film, napisany językiem młodych. Kampania nie tylko zawojowała internet, ale przyczyniła się także do znacznego zwiększenia bazy klientów, którzy zostali z nami na dłużej.
Kategoria: MBS
Lider: InPost
Opis kampanii:
Fakt – konsumenci przechodzą do kanałów mobile. Wiedzieliśmy, że aby dostarczać najlepszy customerexperience w kategorii usług logistycznych, musimy stworzyć innowacyjne rozwiązanie, które w przyszłości stanie się osią wszystkich usług i komunikacji z klientami InPost w kanale mobile.
Tak powstała idea aplikacji InPost Mobile. Ale jak przekonać Polaków do kolejnej apki w telefonie? Postawiliśmy na funkcjonalności i promocję aplikacji przez ich pryzmat. W ciągu 15 miesięcy wdrożyliśmy 8 funkcji i usług, w tym zdalne otwarcie skrytki i nadania bez etykiety. Obecnie z naszych usług mobilnych korzysta już 7 mln użytkowników.
Kategoria Non-Profit & Public Services
Lider: Dziadek do orzechów
Lider 2: OTO Film
Klient: Fundacja Centrum Paw Kobiet
Opis kampanii:
„A mąż to tak sam z siebie bije?” – to zdanie wypowiedziane w naszym video najlepiej ilustruje strategię, która zakładała prowokacyjne przedstawienie ofiary w roli winnej przemocy domowej. Pokazaliśmy, pod jaką presją społeczną, presją otoczenia, organów państwa czy kościoła są ofiary. Świadomie zdecydowaliśmy się na ponad 3-minutowe video opublikowane w mediach społecznościowych jako główny element kampanii. Przedstawiliśmy w nim symboliczny spacer kobiety uciekającej z przemocowego domu. Kampania „Stop kobietobójstwu” okazała się najlepszą kampanią w historii Fundacji Centrum Praw Kobiet.
Kategoria: Smart Budget
Lider: Digital Kingdom
Klient: BBS Studios Polska
Opis kampanii:
Wyzwanie: w spadającej kategorii osiągnąć najwyższy historycznie wynik oglądalności SHR (odsetek osób, które w danym czasie oglądały telewizję było widzami danego programu) premiery nowego serialu przyrodniczego.
Cel: z pozycji nr.3 w kategorii (podczas ostatniej promowanej premiery „Siedem światów, jedna planeta” ) przesunąć się na pozycję nr.1 w kategorii podczas premiery „Planety doskonałej”.
Strategia: nadaliśmy zupełnie nowy, lokalny kontekst globalnym kadrom z serii BBC Earth, tworząc popkulturowy manifest zamiast standardowej kampanii.
Wynik: Pierwszy raz w historii kanału BBC Earth premierowy odcinek produkcji przyrodniczej osiągnął 1% udziału w rynku telewizyjnym w grupie komercyjnej 16-49 lat, tym samym, osiągając 1 miejsce w kategorii.
Kategoria Usługi
Lider: DDB Warszawa
Współzgłaszający: OMD
Klient: McDonald’s
Opis kampanii:
Nowa komunikacja stawiająca na rozrywkę i prezentująca Maestro jako trigger zabawnych historii, poruszyła emocje osób dotychczas do niego nieprzekonanych. Kampania skutecznie zwiększyła penetrację Maestro, co widać m.in. we wzroście dziennej liczby sprzedanych Maestro na tysiąc transakcji aż o 64,5%! Udało się to osiągnąć dla najdroższego burgera w stałym menu w czasie pandemii, gdy 61% Polaków deklarowało ograniczenie wydatków.
Po raz pierwszy nagrodę otrzymała kampania zgłoszona w kategorii Marketing & Business Solutions wprowadzonej w 2018 roku. Kategoria ta koncentruje się na przełomowych, nowatorskich w formie lub w zastosowaniu nowych technologii czy innych rozwiązań – działaniach marketingowych, w których komunikacja nie była znaczącym elementem marketing mixu.
W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższą pozycję zajęli:
Więcej na temat Effie Awards Poland oraz pełna lista nagrodzonych i rankingi dostępne są TUTAJ.
Gala EffieAwards2021odbyła się na żywo w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Transmisję wręczenia nagród można było obejrzeć na platformie https://vod.sar.org.pl/.
Organizatorem wydarzenia było Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.