Logo

Marketing MIX

Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości

Współczesne piękno zawiera w sobie zalążki piękna jutra i pokazuje zarys przyszłości. Rozpoczęła się kolejna, ósma edycja konkursu dla projektantów: Mazda Design 2017/37, tym razem pod hasłem „Piękno przyszłości”.

Tematem konkursowych zadań są przedmioty codziennego użytku, wnętrze samochodu oraz znaki graficzne ze świata, który dopiero nadejdzie. Konkurs Mazda Design staje się bardziej wymagający, innowacyjny i wizjonerski.

Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości to nowa odsłona dobrze znanego konkursu projektowego, który od siedmiu lat nagradza najlepsze, nowoczesne projekty z dziedziny designu. Konkurs zyskał nową strukturę, nowe zasady, a także identyfikację graficzną i logo, stworzone przez znanego grafika Oskara Podolskiego. Dotychczasowe realizacje charakteryzowały się funkcjonalnością, ciekawymi rozwiązaniami estetycznymi oraz pozostawały w zgodzie z zasadami dobrego wzornictwa oraz wartościami wyznawanymi przez Mazdę. Tegoroczny konkurs stanowi kontynuację tego podejścia, ale skierowany jest wyłącznie do studentów i absolwentów szkół oraz kierunków artystycznych i projektowych, a aby podkreślić jego przełomowość, stawia przed uczestnikami zupełnie nowe cele – odnoszące się do świata przyszłości z 2037 roku.

W tym roku zadaniem uczestników będzie stworzenie oryginalnej, nowatorskiej pracy w jednej z trzech kategorii: Człowiek, Przestrzeń oraz Znak. Projekty muszą spełniać wysokie wymagania estetyczne, przełamywać obecne konwencje i być spójne z filozofią projektowania Mazdy – KODO: Dusza Ruchu. Ale to nie wszystko – poza dobrym designem, organizatorzy ósmej edycji konkursu oczekują także spojrzenia w przyszłość – i to w pełnym tego słowa znaczeniu.

– Funkcjonalność to reguła, która prawdopodobnie będzie rządzić estetyką przyszłości i światem designu w 2037 roku. – mówi o tematyce konkursu główny projektant Mazdy w Europie i przewodniczący jury Kevin Rice – Rozumiem ją jako idealną jedność i harmonię pomiędzy człowiekiem a przedmiotami z jego otoczenia – tak jak w filozofii Jinba Ittai, która przyświeca nam przy projektowaniu samochodów Mazda. Naszym zadaniem na przyszłość – designerów – powinno być projektowanie sposobów na osiągnięcie harmonii ze światem. Czyli tworzenie takich rzeczy osobistych, prywatnych przestrzeni, a nawet własnych znaków, które będą tę harmonię kreować i podtrzymywać.

Kategorie konkursowe

Kategoria: Człowiek

Jedną z nowości konkursu Mazda Design 2017/37 jest konieczność głębszego namysłu nad interakcją pomiędzy człowiekiem a rzeczami codziennego użytku, które w coraz większym stopniu definiują jakość naszego życia i poczucie piękna. Dlatego jednym z zadań postawionych przed uczestnikami tej edycji jest zaprojektowanie rzeczy osobistej (istniejącej współcześnie lub takiej, która dopiero zostanie wymyślona) – akcesoriów, elementów garderoby, biżuterii, urządzeń i drobnych sprzętów, które w 2037 będą bezpośrednio towarzyszyć nam w całodziennej aktywności. Zaprojektowane przedmioty mają wnosić nową jakość do codziennego życia i na nowo określać stosunek pomiędzy człowiekiem
a światem zewnętrznym.

Kategoria: Przestrzeń

Ta kategoria zwraca uwagę na nasze otoczenie w skali mikro, czyli przestrzeń osobistą, którą każdy postrzega inaczej, wedle własnych potrzeb. Bardzo prawdopodobne, że w 2037 roku właśnie we wnętrzu samochodu będzie się toczyć duża część naszego życia. Zadanie, które stoi przed uczestnikiem w tej kategorii to stworzenie koncepcji wnętrza Mazdy przyszłości. Funkcje tego wnętrza, jego kształt, wyposażenie, forma zależą od tego jak projektant wyobraża sobie potrzeby, wygodę
i poczucie piękna człowieka w 2037 roku.

Kategoria: Znak

„Znak” jest trzecią, zupełnie nową kategorią konkursową skierowaną przede wszystkim do młodych grafików. Żyjemy w świecie znaków, których funkcja i znaczenie stale wzrasta. Także za pomocą znaków kontaktujemy się z maszynami. Dlatego zadaniem uczestnika jest zaprojektowanie nowego, skończonego systemu znaków graficznych, za pomocą których np. poprzez smartfon, tablet czy ekran na desce rozdzielczej będziemy kontaktować się w 2037 roku ze swoim samochodem. Znaki mają być nie tylko funkcjonalne, ale i estetyczne tak aby mogły opanować wyobraźnię i stać się naturalnym medium kontaktu ze swoim środkiem transportu. Ważne też, aby odpowiadały wybranym tendencjom w dziedzinie rozwoju mobilności i technik komunikowania się.

Nadesłane zgłoszenia oceni jury, w składzie którego znaleźli się specjaliści patrzący na design
z różnych punktów widzenia, tacy jak: Kevin Rice – dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy, analityk trendów w dziedzinie designu i innowacji – Zuzanna Skalska, prof. Jerzy Porębski wykładowca na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, jedna z najbardziej uznanych polskich projektantek – Maja Ganszyniec, Paweł Miszewski – projektant łączący świat obrazów i dźwięków, bloger Michał Mazur (TrendNomad.com) oraz dziennikarze specjalizujący się w dziedzinie designu
i mody – Anna Grużewska i Filip Niedenthal.

W każdej z trzech kategorii organizatorzy Mazda Design 2017/37 przewidują odrębną nagrodę w wysokości 10.000,- PLN dla najlepszej pracy. Jeden z trzech zwycięskich projektów otrzyma także na wniosek jury tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5.000,- PLN.

Prace można zgłaszać od 28 kwietnia do 10 września 2017 roku na stronie www.mazdadesign.pl. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w październiku 2017 roku.

Jak będą wyglądać przedmioty codziennego użytku w 2037 roku – akcesoria, ubrania, biżuteria, sprzęty i jakie będą pełnić funkcję? Czym będzie charakteryzować się wnętrze samochodu przyszłości? Jakie znaki posłużą nam do komunikacji z samochodami za 20 lat? Odpowiedź na te pytania dostaniemy już w październiku 2017 roku podczas finału nowej odsłony konkursu Mazda Design 2017/37 – Piękno Przyszłości.

MW