Meble miejskie są integralną częścią miasta – zarówno w sferze przestrzeni miejskiej jak i funkcji szeroko pojętej komunikacji społecznej. Współczesne meble miejskie są połączeniem najnowszych osiągnięć technologicznych, ekskluzywnej stylistyki oraz innowacyjnych rozwiązań reklamowych budzących akceptacje i uznanie mieszkańców, turystów oraz włodarzy miasta. Powinny odzwierciedlać charakter miasta i współpracować z jego unikalnym wizerunkiem. Rozwój współczesnych miast jest przede wszystkim fenomenem kulturowym, społecznym i politycznym. To także swoiste zjawisko estetyczne, któremu stale towarzyszy dynamicznie zmieniający się rynek mebli miejskich.
Meble miejskie czy co?
Według słownika mediów, reklamy i marketingu meble miejskie jest to tzw. mała architektura miejska. Konstrukcja architektoniczna stawiana w przestrzeni miejskiej, oferująca konkretne walory użytkowe mieszkańcom miasta a jednocześnie posiadająca wydzielone miejsca na ekspozycje reklamy.
Należy wspomnieć, że do mebli miejskich zalicza się m.in. citylighty wolno stojące i w wiatach przystankowych, panele z mapami cyfrowymi miast, panele i kioski informacyjne oraz użyteczności publicznej, toalety miejskie, ławki, zegary, stojaki na rowery, zadaszenia parkometrów, budki telefoniczne.
Są one elementem outdooru na którego rozwój mają wpływ przede wszystkim oczekiwania szeroko pojętych adresatów kampanii reklamowych. Obserwacja najnowszych ogólnoświatowych trendów rozwojowych, zmian zachodzących w gospodarce krajowej oraz drobiazgowa analiza informacji pochodzących z rynków lokalnych i od władz miejskich wpływa na projektowanie nowych form miejskich mediów.
Marek Kuzaka, wiceprezes AMS podkreśla – Meble miejskie mogą spełniać różne funkcje. Mogą być zaprojektowane w jakiś charakterystyczny sposób i stanowić element wyróżniający, charakterystyczny dla miasta, pełnić rolę atrakcji. Ale meble miejskie najczęściej spełniają funkcję służebną wobec mieszkańców – a to oznacza, że powinny być przede wszystkim funkcjonalne, wygodne i „wandaloodporne”: wykonane z solidnych materiałów zapewniających długoletnią eksploatację.
Meble miejskie można podzielić na kilka grup. Pierwsza z nich służy do ekspozycji plakatów reklamowych. Najczęściej spotykane są słupy reklamowe CLS, lub City-Light typu wiege. Podświetlane od tyłu, posiadają konstrukcje statyczną lub wyposażoną w napęd elektryczny oraz są wykonane z wysokogatunkowych materiałów odpornych na korozje i zmienne warunki pogodowe (szyby z polikarbonu, konstrukcja aluminiowa stalowa).
Drugą grupę stanowią nośniki, których przeznaczenie wykracza daleko poza typową rolę pełnioną przez tablice reklamy zewnętrznej. Najpopularniejsza jest wiata przystankowa – autobusowa lub tramwajowa. Najważniejsza jej cechą jest, aby była ona użyteczna oraz wykonana z materiałów odpornych na działanie miejskich wandali. Najczęściej składa się z profilu aluminiowego, tylnych i bocznych szyb oraz dachu wykonanego ze specjalnego szkła bezodpryskowego lub innego odpornego materiału. Najczęściej wiata posiada witrynę CLP, pozwalającą na ekspozycję dwóch plakatów, najczęściej podświetlane od wewnątrz.
Najpopularniejsze model wiaty w firmie Tejbrant to City 90 i Compact. W Polsce zamontowano ponad 2500 sztuk tego nośnika. Jak podkreśla, Robert Pawłowski, wiceprezes Zarządu Tejbrant – są one popularne ponieważ są to konstrukcje sprawdzone, w Polsce montowane od kilkunastu lat, posiadają nieskończoną ilość wariantów. Spełniają motto firmy Tejbrant „prosta forma i funkcjonalność”. Pawłowski dodaje, iż te wiaty są jak klocki Lego, które można dowolnie łączyć. Kolejną ich zaleta jest łatwość w utrzymaniu – posiadają one zunifikowane elementy konstrukcyjne i wyposażenie, co powoduje, że są tanie i łatwe w eksploatacji.
Innym elementem miejskich mebli są tzw. wygrodzenia. Które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu. Oddzielają one pieszych i oczekujących na przystankach pasażerów od
przejeżdzających pojazdów, zapobiegają wybieganiu na ulicę, często chronią również przed ochlapywaniem. Powinny charakteryzować się wysoką jakością wykonania, dzięki czemu mogą być dodatkowym elementem podnoszącym estetykę ulic.
Według Marka Kuzaka – idealny mebel miejski powinien dobrze wpisywać się w całość przestrzeni publicznej danego miasta. Nie może sprawiać wrażenia przypadkowego, chaotycznego, stworzonego naprędce, bez dbałości o design. AMS od lat stara się pokazywać, jak pięknie i nowocześnie mogą wyglądać polskie miasta i dlatego jedną z najbardziej reprezentacyjnych ulic Wrocławia – ulicę Oławską – wyposażyliśmy w system nowoczesnych mebli miejskich.
AMS jako operator w zamian za prawo do umieszczenia na deptaku cityligtów, dostosowanych otoczenia i dodatkowo wyposażonych w zegar zafundował Wrocławiowi elementy małej architektury, takie jak kwietniki czy ławki.
Idzie nowe
Nowy pomysł na mebel miejski ma Clear Channel Poland, który we współpracy z Nestle Polska postawiła w Warszawie „miejską kawiarenkę” o nazwie Coffee Point. Jego innowacyjność polega na połączeniu powierzchni reklamowej z przyjaznym i wygodnym sposobem serwowania doskonałej jakościowo kawy i innych napojów gorących w przestrzeni miejskiej. Elegancko podświetlone panele reklamowe Coffee Point są doskonałym miejscem do prezentacji ekskluzywnych i aspiracyjnych marek, wymagających starannej oprawy i wyjątkowej ekspozycji. Nowy „mebel miejski” zaprojektowany został tak, aby stać się nieodłącznym elementem miejskiej architektury. Projekt Coffee Point opracowany został przez Studio Ma – warszawskich architektów (Marlena Happach, Marek Happach, Dariusz Śmiechowski), zajmujących się m. in. projektowaniem wyposażenia ulic.
„Coffee Point wychodzi naprzeciw potrzebom codziennego życia w mieście. To na wskroś innowacyjny „mebel miejski” oferujący kawę, eksponuje jednocześnie treści reklamowe i informacyjne przy zastosowaniu najwyższej jakości technik konstrukcyjnych”, mówi Kalina Janicka – Prezes Zarządu Clear Channel Poland.
Innym nowoczesnym rozwiązaniem jest wiata przystankowa zaprojektowana przez Tejbrant dla miasta stołecznego Warszawy. Lekka, przezroczysta konstrukcja zbudowana z aluminium oraz tworzywa sztucznego ma zadaszenie z obu stron. Dzięki temu może ochraniać pasażerów przed deszczem nie tylko z przodu, ale też z tyłu.
Marek Kuzaka podkreśla, że przez wiele lat projektowanie mebli miejskich przebiegało pod znakiem unifikacji – większość elementów małej architektury, we wszystkich miastach wyglądała tak samo. Od kilku lat, projektanci mebli miejskich starają się jedna nadać im jak najbardziej zindywidualizowany charakter. To zdecydowanie najbardziej widoczny trend.
Miejmy nadzieje, że już niedługo meble miejskie będą stałym elementem krajobrazu każdego polskiego miasta. Każdemu samorządowi powinno zależeć, aby w mieście był uporządkowany i zgodny z założeniami urbanistycznymi system mebli miejskich. A każdemu operatorowi nośników, aby stać się sprzymierzeńcem i partnerem dla miasta w zakresie wspólnego jego umeblowania.
Karolina Liberka