26 października, odbyło się spotkanie dotyczące możliwych form wsparcia dla branży eventowej, targowej, konferencyjnej oraz hotelarskiej. Przedstawiciele Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń spotkali się z kierownictwem Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii: wicepremierem Jarosławem Gowinem i wiceminister Olgą Semeniuk.
Branża spotkań jak dotąd jest najbardziej dotkniętą obostrzeniami gospodarczymi gałęzią przemysłu. Część firm notuje dziewiąty miesiąc zastoju, najgorszy jest jednak brak perspektyw na poprawę sytuacji. Krytyczną sytuację potwierdzają liczby: 95 anulowanych wydarzeń w okresie marzec – lipiec oraz 95 proc. anulowanych projektów zaplanowanych od października tego roku do marca 2021. Szacunki wskazują, iż przychody w tym roku spadną średnio o 80 proc. Połowa firm dokonała już zwolnień, a 80% z nich obniżyło pensje swoim pracownikom. Za odwołane do lipca tego roku wydarzenia rozrywkowe ich organizatorzy musieli zwrócić konsumentom 500 mln złotych.
Propozycje Rady dotyczące sektorowego wsparcia oparte są na trzech poziomach działania:
Poziom pierwszy to bezpośrednie wsparcie finansowe, a w ramach niego dodatkowy nabór na fundusze z PFR dla branży spotkań i wydarzeń oraz abolicja lub minimum 12-miesięczne memorandum na rozpoczęcie spłat subwencji PFR dla firm z przemysłu spotkań i wydarzeń. Rada postuluje obniżenie wysokości zwrotu subwencji do PFR o 18,75 proc. związanej z niespełnieniem warunku braku spadku zatrudnienia, którego warunku firmy nieprowadzące swojej działalności od sześciu miesięcy nie są w stanie spełnić. Branża liczy na uruchomienie funduszu zwrotów za wydarzenia (spotkania B2C i B2B) gwarantującego zwroty po upływie 180 dni i stabilizującego sytuację klientów przy nowych rezerwacjach, w formie kredytu obrotowego na okres pięciu lat. Kolejny postulat to odroczenie kredytów i leasingów o kolejne sześć miesięcy dla firm z poszkodowanych sektorów.
Poziom drugi to decyzje związane z wynagrodzeniem i składkami ZUS. Rada postuluje dopłatę do wynagrodzeń i przestojowego do czerwca 2021 roku dla firm, objętych spadkiem 70 proc., liczonym rok do roku, przez dowolne trzy kolejne miesiące z sześciu przed złożeniem wniosku. Objęcie nieuwzględnionych dotychczas rodzajów działalności (kody PKD: 73.11.z, 82.30.z, 52.29.c, 85.51, 93.29 z, 90.02, 77.29.z, 56.21.z, 49.39, 90.01.z, 90.02.z, 90.03.z, 90.04.z, 90.02.z, 93.29.z, 74.90.c, 74.90.z, 68.20.z.) zwolnieniem z płatności składek ZUS oraz przedłużenie zwolnień do czerwca 2021 roku (przy kryterium 70 proc. spadku obrotów). Kolejny postulat to wprowadzenie postojowego do czerwca 2021 roku dla firm, które odnotowały spadkiem 70 proc., liczonym rok do roku, przez dowolne trzy kolejne miesiące przed złożeniem wniosku.
Poziom trzeci to stymulacja popytu. W ramach tych działań Rada proponuje wprowadzenie bonu dla klientów organizujących spotkania, targi, konferencje, obniżenie stawek VAT na sektory dotknięte paraliżem w celu pobudzenia popytu od nowego 2021 roku oraz możliwość odliczania z kosztów firmy kosztów organizowanych spotkań, wyjazdów. Kolejna propozycja to możliwość skorzystania z funduszu socjalnego na organizację wydarzeń i spotkań.
Podczas spotkania została także podjęta kwestia stałego i długoterminowego przypisania przemysłu spotkań do konkretnego departamentu w ramach resortu.
Dariusz Abramowicz, rzecznik MŚP, poprał postulaty Rady, uznając propozycje za „normalne”, logiczne i jakościowe. Wyraził prośbę do rządu o przedstawienie strategicznego planu dotyczącego otwierania i zamykania gospodarki i poszczególnych jej gałęzi.
– Nasze spotkanie z Państwem służyło zebraniu postulatów bardzo szeroko rozumianej branży eventów, targów, konferencji i szkoleń. W najbliższych dniach wysłuchamy przedstawicieli pozostałych poszkodowanych branż. Wszystkie postulaty musimy bardzo dokładnie policzyć i przeanalizować. Chcemy przedstawić nasze propozycje, tak szybko, jak to możliwe – zadeklarował, podsumowując spotkanie, wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin. – Utrzymanie Waszej branży jest niezwykle istotne z gospodarczego, kulturalnego i psychologicznego punktu widzenia – podkreślił.
Źródło: PAP, MeetingPlanner.pl