Już od wielu lat eksperci są zgodni, że skuteczność strategii off-site SEO zależy nie tylko od liczby linków, lecz także ich jakości. Nic więc dziwnego, że w badaniu WhitePress niewiele osób wskazało katalogi i fora internetowe jako najczęściej wykorzystywaną metodę link buildingu. Największą popularnością cieszą się artykuły sponsorowane – są one głównym źródłem linków dla 44 proc. specjalistów SEO. Dużą rolę w off-site SEO odgrywają nadal własne zaplecza (17 proc.), a swoją pozycję umacnia także outreach marketing, czyli nawiązywanie współpracy z blogerami lub administratorami stron w celu pozyskania wartościowych linków zewnętrznych. Aż 15 proc. ekspertów przyznało, że dzisiaj jest to dla nich najważniejsza metoda link buildingu.
– Punktem wyjścia w działaniach off-site SEO jest odpowiedni research blogów i portali. Linki powinny być bowiem pozyskiwane z domen spójnych pod względem tematycznym z pozycjonowaną witryną. Ponad 90 proc. ekspertów dba o tę kwestię w swoich działaniach, dlatego dużym ułatwieniem jest dla nich możliwość filtrowania serwisów po kategorii tematycznej, jaką umożliwia przykładowo wyszukiwarka portali w platformie WhitePress – wskazuje Anna Halama-Flisowska, Marketing Team Leader WhitePress.
Badania WhitePress wskazują, że zdecydowanie największymi wyzwaniami link buildingu są dzisiaj trudności w zdobywaniu wartościowych linków (32 proc.) oraz ograniczone zasoby czasowe i budżetowe (31 proc.). Zarówno z pierwszym, jak i drugim problemem mierzy się co trzeci ekspert SEO. Nieco rzadziej wskazywane opcje to silna konkurencja i trudności w identyfikowaniu odpowiednich stron do zdobycia linków. Według Patrycji Góreckiej-Butory, Head of Marketing w WhitePress, wyzwania off-site SEO wynikają bezpośrednio z najczęściej wybieranych metod link buildingu.
– Tworzenie wysokiej jakości treści, nadzór nad pracą copywriterów, nawiązywanie relacji z blogerami i właścicielami portali, wybór stron do publikacji artykułów sponsorowanych – każda z tych czynności zajmuje sporo czasu i wiąże się z kosztami. Gdy uświadomimy sobie, że doba ma tylko 24 godziny, a na dodatek żyjemy w czasach sukcesywnego uszczuplania budżetów marketingowych, zupełnie zrozumiałe stanie się to, dlaczego ograniczone zasoby czasowe i finansowe są aktualnie jednym z największych wyzwań dla ekspertów SEO – dodaje Patrycja Górecka-Butora, WhitePress.
W badaniu WhitePress za najbardziej wartościowy aspekt link buildingu uznane zostało zdobywanie linków ze stron o wysokim autorytecie – tę opcję wskazała połowa ankietowanych ekspertów SEO. Jest to jednocześnie najtrudniejsza i najbardziej pożądana cecha linków. Dlatego też SEO-wcy cały czas rozwijają nowe strategie i dostrzegają zalety działań outreachowych w tym zakresie. Bardzo ważną kwestią jest również budowanie naturalnego profilu linków (41 proc. odpowiedzi).
– Jeszcze kilkanaście lat temu wiele osób ograniczało działania SEO do tworzenia tekstów niskiej jakości i pozyskiwania tanich linków pozycjonujących. Dziś już wiemy, że taka strategia nie przynosi długofalowych efektów, a na dodatek może wpływać negatywnie na wizerunek marki. A jakościowe działania stają się „must have” każdej strategii, a nie wyjątkiem. Potwierdzają to zarówno wyniki naszych badań, jak i dane z wielu międzynarodowych raportów. Myślę, że trend dbania o jakość linków i contentu nadal będzie się utrzymywał, co wpłynie na sukcesywne podnoszenie standardów naszej branży – mówi Agata Gruszka, International SEO Manager w WhitePress.
Mimo ograniczeń czasowych i finansowych specjaliści SEO stawiają na wartościowe działania link buildingowe, zwracając szczególną uwagę na tematykę i autorytet stron, z których chcą pozyskać linki. Off-site SEO bazujące na przypadkowych źródłach niskiej jakości przechodzi już do historii. To dobra wiadomość nie tylko dla klientów, lecz także całego rynku SEO.
Badanie WhitePress zostało przeprowadzone wśród uczestników konferencji SEO Vibes Polska 2024, która odbyła się w maju tego roku.
Więcej newsów z branży TUTAJ.