Logo

Trade marketingTylko w OOH magazine

Tworzenie innowacji to wymagający proces | Wojciech Dendys, MASPEX

Jak szerokim pojęciem jest innowacyjność? Jak zmotywować zespół do kreatywnej pracy oraz do partycypowania w nowoczesnych projektach? Odpowiedzi znajdziecie w poniższym felietonie.

Jak często zastanawiacie się nad tym, co tak naprawdę definiuje innowacje? Czy jest to tworzenie czegoś nowego czy też ulepszanie istniejących rzeczy? W praktyce innowacje to zarówno produkty, procesy jak i usługi, które nie powstają same i co ważne, nie są celem samym w sobie. Myśląc o innowacjach warto pamiętać, by były one powiązane z określonymi potrzebami oraz pożądanym przez nas efektem. Co więcej, to Ty najlepiej znasz potrzeby rozwojowe swojej organizacji – i dzięki temu najbardziej trafnie możesz ocenić zasadność wprowadzania innowacyjnych rozwiązań.

W Maspexie ważne jest jednocześnie szerokie rozumienie pojęcia innowacyjność, nie tylko jako pojedynczego działania sprowadzającego się do stworzenia „jakiejś” innowacji, ale kluczowym jest, by tworząc poszczególne rozwiązania, czy to produktowe, czy procesowe, mieć określony dalszy cel, którym może być np. osiągnięcie pozycji Lidera w danej branży czy kategorii. Ważnym krokiem w budowaniu innowacji jest badanie konkurencji oraz analiza trendów zarówno tych konsumenckich jak i shopperowych. Przykładem w Maspexie jest Dział Zarządzania Innowacjami, który został powołany by wspierać inne działy we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań i ich finansowaniu.

Kreując innowacje koniecznie trzeba dogłębnie zbadać rynek – czy konkurencja proponuje takie samo lub podobne do naszego rozwiązanie lub czy rynek jest gotowy by wdrożyć naszą innowację. Warto rozważyć czy można wprowadzić zmiany w naszej koncepcji, tak by produkt był konkurencyjny na rynku i wpisywał się w obecne trendy.

Tworzenie innowacji to wymagający proces. Nie powstanie przypadkowo, a jeśli chcemy, by odniosła sukces, warto zawczasu uświadomić sobie proces jej powstawania i świadomie wspomagać w firmie kulturę innowacji czyli kreowanie postaw gotowości do eksperymentowania, testowania i kwestionowania status quo.

Z jakich elementów zatem składa się proces powstania innowacji?. Jednym z nich jest szeroka obserwacja.

Kolejny element, na który chciałbym, zwrócić uwagę, to analiza obszarów biznesowych i środowiskowych. Dokonując jej, warto zadać sobie szereg następujących pytań: Czy zaproponowana innowacja obroni się biznesowo?, Kiedy będzie najlepszy okres na jej realizację i wdrożenie?, Jakie ryzyka i zagrożenia mogę spotkać?, Czy jako organizacja posiadamy na nie gotowość?

Te i inne pytania pozwolą Wam na wyciagnięcie wniosków i podjęcie decyzji, czy innowacja, którą chcecie wdrożyć ma szansę osiągnąć sukces rynkowy lub przyczynić się do realnego rozwoju Waszej organizacji.

Wiele osób zadaje mi pytanie „Czy jest konkretny sposób na stworzenie innowacyjnego rozwiązania?”.

Uważam, że nie ma jednego konkretnego przepisu na sukces, ale trzymając się pewnych zasad, zwiększamy szansę na stworzenie innowacji, która ma szansę zostać wdrożona.

Jeśli teraz miałbym Wam podać przepis na innowację, to powiedziałbym, że tworząc innowacyjne rozwiązania zachęcam do podejmowania następujących kroków:
Po pierwsze do inspirowania Zespołów do tworzenia innowacji. Często zdarza się, że nasi współpracownicy nie zdają sobie sprawy, że mogą stać się źródłem kreatywnych rozwiązań. Dlatego warto uświadamiać im proces powstawania innowacji i ich aktywnego udziału w tworzeniu.

W zależności od struktur organizacyjnych w firmach, takim inicjatorem może być właściciel biznesowy danego produktu/ usługi lub konkretnie wytypowana do tego celu osoba, określana jako Lider Innowacji. Niezależnie od tego w jaki sposób jest to zorganizowane w Twojej firmie, warto by, pozostali członkowie zespołu znali taką osobę i wiedzieli, że właśnie ona jest odpowiedzialna w firmie za prowadzenie Innowacji.

Kolejnym ważnym elementem na który należy zwrócić uwagę to otwartość na pomysły Zespołu. Wspominany wcześniej przez mnie Lider Innowacji musi być osobą, która już w pierwszym etapie tworzenia innowacji jest gotowa przyjąć pomysły i rozwiązania, które mogą być sprzeczne z jego pomysłami. Pierwszy etap tworzenia innowacji musi być jak najbardziej szeroki i charakteryzować się otwartością. Dopiero po zebraniu różnych pomysłów, należy odłożyć część pomysłów i skupić się na tych najbardziej rokujących.

Jakiś czas temu przy współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju zrealizowaliśmy ciekawą inicjatywę, mającą na celu wsparcie „postaw innowacyjnych” w naszych organizacjach. Kurs „Planowanie projektów B+R” powstał po to, by krok po kroku uczyć przedsiębiorców definiowania projektów B+R., budowania kompetencji oraz wsparcia ich w procesach pozyskiwania finansowania.

Uczestnicy kursu otrzymają odpowiedzi na pytania dotyczącego tego, jak stworzyć koncepcje rozwoju nowego produktu do wdrożenia, czy też jak przygotować się do aplikowania o środki funduszów europejskich na rozwój (m.in. FENG).

Jako ekspert kursu serdecznie zachęcam do zapoznania się z programem i do zapisu!

Wojciech Dendys – Customer Business Development Manager w Dziale Customer Marketingu, związany z Maspeksem od ponad 9 lat. Na co dzień realizuje projekty z obszaru customer i shopper marketingu, wspierające działania sprzedażowe produktów kategorii Food z portfolio Grupy Maspex. Aktywnie poszukuje nowych rozwiązań rynkowych zapewniających innowacyjne podejście do trade marketingu i merchandisingu, usprawniają – ce procesy oraz optymalizujące pracę zespołów.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.