W marcu rozpoczęła się kolejna, VI już odsłona kampanii edukacyjnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku” – programu realizowanego przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Celem akcji jest promowanie i budowanie prawidłowych postaw żywieniowych wśród Polaków. Kampania ma szczególne znaczenie w obliczu ciągle zbyt niskiego spożycia owoców i warzyw w naszym kraju.
Celem działań realizowanych w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest edukowanie społeczeństwa na temat zdrowego odżywiania i prawidłowo zbilansowanej diety, której podstawą są warzywa i owoce. Program bazuje na zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz jest zgodny z zaleceniami Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia.
W VI edycji kampanii hasło „5 porcji zdrowia.” zostało wzbogacone o subclaim „Owoc, warzywo lub sok.”, aby zwrócić uwagę odbiorców na fakt, że niezbędnym elementem dbałości o zdrowie jest spożywanie owoców i warzyw, a szklanka soku może być 1 z 5 zalecanych codziennie owocowo-warzywnych porcji. Podkreślona zostanie także rola opakowań soków – ich funkcjonalność, bezpieczeństwo i kwestie związane z ekologią.
W ramach kampanii realizowane będą szeroko zakrojone działania komunikacyjne w prasie, Internecie i radiu oraz działania edukacyjne z udziałem ekspertów z zakresu zdrowia i prawidłowego odżywiania. Po raz kolejny w akcji wezmą udział coraz chętniej angażujący się w nią blogerzy.
– Polacy, podobnie jak pozostali Europejczycy, w większości nie spożywają owoców i warzyw w wystarczających ilościach. Konsumpcja jest niższa niż rekomendowane minimum 400 g dziennie na osobę – w 2016 roku wyniosła tylko ok. 280 g. Ponadto najnowsze wytyczne dietetyków wskazują już nie na tylko na minimalną, zalecaną liczbę 5 porcji warzyw i owoców, bo rekomendowanych jest już 7 porcji warzyw i owoców każdego dnia.. Dlatego chcemy edukować i inspirować społeczeństwo oraz podpowiadać sprytne sposoby na włączenie warzyw i owoców do codziennego jadłospisu, np. w postaci szklanki soku. Zależy nam, żeby oprócz budowania świadomości, wśród konsumentów pojawiły się również realne nawyki sięgania po warzywa, owoce lub sok każdego dnia – mówi Sekretarz Generalny KUPS, Barbara Groele.
W opublikowanej w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia uaktualnionej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, warzywa i owoce znalazły się u podstaw diety, a jedną z ich porcji może stanowić szklanka soku.
Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” finansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Sponsorów – członków KUPS. Za realizację działań komunikacyjnych odpowiada agencja Michael Bridge Communication, za kampanię mediową – Rebel Media.
MW