Na ulicach Warszawy i w Internecie ruszyła kampania, którą doskonale zrozumieją pacjenci onkologiczni oraz osoby z ich najbliższego otoczenia. Stojące za kampanią 1% Stowarzyszenie Sarcoma postawiło na angażujący copywriting oparty na skojarzeniach z układanką i animowane ilustracje, które opowiadają historie.
Insight: wdzięczność
Kampania Stowarzyszenia Sarcoma trafia do osób szczególnie uwrażliwionych na temat nowotworów. Punktem wyjścia dla kampanii było zdefiniowanie prawdy o grupie docelowej – aktualnych i byłych pacjentach onkologicznych oraz osobach z najbliższego otoczenia chorego. W ich historiach wybrzmiewa powtarzający się motyw wdzięczności wobec personelu medycznego, na który chory trafił w odpowiednim czasie i który nadał kierunek dalszemu leczeniu.
– Przejście przez chorobę onkologiczną rodzi potrzebę odwdzięczenia się losowi, np. pomagając innym osobom dotkniętym chorobą. Wielu członków Stowarzyszenia Sarcoma zna to z własnego doświadczenia – mówi Kamil Dolecki, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma.
Idea: układanka
Copywriting oparty na skojarzeniach z układanką pozwala budować angażującą komunikację. Ukazuje 1% podatku jako brakujący element terapii onkologicznej. Pomaga zrozumieć złożoność problemu: dopasowywanie diagnozy, układanie planu działania przez zespół medyczny, nierzadko dokładanie własnych oszczędności. Wreszcie eksponuje korzyść: 1% podatku dokłada kolejne elementy kombinacji decydującej o wyzdrowieniu i powrocie do formy. Dzięki niemu specjaliści mogą trafniej kojarzyć objawy i szybciej rozwiązywać diagnostyczne łamigłówki. Rozpadnięty na kawałki świat chorego zaczyna układać się w znajomy obrazek sprzed diagnozy.
– Standardem w kampaniach związanych z onkologią stały się: motyw cierpienia, zwizualizowany rak jako czarny charakter oraz bojowy copywriting (»walka z rakiem«, »pokonać raka«). Chcieliśmy odciąć się od obowiązującej narracji na rzecz przemyślanych haseł i przyjaznych, przykuwających wzrok animowanych ilustracji – mówi Olga Muzyczuk, odpowiadająca za koncept kampanii i copywriting.
Ilustracje stworzył i zanimował Grzegorz Samson. Przestrzeń reklamową udostępnili bez opłat lub na preferencyjnych warunkach cenowych: Jet Line, AMS oraz Ströer Media.
Transparentność
Kampanię 1% uzupełniają dodatkowe materiały na stronie WWW:
● wypowiedzi pomagających, pacjentów, którzy otrzymali wsparcie oraz pracowników medycznych korzystających ze sprzętu sfinansowanego przez stowarzyszenie,
● sekcja FAQ – odpowiedzi na często zadawane pytania, takie jak np. “Ile to jest 1% podatku?”, “Kto może przekazać 1%?”, “Jak wyliczyć kwotę przekazywaną organizacji?”,
● diagram procentowy przeznaczenia środków z 1%.
– Wpłaty z 1% pomogą sfinansować leczenie najbardziej potrzebujących pacjentów onkologicznych, sprzęt medyczny dla szpitali i stypendia dla przyszłych onkologów. Stowarzyszenie Sarcoma otwarcie mówi o tym, jak procentowo rozkładają się środki i jaki procent pokrywa koszty administracyjne, związane z prowadzeniem Organizacji Pożytku Publicznego – mówi Szymon Bubiłek, Członek Zarządu Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma.