Logo

NowościWielki Format

Akcesoria w druku

Są akcesoria, które stanowią absolutne minimum wyposażenia drukarni wielkoformatowej. Są też i takie, bez których obejść się co prawda można, ale w rzeczywistości prędzej czy później nie warto.

Do tej pierwszej kategorii należą urządzenia do zgrzewania i oczkowania. Te akcesoria nieodłącznie wiążą się z produkcją banerów i siatek. – Zgrzewarka jest urządzeniem przeznaczonym do łączenia wydruków wielkoformatowych w jedną całość. Szczególnie przydatna jest przy łączeniu siatek maskujących wykorzystywanych przy zabezpieczeniu prac wykonywanych na elewacjach budynków, a także do estetycznego wykańczania i wzmacniania krawędzi wydruków na różnego rodzaju materiałach elastycznych z PCV – mówi Magdalena Gabryszuk z Signtech. Jak zapewnia Arkadiusz Kardyś, specjalista ds. sprzedaży w firmie Media Service, zakup takiego sprzętu wiąże się z kosztami na poziomie od 6-12 tys. zł. netto. – Zwykle są to urządzenia bardzo trwałe i z powodzeniem wytrzymują 2-3 lata intensywnej pracy wymagając jedynie rzadkich i tanich wymian elementów grzejnych – podaje. Oprócz najpopularniejszych zgrzewarek na gorące powietrze, dostępne są także droższe urządzenia klinowe oraz zgrzewarki HF o wysokiej częstotliwości.
Drugie niezbędne urządzenie to zestaw do oczkowania banerów, czyli element do wykrawania otworów pod oczka i zakuwak do nabijania oczek. – Jako trzeci niezbędny przyrząd w produkcji reklam podałbym laminator na folie samoprzylepne. Większość drukarni takie laminatory posiada i zwykle sugeruje się tu maszyny z jednym gorącym wałkiem (koszt rzędu: 20-40 tys. zł netto). Laminatory są niezbędne przy produkcji folii samoprzylepnych na samochody i autobusy, a jednocześnie nadają się do wyklejania płaskich płyt – uzupełnia drukarski niezbędnik Kardyś.

Akcesoria ponad minimum

Z pewnością jednak powyższy zestaw jest niewystarczający do realizacji innych niż podstawowe zleceń. Wyposażenie drukarni zależy od rodzaju zleceń, jakich firma chce się podjąć. – Jednego dnia pewne urządzenie wydaję się nam być tylko gadżetem a drugiego dnia jest źródłem naszego dochodu i przedmiotem sprawiającym, że dana drukarnia świadczy unikalne usługi, którymi inne firmy nie mogą się pochwalić. Każda inwestycja, nawet ta najmniejsza powoduję, że ruszamy do przodu, rozwijamy się a to chyba podstawowa cecha każdej dobrze zarządzanej firmy – podsumowuje Gabryszuk z Signtech.
Dodatkowe urządzenia o dobrych parametrach wpływają na obniżenie kosztów produkcji i wzrost wydajności. – W praktyce stosuje się automatyczne oczkarki do banerów, które bardzo sprawnie przyspieszają proces oczkowania. Powszechnym staje się posiadanie trymerów ręcznych lub automatycznych do cięcia papieru, folii i banerów, a także płyt PCV, pianek i kartonów pod wymiar. Warto przemyśleć zakup laminatora płynnego, który przy użyciu tanich lakierów płynnych zapewnia nam dodatkowe oszczędności i kilkuletnią trwałość wydruków na promieniowanie UV i ścieranie – wymienia Arkadiusz Kardyś. Również wymienione wyżej bardziej zaawansowane modele zgrzewarek można zaliczyć do urządzeń stanowiących o wyższym zaawansowaniu firmy.

Popyt na urządzenia

Siłą rzeczy to właśnie najbardziej podstawowe wyposażenie, czyli zgrzewarki i oczkarki, cieszy się największym zainteresowaniem wśród nabywców. – Popyt na akcesoria i urządzenia dla drukarni wielkoformatowej zależy od charakteru produkcji i kosztów inwestycji. Moim zdaniem klienci najczęściej kupują osprzęt niezbędny przy produkcji banerów i siatek, czyli: zgrzewarki na gorące powietrze i zestawy do oczkowania. Następnie wymieniłbym trymery i może laminatory – podsumowuje Arkadiusz Kardyś, ale dodaje jednocześnie, że im większa drukarnia, tym bardziej prawdopodobne że będzie zmuszona prędzej czy później zainwestować w niemal wszystkie te urządzenia.