JBL, Biedronka, Allegro, Winiary, Dębica, Samsung, InPost, Toyota, Apple, Blik, Allegro czy Vinted – to tylko kilka marek z 60 nominowanych do nagrody Best Brands Awards 2023 w 2. polskiej edycji rankingu organizowanego przez Group One i GfK Polonia. W każdej z sześciu kategorii zostało wyłonione TOP 10 firm, które powalczą o tytuł Best Overall Brand, Best Polish Brand, Best Omnichannel Brand, Best Sustainability Brand, Best Life Changing Technology Brand oraz Best Brand For Tough Times. Zwycięzców poznamy podczas uroczystej finałowej Gali Best Brands Awards 2023, która odbędzie się 18 maja w Zamku Ujazdowskim.
Best Brands to niezależna, międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu, przyznawana na podstawie kompleksowego badania przeprowadzonego przez GfK, globalnego lidera w dziedzinie analityki danych. Ranking, zainicjowany został 20 lat temu w Monachium przez Serviceplan Group. Po ubiegłorocznym sukcesie pierwszej polskiej edycji “Oskary Marketingu” zostaną przyznane w Polsce po raz drugi. Celem rankingu jest uhonorowania najsilniejszych marek na rodzimym rynku oraz tych, którzy stoją za ich sukcesem. Inicjatorem raportu i nagrody Best Brands w naszym kraju jest największa niezależna grupa marketingowo-technologiczna w Polsce, Group One.
Do nagród Best Brands Awards 2023 nominowane są marki, które analogicznie jak w roku ubiegłym, zostały wyłonione na podstawie unikalnej metodologii badania zrealizowanego przez GfK Polonia. Mierzy ona siłę marki, wykorzystując dwa kluczowe wskaźniki. Pierwszy, “Share of Wallet”, określa on faktyczny sukces rynkowy, jaki odniosły marki na rynku polskim. Drugim jest wskaźnik „Share of Soul” i pokazuje on, które z firm zyskały serca klientów, ich uznanie i zaufanie.
– Badanie, które zrealizowaliśmy w Polsce, obejmowało aż 50 kategorii produktowych, około 400 marek oraz 7,5 tys. respondentów, którzy w wywiadach online mieli za zadanie ocenić dwie kategorie produktowe. Do oceny marki wykorzystaliśmy elementy nowego rozwiązania GfK – Brand Architect, którego główną ideą jest założenie, że marka musi się sprzedawać. Dlatego siła marki mierzona była m.in. o wskaźnik wysoko skorelowany z ceną. Rywalizacja, podobnie jak przed rokiem, była niezwykle wyrównana, co świadczy o bardzo wysokim poziomie i konkurencyjności naszego rynku. W wyścigu o względy konsumenta decydują coraz mniejsze detale, a firmy, które chcą być o krok przed innymi, muszą przez cały czas być na bieżąco z najnowszymi trendami i potrzebami nabywców — podkreśla Barbara Lewicka, Senior Director w GfK.
60 nominowanych do tytułu Best Brand marek, wyłonionych zostało w 6 kategoriach. Co ważne kategorie te różnią się względem ubiegłorocznego rankingu. Wśród tegorocznych znalazły się cztery znane z pierwszej edycji Best Brands Poland: Best Overall Brand (główna nagroda, a jednocześnie stały element wszystkich edycji we wszystkich krajach), Best Polish Brand, Best Omnichannel Brand, Best Sustainable Brand oraz dwie nowe: Best Life Changing Technology Brand i Best Brand For Tough Times.
Wybór dwóch nowych kategorii w tegorocznym rankingu nie był przypadkowy i odzwierciedla zmiany, które zaszły w codziennym życiu przez ostatni rok. W TOP 10 w kategorii Best Life Changing Technology Brand znalazły się marki, których innowacyjne podejście i rozwiązania świetnie przyjęły się na naszym rynku, wpisując się w trendy i potrzeby konsumenckie. To również marki, które sprawiły, że dzięki nim życie ich klientów stało się przyjemniejsze, łatwiejsze i wygodniejsze. W zestawieniu tym nominowanymi są: Allegro, Apple, Blik, Dyson, Glovo, InPost, JBL, Netflix, Pyszne.pl i Samsung.
Kategoria Best Brand For Tough Times jest natomiast odpowiedzią na wyzwania oraz nieprzewidywalne biznesowo sytuacje, które miały miejsce w 2022 roku na całym świecie. Ze względu na toczącą się tuż za naszymi granicami wojnę, która pokazała, jak ulotna jest rzeczywistość, marki stanęły w obliczu nowych wyzwań komunikacyjnych. Te, które podjęły najtrudniejsze i najtrafniejsze decyzje marketingowe oraz były wartością dodaną w tym trudnym czasie dla konsumentów, zyskały na wartości. W tym zestawieniu znalazły się takie marki jak: Allegro, Biedronka, Castorama, Ludwik, Milka, NIVEA, OLX, Play, Plus, Vinted.
– Ambicją konkursu Best Brands jest m.in. to, żeby każda edycja jak najlepiej odzwierciedlała czas i kontekst, w którym się odbywa. W tym roku nie mogliśmy nie zapytać konsumentów jak to, co wydarzyło się na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy, wpłynęło na ich życie i zwyczaje zakupowe oraz które marki ich zdaniem najlepiej na to odpowiedziały. Jednocześnie trzymając się zasady, że nie będziemy „rozdmuchiwać” liczby kategorii, z czegoś musieliśmy zrezygnować. Kategorię mówiącą wprost o „klientocentryczności” zastąpiliśmy dwiema nowymi, które naszym zdaniem lepiej oddają ducha czasów, a są również świadectwem stawiania klienta w centrum zainteresowania marek — mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One.
Zwycięskie marki sześciu kategorii rankingu Best Brands Poland 2023, którym przyznane zostaną “Oskary Marketingu”, poznamy podczas uroczystej finałowej Gali Best Brands Awards 2023, która odbędzie się 18 maja 2023 r. w murach Zamku Ujazdowskiego.
Inicjatorem i organizatorem pierwszego w Polsce rankingu Best Brands jest Group One — największa niezależna grupa marketingowo-technologiczna w Polsce. Partnerem merytorycznym rankingu jest GfK Polonia. Partnerem medialnym wydarzenia zostali: Forbes, Forbes Women, TV Polsat, Interia/Biznes, Puls Biznesu, Media i Marketing Polska oraz Handel Extra.
Sponsorami Gali są: G2A.COM, RTB House oraz Vidoomy Media.
Ranking wspiera – Serviceplan Group.
Więcej newsów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.