W trakcie dwóch dni pełnych edukacji i inspiracji, specjaliści od komunikacji wygłosili kilkanaście prelekcji, dzięki którym staliśmy się bogatsi o wiedzę w zakresie radzenia sobie z dezinformacją. Dowiedzieliśmy się o sposobach walki z tym problemem, który zdominował media, zwłaszcza od czasu rozpoczęcia wojny w Ukrainie. Uczestników Kongresu Public Relations przywitał Dariusz Tworzydło, dr hab., prof. UW: Rzeszów już od ponad dwóch dekad jest miejscem spotkań i merytorycznej dyskusji o tym, co ważne w naszej branży. Wraz z moim zespołem od 22 lat tworzymy miejsce do wzmacniania i edukacji branży public relations. Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek nawiązał do sytuacji geopolitycznej i wojny toczącej się za naszą wschodnią granicą: Witam w centrum świata – powiedział Konrad Fijołek – Kiedy widzieliśmy się rok temu, debatowaliśmy, a Rzeszów już był wtedy w centrum uwagi całego kraju. Były debaty głównie mediów ogólnopolskich, a w tym roku mamy CNN, BBC, czyli media światowe. A wszystko to za sprawą wojny w Ukrainie – dodał. Projekt od lat wspierany jest między innymi przez Miasto Rzeszów oraz Województwo Podkarpackie.
O technologiach w komunikowaniu i wyzwaniach, jakie czekają na specjalistów od public relations opowiadał Sebastian Bykowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring & More: Stawiamy sobie pewne wyzwania dotyczące zmiany w branży PR, bo wiemy, że narzędzia, które do tej pory wykorzystywaliśmy, są niewystarczające. W świecie przepełnionym informacjami, nie da się inspirować bez wywoływania emocji. Największym i najtrudniejszym wyzwaniem PR-owca jest przykucie uwagi odbiorcy dłużej niż na kilka sekund – powiedział ekspert od monitoringu mediów, który pod koniec wystąpienia zapowiedział rebranding swojej firmy: Chcielibyśmy zaprosić Was do świata PSMM Monitoring & More, gdzie pod jednym dachem będziecie mogli znaleźć wsparcie partnerów nie tylko od monitoringu mediów, ale też od rozwiązywania wszystkich wyzwań, które ten nowy świat komunikacji przed Wami stawia – dodał na koniec.
Debatę na temat dezinformacji poprowadził Tomasz Kułakowski, rzecznik prasowy Krynica Vitamin, były wieloletni korespondent Polsatu w Moskwie: Dezinformacja chowa się za maską. Dezinformacja nie zna granic, bo ktokolwiek może dezinformować skądkolwiek – powiedział rozpoczynając debatę. Swoją definicję tego zjawiska zaprezentowała również Karolina Łuczak, Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska: Manipulowanie informacjami występuje nie tylko w polityce, ale również w naszym codziennym życiu. Patrząc na media społecznościowe, na co dzień możemy spotykać się z fake newsami. Bardzo często nie odróżniamy opinii od informacji. To jest bardzo duży problem, bo kształtujemy ją na podstawie wypowiedzi użytkowników Internetu. Małgorzata Bajer, Dyrektor ds. Komunikacji, Promocji i Marketingu, Rzecznik Prasowy PGE Narodowy wskazała, że dezinformacja to: …manipulowanie przekazem, manipulowanie prawdziwymi informacjami, które w danym przekazie występują w znikomej ilości.
Drugi dzień Kongresu zdominował temat cyberbezpieczeństwa. Dyskusja o zagrożeniach związanych z funkcjonowaniem w sieci została podjęta m.in. w debacie pn. „Cyberbezpieczeństwo jako wyzwanie dla procesów komunikacyjnych XXI wieku”, prowadzonej przez Nell Przybylską, Dyrektor ds. PR i Komunikacji w Fundacji Digital Poland. Na pytanie, jak uniknąć pułapek i kryzysu wizerunkowego w czasie cyberataku odpowiadali Magdalena Grochala, Ekspertka w zakresie komunikacji i public relations, Symetria PR oraz Mariusz Prociewicz, CISO w Silky Coders, Grupa Kapitałowa LPP. Zaś o cyberbezpieczeństwie jako elemencie budowy tożsamości korporacyjnej opowiadała Anna Olszewska, Dyrektor Departamentu Komunikacji w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A. Na koniec o fake newsach opowiedział również gość specjalny Kongresu – podpułkownik Brett Lea – oficer ds. public affairs w 82. Dywizji Powietrznodesantowej armii amerykańskiej. Wykładowca historii wojskowości w Akademii Wojskowej Stanów Zjednoczonych w West Point wyjaśnił, jak wygląda sposób komunikacji z mediami i społecznością lokalną w trakcie trwania wojny.
OOH magazine był partnerem medialnym wydarzenia.
Więcej o wydarzeniach branżowych TUTAJ.