Wiaty przystankowe wyposażone w ładowarki do telefonów i panel cyfrowy informujący o utrudnieniach w ruchu miejskim to już nie tylko domena Krakowa i Poznania. Nowoczesna wiata pojawiła się również w Łodzi. To na razie pilotażowe rozwiązanie. Jednak swój wygląd w ciągu roku zmieni aż 250 przystanków. Firma AMS rozpoczyna właśnie rewitalizację łódzkich wiat. Każda z nich będzie przypominała „wyspę świetlną”.
Pierwsze cztery, zrewitalizowane wiaty znajdują się na ul. Piotrkowskiej przy pl. Niepodległości. Zamontowano w nich energooszczędne oświetlenie LED, listwy oświetlające wnętrze wiaty, wymieniono w szyby oraz ławki. W wiatach znajdują się również nowe, szklane gabloty na rozkłady jazdy.
– Naszej firmie niezmiennie zależy na poprawie jakości przestrzeni publicznej. Dzięki zmianom, które przeprowadzimy, łódzkie ulice zyskają nowy wyraz estetyczny. Do oświetlenia wnętrza wiaty, rozkładu jazdy, znaku przystankowego oraz gablot reklamowych zastosowaliśmy energooszczędną technologię LED. Wiaty mogą też, w zależności od potrzeb, być wyposażone w dodatkowe urządzenia multimedialne takie, jak WiFi czy mp3 – deklaruje Marek Kuzaka, prezes AMS.
Jedna z wiat na ul. Piotrkowskiej dodatkowo została wyposażona w panel cyfrowy, który jest kolejnym krokiem AMS w kierunku rozwoju cyfrowej, systemowej komunikacji na ulicach polskich miast. To na razie pilotażowe rozwiązanie, które łodzianie mogą przetestować. Cyfrowy citylight umożliwia prezentowanie reklam oraz plansz z treściami redakcyjnymi i miejskimi. Dzięki temu pasażerowie oczekujący na autobusy i tramwaje mają okazję zobaczyć nie tylko reklamy, ale także informacje dotyczące utrudnień w ruchu czy osób zaginionych. Oprócz komunikatów reklamowych i aktualnych informacji lokalnych na ekranach widoczny jest pasek informacyjny z datą, godziną i prognozą pogody. Ponadto nośnik wyposażony jest w panel boczny z przyciskiem umożliwiającym wyświetlenie mapy okolicy oraz z ładowarkami ze złączem USB, dzięki którym można na przystanku bezpłatnie doładować telefon.
– Część naszych pasażerów dopytuje o możliwość montażu ładowarek USB w pojazdach. Dostępność takich ładowarek na niektórych przystankach na pewno spełni ich oczekiwania – podkreśla Krzysztof Kamiński, dyrektor wykonawczy MPK – Łódź.
Zmodernizowane wiaty rozszerzą ofertę AMS o kilkaset paneli reklamowych Premium Citylight. Reklama na nośnikach Premium Citylight jest doskonale widoczna dzięki oświetleniu LED. Ten typ nośnika daje największe możliwości w zakresie niestandardowych rozwiązań reklamowych, m.in. pozwala na wykorzystanie plakatów na specjalnych foliach np. z efektem głębi czy lustra.
AMS na podstawie kontraktów z największymi gminami w Polsce wyposażył w wiaty przystankowe i inne rodzaje mebli miejskich już ponad 30 miast. Wśród nich jest pionierska na polskim rynku inwestycja w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – budowa 1580 wiat w Warszawie.
Liczba łódzkich wiat (1 221 szt.) według stanu właścicielskiego:
AMS – 141 szt.
CCP – 135 szt.
MPK – 184 szt.
Prywatna – 2 szt.
UMŁ – 187 szt.
ZDiT – 572
JK