Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Social media: Podsumowanie 2021 roku, prognozy na 2022 r. | Alicja Pytel, Ancymony

Grudzień to co roku czas branżowych podsumowań, analiz i pytań o to – co dalej? Alicja Pytel, social media specialist z agencji Ancymony, przygląda się tegorocznym działaniom w mediach społecznościowych, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.

Trend roku

Marki wchodzące na TikToka. W ostatnich miesiącach mogliśmy zauważyć zwiększone zainteresowanie platformą. Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że jest to najlepszy sposób na nawiązanie relacji z pokoleniem Z. Marki przekonały opublikowane w tym roku badania zwracające uwagę na podejście użytkowników do platformy, którą uważają za godną zaufania, natomiast reklamy tam wyświetlane – za bardziej autentyczne niż w przypadku pozostałych mediów.

Coraz więcej użytkowników oczekuje od reklam bycia czymś więcej niż tylko przerywnikiem pomiędzy przeglądanymi treściami. Reklamy mają inspirować, być autentyczne, dopasowane do użytkownika i spójne z oglądaną twórczością.

Krótkie formy filmowe, znane głównie dzięki TikTokowi, z powodzeniem przyjęły się na Instagramie oraz w serwisie YouTube. Konsumujemy coraz więcej treści, które jednocześnie są krótsze, ale nie mogą przy tym tracić na jakości.

[Zobacz: wywiad z Sylwią Chadą, General Manager TikTok w Polsce i Europie Centralnej. KLIKNIJ]

Największy sukces roku 2021

Squid Game z rekordową oglądalnością wśród seriali na Netflixie. Koreański thriller przeniknął do życia codziennego i mediów – zainspirował między innymi stroje gwiazd na Halloween i twórców YouTube’a, którzy odtwarzali ciasteczka z trzeciego odcinka. Serial napędził też RTM w social mediach, czego wynikiem był wysyp postów i grafik nawiązujących do serialu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez pepsi (@pepsi)

Największy kryzys/wizerunkowa wpadka

Żabka, która mogła jedynie skorzystać na zaproszeniu influencerki frogshoposting do współpracy przy komunikacji marki. Zamiast tego firma zdecydowała się zatrudnić agencję reklamową, z którą wspólnie stworzyli treści bardzo podobne do tych publikowanych przez kreatywną kasjerkę. Internauci szybko wychwycili podobieństwo, a na markę spadła lawina krytyki. Użytkowniczka dostała ogromne wsparcie od internautów, a także zyskała wielu nowych obserwujących.

Żabka przeprosiła influencerkę i zaproponowała jej współpracę, którą twórczyni odrzuciła.

Wpływ pandemii na branżę

Wpływ pandemii na branżę jest nadal mocno odczuwalny – coraz więcej firm decyduje się na cyfryzację swoich usług. Pandemia przestaje być postrzegana jako okres przejściowy, a bardziej jako nowa rzeczywistość. Wydatki na reklamę w Internecie ciągle rosną. Firmy coraz chętniej zaczynają działalność w social mediach chcąc być „bliżej” klienta.

Wyzwania na rok 2022

Dużym wyzwaniem będzie walka z fakenewsami, z którymi nie potrafiliśmy sobie poradzić w roku 2021. Utrudniają nam to, w dużej mierze, media społecznościowe, które są głównym źródłem przekazu fałszywych informacji. Udostępnianie artykułów wielu użytkownikom naraz (grupy) i wyświetlanie nam treści osób i społeczności o bardzo podobnych poglądach do naszych, zaostrza naszą bezkrytyczność i utwierdza nas w naszych – niekiedy błędnych – przekonaniach.

Ograniczenie negatywnego wpływu social mediów na użytkowników – od pogorszenia samooceny, przez podsycanie lęków aż po zaostrzanie się polaryzacji społecznej. Konieczna będzie zmiana algorytmów. W przypadku Facebooka – algorytmy podbijają posty, które mają większe szansę na przyciągnięcie osób o skrajnie różnych poglądach. Właścicielom serwisów społecznościowych zależy na wygenerowaniu dyskusji i zatrzymaniu użytkowników na platformie jak najdłużej.

Tworzenie jeszcze bardziej kreatywnych treści reklamowych, które będą spójne z feedem użytkowników. Będą angażować, inspirować i przestaną kojarzyć się z niechcianymi przerywnikami.

Trendy i prognozy na 2022 rok

Więcej marek rozszerzy swoją działalność na serwisy poza Facebookiem oraz Instagramem. Tegoroczna awaria produktów Meta (wtedy jeszcze Facebooka) była przełomowa i uświadomiła firmom, że nie powinny ograniczać się do jednego kanału komunikacji. Pod koniec 2021 roku wiele marek wykazało zainteresowanie TikTokiem. Możemy spodziewać się, że w nadchodzącym roku ten trend będzie kontynuowany.

Coraz więcej mówi się o szkodliwym oddziaływaniu social mediów na psychikę użytkowników oraz relacje międzyludzkie. W 2021 roku opublikowano na ten temat wiele badań. Pod wyraźnym naciskiem społeczeństwa firmy będą starały się zminimalizować negatywny wpływ swoich platform, aby zaufanie względem nich rosło. Pomimo obecności młodych na Facebooku, o wiele więcej czasu spędzają oni na TikToku, do którego, jak już wspominałam wcześniej, mają większe zaufanie.