Logo

Marketing MIXArtykuły

Puszczamy oko w stronę klientów | Alina Sztoch, Kubota

O przywrócenie życia kultowym kubotom, zaangażowaniu społecznym, akcjach marketingowych oraz o tym, jak klapki z giełdy handlowej na Stadionie X-lecia trafiły wprost na Giełdę Papierów Wartościowych opowiada Alina Sztoch – CEO & Co-founderka Kubota S.A.

Jako Millenials dobrze pamiętam klapki Kubota w moim najbliższym otoczeniu. Potem na wiele lat zniknęły z rynku, by w 2018 roku z przytupem powrócić. Skąd pomysł na reaktywację marki i jak oceniacie ją z perspektywy tych 5 lat?

Rzeczywiście u podstaw reaktywacji Kuboty leżał przede wszystkim sentyment do kultowych klapków kojarzonych z latami 90. Po szybkim badaniu rynku i zasięgnięciu opinii znajomych i rodziny okazało się, że markę Kubota kojarzą… wszyscy. Prawie 5 lat temu odszukaliśmy polskiego właściciela znaku towarowego i rozpoczęliśmy długie negocjacje co do okresu i kosztów przekazania nam licencji na korzystanie ze znaku, zakończone sukcesem. Po tym czasie możemy jednoznaczne stwierdzić, że przywrócenie życia kultowym kubotom było i nadal jest wspaniałą, intensywną przygodą, a skala efektów i dynamika, z jaką klapki na nowo podbiły rynek i serca klientów, zaskoczyły przede wszystkim nas samych.

Dziś klapki Kubota kojarzy niemal 70% Polaków, a hasło „Kubota to nie klapki, to styl życia” na stale zagościło nie tylko w świadomości odbiorców marki. Kuboty są bohaterami memów, pojawiają się w tekstach piosenek i wciąż żyją w popkulturze – urosły do miana symbolu i mam wrażenie, że nie da się zrzucić ich z tego piedestału. Mało tego – po prostu na to nie pozwolimy. Czy znów podjęlibyśmy decyzję o ich wskrzeszeniu? Zdecydowanie tak!

Kubota

Oferta każdego roku jest poszerzana o nowe grupy produktowe. Co możemy teraz znaleźć w Waszym portfolio?

Poza ikonicznym zestawem klapków i skarpet, które właściwie urosły już do rangi synonimu marki Kubota, w naszej ofercie znajdują się też ubrania i akcesoria streetwearowe. Pierwsza linia odzieży miała swoją premierę w 2021 roku, a rok później dołączyła do niej kolejna, #unisexbykubota – odzież, klapki i akcesoria spod znaku unisex, które pasują każdemu, bez względu na płeć. Konsekwentnie poszerzamy również ofertę o nowe kolekcje klapków – tylko w maju swoją premierę miały minikolekcje stosunkowo nowych modeli, czyli klapków Rzep 2.0 Tech Zebra oraz Rzep 2.0 Neon, będących bardziej odważną wersją kultowych już piankowych klapków na rzep. Te modele to w naszym odczuciu świetna propozycja dla młodszego klienta, który poszukuje oryginalnych produktów w limitowanych seriach.

Podejmujecie się licznych współprac i kolaboracji. Produkty Kuboty często towarzyszą popularnym influencerom. Kto nosił Wasze klapki? Jak oceniacie potencjał (a także pułapki) współpracy z influencerami?

Influencer marketing to dziś jedno z narzędzi, których marketingowcy nie mogą pomijać w swoich działaniach, szczególnie w branży modowej. Nasze klapki nosili m.in. Make Life Harder, Maffashion, Margaret, Red Lipstick Monster, Michał Marszał czy Tede.

Potencjał współpracy z influencerami nadal pozostaje niewyczerpany, jednak wymaga dużej uważności i absolutnej podstawy, o której jednak można łatwo zapomnieć w dynamicznym tempie działań – mowa o świadomym i precyzyjnym wyborze twórców, którzy będę reprezentować markę. W toku wszystkich realizowanych przez nas współprac nauczyliśmy się, jak niezwykle ważna jest spójność wyznawanych wartości i poglądów. Odbiorcy szybko zauważą ewentualne nieścisłości, a w efekcie – prowadzone działania komunikacyjne stają się po prostu niewiarygodne.

Kubota

Współpracujecie też z czołowymi polskimi (i nie tylko) markami, m.in. z Reserved, Coca-Colą, Sony, Netflixem czy Allegro. Proszę przybliżyć Wasze działania ze światem biznesu.

Dość szerokie spektrum możliwości na tym polu daje nam usługa personalizacji klapków, którą stworzyliśmy jako pierwsi w Europie. W ramach tych działań stworzyliśmy brandowane klapki m.in. dla Coca-Coli, które można było wygrać w specjalnym konkursie. Za nami również współprace z markami takimi jak: TikTok, Canon, Costa Coffee, MSI czy LOT. Dla każdego z tych brandów zrealizowaliśmy indywidualne zamówienie personalizowanych klapków.

Z kolei z marką Reserved stworzyliśmy nostalgiczną kolekcję Athleisure, nawiązującą do modowej estetyki lat 90. Warto dodać, że Kubota była pierwszą polską marką, z którą Reserved połączyła siły – to dla nas dodatkowy powód do dumy.

Mocno udzielacie się charytatywnie. Jakie projekty i organizacje wspieracie?

Zaangażowanie społeczne jest jedną z podwalin Kuboty. Angażujemy się w akcje na rzecz organizacji, które hołdują tym samym wartościom, co my – systematycznie wspieramy m.in. PCK, WOŚP, DKMS czy Monar, a w 2022 roku bardzo aktywnie działaliśmy również na rzecz instytucji organizujących zbiórki dla Ukraińców, którzy przybyli do Polski, przekazując im klapki o łącznej wartości niemal 60 tys. zł.

Poza tym, w Kubocie mocno akcentujemy nasze wsparcie osób LGBTQ+. Stworzyliśmy nawet tęczową kolekcję naszych produktów, a część zysków pochodzących ze sprzedaży przekazujemy na rzecz Kampanii Przeciw Homofobii oraz Fabryki Równości, organizacji walczących z dyskryminacją osób LGBTQ+. Wspieranie osób LGBTQ+ od początku reaktywacji marki zaowocowało dwukrotną nominacją Kuboty do nagrody „Pracodawca roku wspierający pracowników LGBTQ+”.
W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, przyłączyliśmy się do Pride Month – 1 czerwca br. wystartowaliśmy z kampanią „Tęczniej z dumy” we wszystkich naszych kanałach. Z tej okazji zasialiśmy łąki kwietne w naszym biurze i na balkonach członków naszego zespołu. Wszystko po to, by symbolicznie zaakcentować naszą solidarność z osobami LGBTQ+.

Kubota

Sukces marki przełożył się na relacje inwestorskie. 2021 roku przeprowadziliście w formule crowdinvestingu ofertę publiczną akcji spółki, a w listopadzie 2022 r. zadebiutowaliście na rynku NewConnect. Proszę przybliżyć te wydarzenia i jakie miały one znaczenie dla marki.

Nasz debiut na rynku NewConnect lubimy podsumowywać, mówiąc, że klapki Kubota z giełdy handlowej na Stadionie X-lecia trafiły wprost na Giełdę Papierów Wartościowych – i w istocie tak było. Debiut na rynku New Connect był możliwy nie tylko dzięki rosnącej sprzedaży i kolejnym sukcesom naszej marki, ale przede wszystkim – dzięki zaufaniu inwestorów.

Po tym, gdy zorganizowaliśmy ofertę publiczną akcji Spółki, udało nam się zebrać 100% zapisów na akcje o wartości 2,5 mln złotych jeszcze przed jej zakończeniem. Wejście na rynek otworzyło nowy rozdział w historii Kuboty i było bardzo symbolicznym zwieńczeniem blisko 30-letniej historii brandu.

Ostatnią nowością są neonowe klapki. Co je wyróżnia spośród innych modeli?

Neonowa kolekcja Kuboty jest kolejną interpretacją nieśmiertelnego modelu, zapinanego na rzep, doskonale znanego wśród klientów marki. Kultowy Rzep został odświeżony poprzez nadanie mu oversizowego kształtu i bardziej nowoczesnej stylistyki. Nie zmienił się jednak komfort użytkowania. Dzięki nieco grubszej podeszwie i regulowanemu zapięciu neonowy model sprawdzi się we wszystkich okolicznościach, szczególnie tych związanych z wakacyjnym odpoczynkiem.

Dokąd zmierza Kubota? Jak chcecie się rozwijać?

Kluczowe w naszym przypadku jest nie pytanie dokąd zmierza, a w czym?! W planach mamy kolejne kolekcje klapków, skarpet i odzieży, które dość dobrze odzwierciedlają nasze podejście do mody. W całym labiryncie aktualnych trendów wciąż staramy się odnaleźć własną ścieżkę, kierując swoje produkty do osób ceniących komfort i luz, zarówno w ubiorze, jak i stylu bycia. Każda z kolejnych kolekcji marki jest puszczeniem oka w stronę klientów, ale niezmienna pozostaje potrzeba szeroko rozumianego komfortu, na którą Kubota chce zawsze odpowiadać. W końcu Kubota to nie klapki, to styl życia.

A z punktu widzenia twardych liczb rok 2022 był dla Spółki rekordowy pod każdym względem. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły ponad 23 mln zł (wzrost o 134% y/y), a zysk netto 740 tys. zł (wzrost o 405% y/y). Wyniki pokazują, jak dobrze poradziliśmy sobie w trudnym i wymagającym okresie pandemii. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie silna Kultura Organizacyjna oraz spójna Strategia rozwoju. Zgodnie z jej założeniami w ostatnich latach zależało nam w szczególności na dynamicznym wzroście przychodów i zdobyciu jak największej części rynku w naszej branży. Niewątpliwie wzrost przychodów od 2 mln w 2019 r. do 23,4 mln w 2022 r. – można
określić mianem dynamicznego. Dlatego cel na 2023 r. jest inny – zwiększenie efektywności biznesowej.

Oznacza to, że przy mniejszej dynamice wzrostu przychodów niż w latach poprzednich, Spółka chce zmienić strukturę przychodów, stawiając na prężny rozwój działów e-Commerce oraz sprzedaży produktów personalizowanych. Efektem będzie znaczny wzrost poziomu marżowości, przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego poziomu najważniejszych wskaźników bilansowych. Rozwój, ale z głową.

Podsumowując, rok 2023 to dla Kuboty czas optymalizacji i przegrupowania sił, które pozwolą zbudować jeszcze silniejsze fundamenty, a te z kolei w opinii zarządu umożliwią dynamiczny wzrost przychodów w 2024 roku. Przychodów, do których będzie można przystawić zupełnie inne poziomy marży niż w latach wcześniejszych.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Kubota Alina Sztoch

Alina Sztoch. CEO & Co-founder Kubota S.A. Magistra prawa. Przedsiębiorczyni od 2012 r. Wychowana w chilloutowej wsi pośród niczego w środkowej Polsce. Od 16 r. życia prenumerowała Forbesa, więc gdy podczas stażu w kancelarii uświadomiła sobie, że kariera prawniczki nie jest dla niej, kilka dni później założyła swoją pierwszą firmę. Szerokie doświadczenie w realizacji dużych, interdyscyplinarnych projektów R&D z dziedziny produkcji filmowej oraz marketingu przekłada na pracę operacyjną w Kubocie. Uwielbia piłkę nożną, podróże z żoną, spędzanie czasu z bliskimi osobami i robienie drinków. Marzy o wielkiej campingowej przyczepie, karnecie Realu Madryt i klapkach Kubota w Muzeum Narodowym.

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.