Event MIX Marka, skala, ludzie – przepis na sukces Spółki AmRest

Marka, skala, ludzie – przepis na sukces Spółki AmRest

54
0

Minione półtora roku to okres znacznego przyspieszenia i przełomowych wydarzeń w rozwoju AmRest. W ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy Spółka powiększyła liczbę zarządzanych przez siebie lokali o ponad ¼ i weszła na trzy nowe rynki, co przybliża ją do uzyskania pozycji lidera restauracyjnego w segmentach Quick Service Restaurants oraz Casual Dining Restaurants w Europie Środkowo-Wschodniej. Ten sukces był możliwy dzięki skutecznej strategii biznesowej.

Okrągłe liczby
Swoją silną pozycję AmRest zawdzięcza przede wszystkim konsekwentnemu realizowaniu planów organicznego rozwoju oraz umiejętnemu dopasowaniu oferty do potrzeb i oczekiwań klientów. W 2015 roku AmRest otworzył 99 nowych restauracji (w tym 17 franczyzowych). Spółka świętowała otwarcie 200-tnej restauracji KFC w Polsce i 100-tnej kawiarni Starbucks w regionie CE. Wśród jubileuszowych otwarć znalazło się również niedawne uruchomienie 200-tnego lokalu pod marką La Tagliatella w Hiszpanii.

Nowe rynki i przejęcia
Ubiegłoroczna ekspansja na nowe rynki znacznie powiększyła skalę działania AmRest. W maju 2015 r. firma wkroczyła na perspektywiczny rynek rumuński, kupując tamtejszego operatora sieci Starbucks. Z kolei w styczniu 2016 r. AmRest ogłosił podpisanie umowy dotyczącej wprowadzenia marki Starbucks na Słowację, by w maju otworzyć pierwszą kawiarnię w Bratysławie. Prawdziwym krokiem milowym dla Spółki było przejęcie 144 kawiarni Starbucks w Niemczech zrealizowane pod koniec maja 2016 r., czego efektem było zwiększenie udziału tej marki w portfelu spółki – obecnie Starbucks jest drugą, po KFC, największą marką dla AmRest. Jednocześnie, dzięki tej transakcji, liczba restauracji zarządzanych przez firmę przekroczyła 1000, co wzmocniło jej pozycję lidera branży restauracyjnej na głównych rynkach.

Klient w centrum uwagi
Dynamiczny rozwój AmRest zawdzięcza także nieustannemu dopasowywaniu oferty do oczekiwań rynku. Niedawnym tego przykładem było wprowadzenie do Polski nowego formatu restauracji – Pizza Hut Express. Jego wyróżnikiem jest połączenie dwóch ważnych dla klienta atrybutów: jakości i szybkości. Goście mogą obserwować proces przygotowania zamówionego dania – od skomponowania pizzy ze świeżych składników do jej wypieku – trwający zaledwie 5 minut. To pionierskie rozwiązanie w ramach marki Pizza Hut w Polsce okazało się udanym posunięciem. Po ubiegłorocznej fazie testowej, spółka zdecydowała o dalszym rozwoju Pizza Hut Express na naszym rynku. Tylko w maju tego roku powstały kolejne cztery lokale tego niezwykłego konceptu.

Master-franczyza
W maju br. AmRest podpisał z Pizza Hut Europe wstępną umowę na master-franczyzę marki Pizza Hut. Umowa określa zasady prowadzenia restauracji marki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Bułgarii, Serbii, Chorwacji, Słowacji i Słowenii.

Rekordowe wyniki finansowe
Rozwój spółki idzie w parze ze świetnymi wynikami finansowymi. Umocnienie fundamentów biznesowych znalazło swoje odzwierciedlenie w rekordowych wynikach AmRest za rok 2015. Spółka zanotowała wzrost skonsolidowanej sprzedaży o 13,1% do poziomu 3 339 mln zł, zwiększenie skonsolidowanego zysku EBITDA o 22,5% do poziomu 436 mln zł, a także potrojenie zysku netto, który w minionym roku wyniósł 160 mln zł. Ostatni kwartał 2015 r. był jednocześnie ósmym z rzędu, w którym AmRest uzyskał dwucyfrową dynamikę EBITDA (rdr). Znacząca poprawa wyników nie byłaby możliwa bez sukcesywnie rosnącej skali działalności. Na wyniki pozytywnie wpłynęła też konsolidacja rynku rumuńskiego. Przejęte w ubiegłym roku kawiarnie Starbucks osiągają tam najwyższą rentowność EBITDA (ponad 20%).

Plany na przyszłość
Spółka kontynuuje plany dynamicznego rozwoju zarówno pod względem sprzedaży, jak i zyskowności. Głównym motorem wzrostu będzie przyspieszony rozwój organiczny, przede wszystkim za sprawą rosnącej dynamiki nowych otwarć. W ciągu 2016 AmRest planuje otworzyć 140 nowych lokali. Przedmiotem zainteresowania pozostają również działania akwizycyjne. Bardzo dobra kondycja spółki, której wyrazem jest m. in. silna pozycja bilansowa, jest znaczącym czynnikiem wspierającym ten proces.

Osiągnięcie oraz dalsze wzmacnianie pozycji lidera segmentu restauracyjnego na poszczególnych rynkach to efekt zrównoważonego rozwoju opartego na trzech filarach strategii AmRest. Zdywersyfikowany portfel doskonałych marek, rosnące korzyści skalii – przede wszystkim – zespół wspaniałych ludziz pasją obsługujących Gości w restauracjach i kawiarniach, dzielących się z nimi nie tylko najwyższej jakości produktami, ale również pokładami pozytywnej energii. To dzięki ich wysiłkom i zaangażowaniu AmRest jest tak dynamicznie rozwijającą się firmą.

https://www.amrest.eu/pl

PP