Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Zachowania konsumenckie: podsumowanie 2022, prognozy na 2023 r. | Monika Piasecka, Ancymony

Monika Piasecka, senior strategy plannerka w Ancymony przygląda się tegorocznym działaniom i trendom w segmencie zachowań konsmenckich, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.

Po fali etycznego wzmożenia wojną zaczynamy kierować się w stronę osobistego poczucia bezpieczeństwa. Konsumenci doświadczają obecnie permanentnego kryzysu, co wpływa na ich decyzje zakupowe znacznie silniej niż mijająca pandemia. Inflacja, drogie źródła energii oraz skutki katastrofy klimatycznej to wzajemnie wzmacniające się stresogeny, wobec których każdy z nas przyjmuje najlepszą dla siebie strategię.

Najczęściej zabezpieczamy się gromadząc zasoby. Oszczędzanie sięga nawet do tak utrwalonych wygodą subskrypcji jak karnet na siłownię, wycofujemy się z platform streamingowych, nawet składki na ubezpieczenia zdrowotne i emerytalne są zawieszane. Kryzys dosięgnie nawet konsumenckich rytuałów związanych z życiem towarzyskim – dopiero co wróciliśmy do spotkań twarzą w twarz a znowu trzeba będzie rewidować ich koszt i sensowność. „Wielkie anulowanie” odbije się na branżach alkoholowych, turystycznej, HoReCa a dla samych konsumentów znów sprowadzi uczucie samotności.

Świat wirtualny znów stanie się destynacją eskapicznych wycieczek.

Obecnie będzie to jednak świat znacznie bardziej prawdziwy i coraz mocniej sprawdzany i weryfikowany przez konsumentów. Stąd rosnąca popularność platformy BeReal, oraz platform skupiających wyspecjalizowanych społeczności, takich jak Discord czy Twitch. Polska jako potentat marketingu influencerskiego pierwsza odczuje zwrot w stronę mikro i niszowych twórców digitalowych, promujących marki teraz w modelu efektywnościowym.

Wirtualne tożsamości i portfele konsumentów doprowadzą do zmiany relacji władzy. Obecnie to klient dyktować będzie, komu powierzy informacje o sobie. Osoby, które ufają marce, będą chciały oferować swoje dane w zamian za spersonalizowane cyfrowe doświadczenia. Rewolucja dosięgnie programy lojalnościowe, ponieważ trafią do nich dane jedynie tych użytkowników, którzy świadomie się na to zdecydują. Otwiera to nieznane dotąd możliwości budowania relacji i lojalności z klientem oraz oferowania mu krótkich serii marek idealnie pod niego skrojonych.

Monika Piasecka, senior strategy plannerka w Ancymony. W marketingu od zawsze, w agencjach reklamowych od lat nastu. Pracowała przy powstawaniu start-upów i z markami takimi jak Nivea Soft, Hortex, Piątnica czy Castrol. Szukała insightów i budowała idee w przeróżnych kampaniach ATL. Złowiła nawet Złotą Effie, ale równie ważną nagrodą są dla niej spokojni i zadowoleni klienci oraz satysfakcja pracującego z nimi zespołu.


Więcej materiałów z branży TUTAJ.