Logo

Marketing MIX

Dwie dekady ADLER Czech | Martina Weberová

O 20-letniej historii firmy, założonej przez dwóch licealnych kolegów, która dziś dostarcza na rynek 17 milionów sztuk odzieży rocznie, a także o branżowych zmianach, trendach i społecznej odpowiedzialności biznesu mówi Martina Weberová, Dyrektor Marketingu ADLER Czech.

ADLER Czech, jest jednym z wiodących dostawców tekstyliów reklamowych w Czechach i Europie. W tym roku obchodzicie 20-stą rocznicę?

Tak, firma ADLER Czech została założona pod koniec 1999 roku przez dwóch kolegów z liceum, którzy nadal są jedynymi udziałowcami. Firma pozostaje zatem wyłącznie czeska. Zgodnie z pierwotnym planem firma miała zostać agencją reklamową. Rosnące zapotrzebowanie na dużą liczbę oznakowanych koszulek skierowało jednak intencje założycieli w innym kierunku – do produkcji i importu własnej odzieży. Produkcja odzieży reklamowej była zatem preferowana w stosunku do działalności agencji reklamowej, a pierwszy kontener 32 000 sztuk t-shirtów przybył z Chin już w rok po jej założeniu. Cztery kolory (biały, czarny, granatowy i szary) w czterech rozmiarach zostały sprzedane w ciągu 14 dni. Obecnie dostarczamy na rynek ponad 17 milionów sztuk odzieży rocznie, a liczba otrzymanych kontenerów wynosi ponad 400.

Jakie były najważniejsze momenty w rozwoju firmy?

Wszystkie kamienie milowe w ostatnich latach były dla nas ważne. Jako najważniejszy wybrałabym rok 2011 – wtedy wybudowaliśmy nowe centrum logistyczne w Ostrawie, co umożliwiło nam znaczący rozwój firmy w kierunku Europy.

Jaki jest ADLER Czech dziś?

Obecnie dystrybuujemy produkty do 25 krajów europejskich. W 2019 r. odnotowaliśmy roczny wzrost całkowitej sprzedaży o prawie 20 procent. Nasz łączny obrót za towary i usługi wyniósł 1,381 miliarda CZK. Wzrost rok do roku jest widoczny zarówno w koronach, jak i w ilości sprzedanych towarów. W porównaniu z 2018 r. firma sprzedała o prawie trzy miliony sztuk więcej odzieży reklamowej oraz roboczej, które również miała w swoim portfolio w ubiegłym roku. Jak powiedziałam, w liczbach bezwzględnych było to ponad 17 milionów sztuk.

Showroom ADLER – jeden z 8 pokazowych salonów w Europie.

Jakie produkty możemy znaleźć w Waszym portfolio?

ADLER Czech jest liderem na rynku środkowoeuropejskim markowej odzieży reklamowej i wiodącym dostawcą w innych krajach europejskich. W naszym portfolio mamy również segment odzieży roboczej. Oferujemy ponad 300 różnych produktów. Podstawą były i pozostały t-shirty, do których dodano koszulki polo, bluzy, czapki, wyroby frotte i polary oraz popularne kurtki softshell. Obecnie portfolio produktów ADLER obejmuje ponad 300 różnych produktów w rozmiarach od XS do 5XL, a także rozmiarach dla dzieci, wszystkie w szerokiej gamie kolorów. Produkty są sprzedawane pod czterema markami: MALFINI, MALFINI Premium jako marka luksusowej linii odzieży reklamowej, linii ekonomicznej Piccolio oraz marką odzieży roboczej RIMECK. We współpracy z holenderską firmą Bata Industrials zapewniamy również gamę obuwia ochronnego.

Nad jakimi nowościami pracujecie? I jak wygląda praca nad rozwojem produktu?

Każdego roku odwiedzamy światowe targi poświęcone produkcji i innowacjom odzieży. To tutaj mamy okazję dowiedzieć się o nowych materiałach, ich jakości i samej technologii produkcji. Wybierając nowe materiały, stawiamy na komfort użytkownika i zrównoważony rozwój. Wśród nowości jest coraz więcej produktów wykonanych ze szlachetnych materiałów, takich jak bawełna organiczna, wełna merynosowa czy ekskluzywna bawełna SUPIMA. Dzięki naszemu innowacyjnemu programowi projektowania odzieży, mamy możliwość uzyskania idealnie dopasowanych krojów.

Kolekcja ADLER prezentowana na targach branżowych w 2019 roku.

Czy mogłabyś opisać główne trendy na europejskim rynku tekstyliów reklamowych?

Każdego roku świadomość globalnych problemów środowiskowych rośnie na całym świecie. To nie tylko trend, ale także fakt, że potrzebne są działania. Właśnie dlatego obecnie spotykamy się głównie z zainteresowaniem materiałami naturalnymi, recyklingiem i ponownym wykorzystaniem tekstyliów, które pomogą zmniejszyć ilość odpadów wytwarzanych w przyszłości.

Jak opisałabyś klimat biznesowy na rynku odzieży reklamowej?

Europejski rynek odzieży reklamowej rośnie średnio o 10–15 procent. Chociaż produkty są nośnikiem marki lub przekazu reklamowego, krój, jakość użytego materiału i szeroka gama oferowanych kolorów są coraz ważniejsze dla klientów. Tekstylia nie są już tylko kwestią kilku podstawowych barw zdominowanych przez czerń i biel, mimo że nadal odgrywają główną rolę. Dzięki szerokiemu zakresowi, możemy elastycznie reagować na coroczne ogłoszenie koloru roku, którym ostatnio był królewski niebieski, a tym samym zaspokoić bieżące zapotrzebowanie klientów. Oprócz wymogu modnych kolorów, wymagania dotyczące przetwarzania produktu i jego materiału w kontekście elementów środowiskowych rosną. Produkty są coraz bardziej wyrafinowane, klienci mają coraz wyższe wymagania i wolą wyższą jakość niż niską cenę.

Dla przykładu, nasza kolekcja koszulek z certyfikowaną bawełną SUPIMA, którą sprzedajemy pod marką MALFINI Premium, stała się bardzo popularna. Jest to marka najwyższej jakości bawełny na świecie, której unikatowe długie włókna są bardziej miękkie i dwa razy mocniejsze niż zwykłej bawełny. Ponadto, nowa kolekcja ORGANIC, w której firma wykorzystuje certyfikowaną bawełnę organiczną (GOTS), aby czerpać korzyści z ekologicznego podejścia do środowiska, zyskała wielką popularność.

Kolekcja ADLER prezentowana na targach branżowych w 2019 roku.

Personalizacja jest teraz kluczowym trendem. Jak reagujecie na te zapotrzebowanie?

Firma od początku założona jest na modelu biznesowym B2B, z głównym kanałem dystrybucji za pomocą e-sklepu, optymalnym stanie magazynowym, szybkiej logistyce i doskonałej obsłudze klienta. Dwadzieścia lat istnienia oznacza również rozwój innowacji technicznych i produktowych w kontekście zrównoważonego rozwoju. Szybkość dostawy jest jednym z priorytetów firmy. Z nowoczesnego magazynu w Ostrawie dystrybuujemy produkty do krajów sąsiednich w ciągu 24 godzin, a niewiele dłużej do innych lokalizacji, w zależności od odległości. Na życzenie jesteśmy w stanie oznakować każdą odzież, którą klient kupi od nas. Używamy w pełni zautomatyzowanych maszyn i zapewniamy kolorowe motywy w maksymalnej jakości nadruku. Istnieje również możliwość niestandardowej produkcji, możemy przygotować produkty katalogowe, z niewielkimi modyfikacjami lub zmianami koloru zgodnie ze specyfiką. Klient ma do wyboru skład materiału, wzór lub splot dzianiny, czy tkaniny i wiele innych wariantów.

Tematem tego numeru jest eko marketing. Jak ważny jest dla Was zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna?

Jak już wspomniałam, społeczna odpowiedzialność biznesu jest niezbędna dla naszej działalności. Łącząc wszystkie trzy obszary – people, planet i profit – stworzyliśmy koncepcję efektywnego generowania zysków w odniesieniu do zasad ekologicznych i społecznych. W ramach kultury korporacyjnej mamy wiele benefitów dla pracowników, bonusy w postaci poczęstunku w miejscu pracy, dodatkowy tydzień urlopu, obozy dla dzieci pracowników i wiele więcej. Zdajemy sobie sprawę, że nasze zachowanie wpływa na nasze otoczenie. W ramach strategii korporacyjnej wspieramy szczególnie korzystne dla społeczeństwa projekty w naszych regionach oraz osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej z przyczyn losowych. Wspieramy edukację dzieci w Bangladeszu za pośrednictwem międzynarodowej Fundacji ADRA, Fundacji Debra, która pomaga chorym na tzw. chorobę motyli i wielu innym osobom w Czechach i za granicą. Pamiętam, że w Polsce przyczyniliśmy się do zakupu pomocy wyrównawczej dla niepełnosprawnego chłopca. Nie pozostajemy również w tyle pod względem ochrony środowiska. Pod koniec roku uruchomiliśmy unikalny system fotowoltaiczny z bateriami i kogeneracją w centrum logistycznym w Ostrawie. Mówiąc ogólnie, magazyn działa na energii słonecznej, a do tego ładuje wózki widłowe i samochody elektryczne. Oprócz zwiększenia samowystarczalności w zakresie zużycia energii i oszczędności finansowych, projekt ma wyraźną korzyść w zmniejszeniu ogólnej emisji i gazów cieplarnianych, a także śladu węglowego regionu bezpośrednio sąsiadującego z Polską.

Jakie są Wasze plany na przyszłość?

W dalszym ciągu firma zamierza kontynuować ustaloną stopę wzrostu i przyjętą strategię, koncentrując się przede wszystkim na jakości produktów i usług oraz szybkości dostaw. Wraz ze wzrostem sprzedaży intensywnie koncentrujemy się również na zrównoważonym rozwoju – i to nie tylko w faktycznym funkcjonowaniu firmy, ale przede wszystkim w związku ze wspomnianą ofertą produktów wykonanych z materiałów przyjaznych dla środowiska. Wszystko to stanowi dla nas zobowiązanie także w przyszłych latach.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Ing. Martina Weberová – Dyrektor Marketingu ADLER Czech. Ukończyła Uniwersytet Techniczny w Libercu na kierunku ekonomia biznesu. Od ponad dwudziestu lat łączy swoje życie zawodowe z marketingiem i sprzedażą, np. na stanowiskach menedżera produktu, czy menedżera eksportu. Ma duże doświadczenie zarówno w marketingu FMCG, jak i B2B. Jednym z jej najnowszych projektów był udany rebranding marek w firmie ADLER Czech.

Wywiad ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.