O (więcej niż) dekadzie istnienia, działaniu na rynku w niełatwych czasach kryzysu i o tym jak wyroby do czyszczenia i sprzątania stały się popularnym gadżetem reklamowym mówi Jacek Kozłowski, Prezes Zarządu Guapa Produkcja.
W tym roku obchodzicie 10. lecie działalności. Jednak Wasza aktywność na rynku sięga roku 1993. Proszę przybliżyć początki Waszego biznesu.
Guapa Produkcja powstała w 2010 roku, na bazie doświadczenia firmy Guapa, która swą działalność prowadziła od 1993 roku. Nowej firmie towarzyszy hasło „Guapa Clean Up” – oznaczające nowy biznes i nowe otwarcie, ale również sugerujące, iż produkty są dedykowane do czyszczenia w branży samochodowej czy gospodarstwie domowym. W latach 90. pierwszym produktem była tradycyjna gąbeczka do mycia auta obszyta irchą naturalną, która zdobywała z sukcesami rynek Europy Zachodniej. Z upływem czasu, stworzono wiele kolekcji dla miłośników sprzątania w domu czy w samochodzie. Z linii produkcyjnych schodziły również ściereczki, rękawice, mopy, zestawy do mycia.
Jako Guapa Produkcja weszliście na rynek niedługo po światowym kryzysie. Jakie wyzwania stanęły wtedy przed Wami?
To był trudny okres, myślę, że wielu z nas wspomina ten czas z zatroskaniem, a serce bije mocniej. Jednakże wówczas trzeba było reagować dynamicznie, na chłodno bez zbędnych emocji.
Postawiliśmy na sprawdzone kontakty, umacnialiśmy nasze relacje zarówno z klientami, jak i dostawcami, uważamy, że to jest fundamentem w biznesie. Rozwijaliśmy też współpracę z sieciami handlowymi i hurtowniami w Unii Europejskiej. Wraz z naszymi partnerami biznesowymi dostarczaliśmy, co ma miejsce do dnia dzisiejszego, często całe kolekcje nowo wykreowanych produktów, którymi są również rękawice, ścierki, mopy, zestawy do sprzątania i tradycyjne gąbki. To przyczyniło się nie tylko do tego, iż przetrwaliśmy, lecz w latach 2014-2015 osiągnęliśmy intensywny wzrost sprzedaży, dzięki czemu dynamiczny rozwój firmy trwa do dziś. Stale wzbogacamy park maszynowy, unowocześniamy także linie produkcyjne i usprawniamy procesy w firmie. Wdrożyliśmy System Zarządzania Jakością ISO, byliśmy wielokrotnie audytowani przez naszych klientów z zagranicy, przeszliśmy pozytywnie audyt etyczny, uzyskaliśmy certyfikat FSC. Jednym zdaniem dbamy o jakość i bezpieczeństwo naszej pracy, produktów, a przede wszystkim – pracowników.
Od 2015 roku mocno działacie na rynku artykułów reklamowych. Kto jest Waszym głównym klientem? Do kogo kierujecie swoją ofertę?
Głównym odbiorcą naszych wyrobów są sieci handlowe, sieci stacji benzynowych czy też hurtownie motoryzacyjne. Natomiast faktycznie, od 2015 intensyfikujemy działania na rynku artykułów reklamowych, zauważając, iż wiele produktów jest wspaniałym, wartościowym wsparciem sprzedaży czyli gadżetem promocyjnym. Oprócz krajalni czy szwalni, posiadamy park maszynowy do wykonywania druków wieloma metodami, a od niedawna wprowadziliśmy technikę druku sublimacyjnego. W związku z tym zabiegamy o względy agencji reklamowych i to do nich kierujemy ofertę w tym wycinku naszej produkcji.
W ubiegłym roku poszerzyliście ofertę wprowadzając linie produktów sportowych?
Pomysł na stworzenie linii produktów sportowych to podążanie za trendami z jednej strony, gdyż każdy z nas zauważa jak bardzo popularną formą spędzania wolnego czasu jest uprawianie sportu, a osobiste zamiłowanie do tego z drugiej strony (śmiech). Rozmowy z entuzjastami biegania, wypraw górskich, narciarstwa czy gry w tenisa sprawiły, iż poznaliśmy w pewnym sensie ich potrzeby. Po konsultacjach z tak doświadczonymi ludźmi, rozpoczęliśmy produkcję workoplecaków, gąbek do rakiet tenisowych, kominów czy czapek. Każdy z nich może być spersonalizowany, co otwiera nam kolejne wrota w krainie gadżetów reklamowych.
Mówisz, że najważniejsze są dla Was relacje z klientem i kontrahentami. Jak o nie dbacie?
Bardzo dbamy o te najlepsze, zarówno z dostawcami surowców i usług, jak i z odbiorcami wyrobów gotowych. To wartość gwarantująca stabilny rozwój przedsiębiorstwa i budująca jego mocną pozycję na rynku. To ogromne wsparcie w realizacji celu jakim jest bycie liderem w branży. Takie motto, które nam towarzyszy nie tylko w biznesie, to: „żyj i pozwól żyć innym”. Współpracujemy z naszymi dostawcami i odbiorcami bardzo rzetelnie, wspieramy ich i możemy liczyć na wsparcie z ich strony, nie zamykamy się na twardą strukturalną kooperację, lecz jesteśmy otwarci na inicjatywy i szukanie wspólnych rozwiązań. Zdecydowanie budujemy relacje partnerskie. Naszą dumą jest wieloletnia współpraca ze zdecydowaną większością naszych kooperantów.
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
Jacek Kozłowski – Prezes Zarządu Guapa Produkcja Sp. z o.o. i Dyrektor Zarządzający. Wiceprezes Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych, szczęśliwy mąż i ojciec dwóch uroczych dziewczynek. Z zamiłowania biegacz i amator górskich wypraw.
Wywiad ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.