Q2 2023 OOH. RYNEK
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej – KLASYCZNE OOH + CITY TRANSPORT + REKLAMA DOOH zamknęła się kwotą w wysokości 161,86 mln PLN i była wyższa aniżeli w drugim kwartale 2022 roku o 7%.
Wzrost sprzedaży OOH w Q2 2023 bazuje na utrzymaniu dobrej koniunktury w segmencie nośników klasycznych oraz rosnącego lokowania akcji promocyjnych i reklamowych na nośnikach cyfrowych. Wpływ na wynik miały również wprowadzone od początku roku zmiany cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH w związku z inflacją i większymi kosztami ich eksploatacji.
Wydatki na promocję i reklamę w poszczególnych sektorach potwierdzają dużą aktywność głównych klientów reklamy OOH („handel”, „telekomunikacja”, „media”, „czas wolny”, „napoje i alkohole”). Tak w Q2, jak i w całym pierwszym półroczu 2023 roku. Utrzymuje się zainteresowanie korzystaniem z nośników OOH dla akcji społecznych i edukacyjnych (np. akcje PGE, Orlenu oraz jednostek rządowych i samorządowych), jak również propagandowych w ramach „prekampanii” przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi (np. Grupy EKR – Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, lokalnych fundacji i stowarzyszeń). Zmniejszyły się wydatki reklamowe w sektorze „żywność”, co jest odzwierciedleniem spadku siły nabywczej konsumentów.
Udział sektorów w sprzedaży OOH w Q2 2023:
Q2 OOH 2023 SEKTOR | Q1-Q2 2023 | |
HANDEL | 21% | 21% |
SPOŁECZNE | 13% | 14% |
TELEKOMUNIKACJA | 12% | 13% |
MEDIA | 12% | 12% |
NAPOJE I ALKOHOLE | 11% | 7% |
CZAS WOLNY | 6% | 6% |
PODRÓŻE I TURYSTYKA | 6% | |
ŻYWNOŚĆ | 5% | |
POZOSTAŁE SEKTORY | 14% | |
RAZEM | 100% |
Wpływ poszczególnych segmentów rynku reklamy OOH na wynik Q2 2023.
W Q2 2023 roku wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła 111,59 mln PLN i pozostała na podobnym poziomie w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku.
W klasycznym OOH główne przychody generują tradycyjnie dwa rodzaje nośników: Citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz Billboard 18 m² (w grupie nośników tradycyjnych). W Q2 2023 sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach stanowiła blisko 70%, a w Q1-Q2 2023 blisko 68% przychodów.
Portfolio nośników reklamy w klasycznym OOH zmienia się, przede wszystkim ze względu na zapisy coraz powszechniejszych uchwał krajobrazowych w miastach niektórych aglomeracji. Większego znaczenia nabierają w kampaniach reklamowych nośniki małego formatu (Citylight i podświetlane słupy reklamowe) oraz reklama na DOOH. Oferta na wolnostojących nośnikach reklamy (przede wszystkim billboardach) jest ograniczana, choć dzięki zmianom jakościowym, nadal pozostają bardzo istotne dla kampanii reklamowych.
Wraz z większym wykorzystaniem danych powiązanych z odbiorem kampanii reklamowych na powierzchniach ekspozycyjnych klasycznych nośników, pozostaną one ważne z punktu widzenia dotarcia do konsumentów. Świadczą o tym również nowoczesne pomiary widowni. W najbliższej przyszłości nie ma także warunków dla intensywniejszego i powszechnego rozwoju nośników DOOH, przede wszystkim ze względu na bardzo wysokie koszty inwestycji.
W Q2 2023 roku wielkość sprzedaży w City Transporcie wyniosła 10,61 mln PLN i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 13,5%.
Na słabszy wynik sprzedaży w City Transporcie wpływa brak od początku tego roku ekspozycji oraz emisji reklam w wagonach Metra Warszawskiego. Rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego umożliwią korzystanie z tych powierzchni dopiero w drugiej połowie tego roku. Wzrosty odnotowujemy w poziomie wynajmu powierzchni na autobusach oraz wewnątrz autobusów i tramwajów komunikacji miejskiej. Dlatego do końca roku wynik w City Transporcie winien przekroczyć rezultat osiągnięty rok temu.
W Q2 2023 sprzedaż DOOH wyniosła 39,66 mln PLN i była wyższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 46,1%.
Udział reklamy cyfrowej (DOOH) w rynku OOH wyniósł w Q2 2023 ponad 24,5%. Podobny poziom odnotowaliśmy także w Q1 2023 – 24%. Tym samym udział reklamy DOOH w pierwszym półroczu 2023 roku wynosi także ponad 24%.
Rośnie liczba nośników cyfrowych dostępnych na rynku OOH, zwłaszcza sytuowanych wewnątrz obiektów – w galeriach handlowych, w budynkach biurowych i obiektach użyteczności publicznej, na dworcach kolejowych i lotniskach, w przejściach podziemnych. Prowadzone są również inwestycje w zakresie instalacji cyfrowych nośników reklamy w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej oraz w witrynach lokali użytkowych.
Dynamiczny wzrost sprzedaży na nośnikach DOOH związany jest również z wprowadzeniem w ubiegłym roku modelu CPM DOOH dla rozliczenia kampanii. Przyjęcie międzynarodowego standardu w postaci CPM DOOH przybliża nas do automatyzacji, adaptacji na zmiany i integracji z cyfrowymi platformami zakupowymi.
Q1-Q2 2022.
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej – KLASYCZNE OOH + CITY TRANSPORT + Reklama DOOH osiągnęła w pierwszym półroczu 2023 roku 277,66 mln PLN i była wyższa aniżeli w tym samym okresie 2022 roku o 6,4%
OOH KLASYCZNE | OOH CITY TRANSPORT | DOOH | OOH ŁĄCZNIE | |
Q1 – Q2 2023 | 192,29 | 17,81 | 67,56 | 277,66 |
Q1-Q2 2023 vs 2022 | – 3% | – 0,6% | + 50,6% | + 6,4% |
PROGNOZA 2023
Podtrzymujemy prognozę utrzymania w całym roku 2023 stabilizacji udziałów reklamy OOH na rynku mediów oraz wzrost dynamiki na poziomie jednocyfrowym. W związku z rozpoczętą kampanią wyborczą do parlamentu liczymy, że jej intensywność przez najbliższe dziewięć tygodni wpłynie pozytywnie na wynik sprzedaży w tym roku.
Źródło: IGRZ
Więcej newsów z branży TUTAJ.