Logo

Tylko w OOH magazineEvent MIX

Branża MICE, targi: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Ewa Woch, Targi w Krakowie

Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r.

Jaki był rok 2021 dla branży wydarzeń i targów? Jakie wyzwania stoją przed tymi rynkami? Odpowiedzi udzieliła Wiceprezes Targów w Krakowie, Ewa Woch.

Trend roku/ wydarzenie(a) roku

Dominującym trendem nie tylko w Polsce, ale i w Europie jest regionalizacja targów. Od blisko dwóch lat w odwrocie są globalne imprezy, a organizatorzy skupiają się na przygotowywaniu mniejszych targów kierowanych do lokalnego biznesu. Warto tutaj podkreślić, że mniejszych absolutnie nie oznacza gorszych. Wystawcy, którzy w mijającym roku zdecydowali się na udział w targach, docenili wysoki poziom organizacji imprez oraz zainteresowanie ze strony odwiedzających — realnie zainteresowanych nawiązaniem współpracy.

Największy sukces roku 2021

Największym sukcesem 2021 roku jest to, że po wielomiesięcznej przerwie spowodowanej lockdownem udało nam się powrócić do targów stacjonarnych. W przypadku Targów w Krakowie od czerwca zorganizowaliśmy 6 stacjonarnych imprez targowych, a w EXPO Kraków odbyły się liczne wydarzenia naszych klientów. Targi były mniejsze, ale spotkały się z bardzo pozytywnymi opiniami Wystawców, którzy nie kryli zaskoczenia z wysokiego poziomu imprez i wielokrotnie podkreślali, że imprezy odwiedziły osoby, które faktycznie chciały zrobić biznes, dzięki czemu zdobyli bardzo wartościowe kontakty. Jakość targów okazała się istotniejsza niż ich wielkość. Dowodem jest o wiele większa ilość rezerwacji stoisk na kolejne edycje, niż w latach poprzednich.

Największy kryzys / problem w branży eventowej

Problemem branży MICE jest brak pracowników. Z powodu pandemii, której następstwem był wielomiesięczny lockdown, wiele osób odeszło do innych, „bardziej pewnych” branż lub zostało zwolnionych. Część osób obawia się podjęcia pracy w eventach ze względu na nadal niepewną sytuację. Powoduje to, że bardzo trudno jest odtworzyć dawne zespoły i nieustannie brakuje „rąk do pracy”. Kolejnym problemem jest brak wykwalifikowanej kadry. Z przykrością muszę stwierdzić, iż organizując np. bankiety dla uczestników konferencji, zauważamy że dramatycznie spadła jakość usług np. firm cateringowych. Wynika to z tego, że firmy te również mają problem z zatrudnieniem i często powierzają odpowiedzialne zadania osobom dopiero stawiającym pierwsze kroki w zawodzie.

Wpływ pandemii na branżę?

Główną zmianą jest wzbogacenie targów stacjonarnych o wirtualne rozwiązania. W 2021 roku Targi w Krakowie zorganizowały 16 konferencji online dla licznych branż, premierę miała Telewizja Targowa podczas Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie®, a zespół Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations nagrał autorski cykl podcastów „Packaging Innovations. Rozmowy spakowane”. Uważam, że tego typu rozwiązania pozostaną, będą ciekawym uzupełnieniem wydarzeń, jednak nie zastąpią ich — potrzeba bezpośrednich spotkań jest bowiem nadal ogromna.

Wyzwania branży event na 2022 rok

Największym wyzwaniem będzie powrót do normalności, co nie będzie łatwe. Ogromnym utrudnieniem jest bowiem brak możliwości planowania z powodu zmieniających się z tygodnia na tydzień obostrzeń. Dwa ostatnie lata nauczyły nas jednak dużej elastyczności, dzięki czemu śmiało patrzymy w 2022 rok.

Więcej o eventach przeczytasz TUTAJ

Inspiracji eventowych i gadżetowych szukaj TUTAJ