Aktualności Gadżety dla silver generation

Gadżety dla silver generation

71
0

Marketerzy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na seniorów jako nie tylko istotną, ale przede wszystkim atrakcyjną grupę konsumentów. Przedstawiciele silver generation stanowią coraz silniejszą grupę nabywczą, daleką od obiegowych stereotypów. Prowadzą aktywny tryb życia, są grupą ciekawą świata i nowości (także technologicznych). Sprawdzamy, jakie propozycje ma dla tej grupy rynek artykułów promocyjnych.

Kim są współcześni seniorzy? – Wizerunek osób starszych bardzo się zmienił na przestrzeni ostatniej dekady. Przedstawiciele tej grupy są dziś często nadal aktywni zawodowo, interesują się nowinkami technologicznymi, starają się dbać o formę, zdrowe odżywianie, uprawiają sport. Atrakcyjność tej grupy odbiorczej będzie rosła w siłę. Powodem tych zmian jest także fakt, iż społeczeństwa wielu krajów, zwłaszcza Europy Zachodniej, starzeją się – wyjaśnia Maja Pietkiewicz z firmy Friends. Chęć uczestniczenia osób starszych w wielu dziedzinach życia, zarezerwowanych wcześniej dla młodszych odbiorców, powoduje zatem modyfikacje i rozszerzanie się ofert. Rynek artykułów promocyjnych proponuje pomysły dla firm, które chcą dotrzeć do tych nowoczesnych, aktywnych, jak i bardziej konserwatywnych seniorów.

1. Serduszka antystresowe AMOR, dzięki którym można ćwiczyć sprawność dłoni i palców / 2. Lupa z podświetleniem SHERLOCK, którą można również ustawić na wbudowanej w uchwyt podstawce / 3. Stojak na okulary SAFE
Źródło: adveno.pl

Pojęcie „seniorzy” jest niezwykle szerokie. – W zależności od podmiotu definiującego, może obejmować zarówno aktywnych 50-latków, jak i osoby o trzydzieści lat od nich starsze, do których trudno kierować ten sam przekaz. Warto również zwrócić uwagę na fakt wchodzenia w dojrzałość pokolenia, które aktywnie dba o zachowanie swojej młodości i niechętnie identyfikuje się z jakimkolwiek przekazem odnoszącym się wprost „do seniorów” – mówi Grzegorz Kempa, dyrektor handlowy agencji reklamowej AdVeno. W tworzeniu oferty i komunikacji „dla seniorów” trzeba więc być bardzo precyzyjnym i dobrze poznać swoich klientów. W tym przypadku sprawdzi się podejście „age-friendly”, czyli tworzenie świata przyjaznego osobom w każdym wieku w odniesieniu do ich potrzeb i oczekiwań.

Senior niestereotypowy

Należy stronić od stereotypowej charakterystyki tej grupy dbiorców. Po dekadach spędzonych na pracy zawodowej oraz wychowywaniu potomstwa, seniorzy mogą powrócić z większym zaangażowaniem do dawnych pasji, bądź też odnaleźć kolejne hobby. – Dzięki temu agencje reklamowe mają coraz szersze możliwości doboru odpowiednich produktów promocyjnych. Artykuły takie jak kijki do trekkingu lub zestawy gimnastyczne to gadżety motywujące do zadbania o sprawność fizyczną i uprawiania sportów towarzyskich – mówi Grzegorz Kempa. Seniorzy coraz częściej wybierają bowiem takie formy rekreacji jak długie spacery, nordic-walking, kolarstwo czy pływanie. Dla aktywnych seniorów dobrym pomysłem będą popularne kijki trekkingowe lub przydatne podczas wycieczek rowerowych pokrowce na siodełka. Na ćwiczenia jogi warto natomiast zabrać ze sobą własną matę do ćwiczeń. Współcześni seniorzy są często czynni i samodzielni, chętnie rozwijają nowe umiejętności, ćwiczą pamięć oraz zręczność, spędzają czas nie tylko z wnukami, ale również ze znajomymi. – W takich sytuacjach świetnie sprawdzą się układanki, puzzle czy też gry zespołowe. To produkty pozwalające na kreatywne spędzanie czasu z bliskimi i jednocześnie tworzące pozytywne skojarzenia z marką, która taki gadżet sprezentowała swoim klientom – dodaje Grzegorz Kempa.

 

1. Parasol z odblaskami marki Doppler zapewniający bezpieczeństwo / 2. Układanka High Rise / 3. Zestaw do ćwiczeń / Źródło: adveno.pl

Seniorzy klientem wymagającym

Seniorzy tworzą stałą i wyjątkowo wymagającą grupę odbiorców. Jako doświadczeni konsumenci na pierwszy rzut oka potrafią ocenić jakość wykonania danego produktu, a także jego funkcjonalność. – Dlatego marki, których docelowym klientem są osoby starsze, muszą zmierzyć się z nie lada wyzwaniem podczas kreowania reklam. Stąd też szczególnie polecamy gadżety promocyjne przydatne na co dzień, zwiększające komfort życia w sposób czytelny. Do tej grupy produktów zaliczymy tekstylia reklamowe, np. praktyczne, trzymające ciepło kurtki typu softshell czy lekkie, lecz mocne parasole wyposażone w elementy odblaskowe – wyjaśnia Grzegorz Kempa. Klasyczne, ekskluzywne artykuły reklamowe z gustownym nadrukiem to nośniki, które doceni odbiorca w każdym wieku. – Z tej kategorii szczególną popularnością cieszą się wysokiej jakości pióra wieczne z subtelnym grawerem logotypu marki, to tzw. evergreen wśród prezentów promocyjnych – dodaje Grzegorz Kempa.

Dla osób noszących okulary przydatne będą uniwersalne chusteczki z mikrofibry, na których można umieścić dowolny, wielokolorowy nadruk. Kolejną parę okularów można odłożyć na stojak na okulary, aby zawsze „mieć je na własnym nosie”. Do czytania przyda się np. lupa z podświetleniem, którą można również ustawić na wbudowanej w uchwyt podstawce, a sprawność dłoni i placów można ćwiczyć w każdych warunkach korzystając z „piłeczek” antystresowych. Produkty praktyczne, ułatwiające funkcjonowanie w życiu codziennym można też znaleźć w ofercie marki koziol. – Przydatnym artykułem jest np. otwieracz SUNNY, którego budowa umożliwia łatwe odkręcenie butelki z wodą, co jest bezcenną pomocą dla ludzi z artretyzmem. WELL.COM to natomiast poręczny pojemniczek na leki z przegródką wydzielającą cztery strefy – pory przyjmowania leków, a MIGG, uśmiechnięta figurka z higienicznym pojemniczkiem przyda się na protezy stomatologiczne – dodaje Maja Pietkiewicz.

1. ACTIVITY TRACKER – rejestrator aktywności i tętna / 2. Poręczny pojemniczek WELL.COM na leki z przegródką / 3. Otwieracz SUNNY / 4. BIXI – bezdotykowy kontroler sprzętów elektronicznych / 5. MIGG – figurka z pojemniczkiem na protezy stomatologiczne / Źródło: Friends

Elektronika dla nowoczesnego seniora

Stereotyp starszej osoby nie wiedzącej jak włączyć komputer również odchodzi do lamusa. Przez cztery ostatnie lata liczba osób w wieku powyżej 55 lat korzystających z Internetu wzrosła w Polsce o ponad 30 proc., z 1,7 mln do 2,6 mln – wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. Radzą sobie coraz lepiej w środowisku Internetu, z elektroniką i szeroko rozumianą technologią. Dlatego też wśród gadżetów dla nowoczesnego seniora coraz częściej pojawia się elektronika użytkowa. – Pierwszą propozycją jest ANTI LOST, który przy pomocy smartfona pozwoli zlokalizować rzeczy, do których jest przytwierdzony gadżet. W odległości ponad 25 m zlokalizuje zagubione klucze, czy portfel, a ponadto umożliwi wygodne wykonanie selfie. Kolejna propozycja to ACTIVITY TRACKER, komfortowa opaska na rękę z dotykowym ekranem, która monitoruje aktywność fizyczną, tętno, jakość snu, kalorie, przypomina o konieczności wzięcia leków, a także wyświetla powiadomienia z telefonu i social mediów – wyjaśnia Maja Pietkiewicz. Dobrym pomysłem jest także THERMO MUG, kubek termiczny z funkcją przypominania o konieczności nawodnienia organizmu, co w przypadku osób starszych jest bardzo istotne lub BIXI – bezdotykowy kontroler wielu sprzętów elektronicznych, którymi można zarządzać poprzez proste gesty dłoni. Jak dodaje Grzegorz Kempa w niebezpiecznej sytuacji warto mieć przy sobie brelok z uruchamianym jednym przyciskiem, głośnym alarmem np. ACOUSTIC BOMB.

Słowem, jest w czym wybierać. Naszą ofertę determinuje rynek; badania pokazują, że seniorów jest obecnie w Polsce blisko 7 mln, a w 2030 roku będzie ponad 9 mln. Bierzmy zatem pod uwagę, że nasz rynek, to w coraz większym stopniu, rynek silver generation.

Katarzyna Lipska-Konieczko

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 2/2017. Pobierz wersję online TUTAJ