O budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku smartfonów, zmianach i rozwoju w tym segmencie, nowych kanałach komunikacji i planach marketingowych mówi Łukasz Bieniek, Deputy Country Manager Xiaomi Polska.
Xiaomi osiągnęło pozycję lidera wśród marek smartfonów w Europie Środkowo-Wschodniej w czwartym kwartale 2020 roku (według raportu firmy analitycznej Canalys). Jak wygląda obecna pozycja marki Xiaomi w tych regionach?
Pozycja Xiaomi ciągle się umacnia. Świadczą o tym wyniki sprzedaży – sprzedajemy najwięcej smartfonów w regionie i w Polsce. W styczniu bieżącego roku sześć na dziesięć najchętniej kupowanych smartfonów w Polsce to były nasze urządzenia.
To jednak tylko połowa obrazu. Drugą jest pozycja marki. Użytkownicy wybierają Xiaomi, bo po prostu ufają marce. Sprzedajemy także dziesiątki innych urządzeń – bardzo popularne hulajnogi elektryczne, urządzenia smart-home, czy oczyszczacze powietrza. Nasi klienci doceniają jakość, dobre ceny i obsługę.
Z drugiej strony kryzys związany z pandemią koronawirusa dotknął rynek smartfonów, który zanotował blisko 6-proc. spadek w III kwartale ubiegłego roku (wedle zestawienia firmy Gartner). Jak na Xiaomi wpłynęła pandemia?
W pandemii rynek smartfonów trochę wyhamował, przewidujemy jednak, że wkrótce wzrośnie z powodu upowszechnienia standardu 5G, który będzie dla branży podobną zmianą, jak przejście z analogowej telefonii komórkowej do cyfrowych sieci GSM.
Według wstępnych wyników IDC z marca br., Xiaomi urosło w Polsce o ponad 90% pod względem liczby sprzedanych smartfonów. Pod kątem wartości sprzedanych smartfonów Xiaomi zajęło miejsce trzecie, co nie dziwi, jeśli weźmiemy pod uwagę strategię cenową naszej marki, szczególnie rezygnację z bardzo wysokich marż. Nie przeszkodziło to nam osiągnąć wartość sprzedaży w obszarze smartfonów większą o 118% w porównaniu do roku ubiegłego.
Także ogólnie sprzedaż naszych urządzeń wzrosła, m.in. ze wspomnianego portfolio, które określamy jako ekosystem – to szeroka paleta naszych inteligentnych produktów do użytkowania w domu, m.in. telewizorów Smart TV, odkurzaczy, nawilżaczy, sprzętów kuchennych itp. Oceniamy, że jest to wynik tego, że ludzie po prostu chcą lepszej jakości życia, szczególnie w domu. Chcemy uczynić życie podczas pandemii nieco lepszym.
18 grudnia ub.r. Xiaomi otworzyło w Warszawie swój największy w Europie Środkowo-Wschodniej Mi Store, o powierzchni 311 m2. Co wyróżnia ten flagowy salon?
To jeden z największych salonów Xiaomi na świecie i zarazem doskonałe miejsce, żeby poznać ekosystem naszych urządzeń. Stworzyliśmy miejsce z klimatem, spokojne, nie epatujące reklamami, dające przestrzeń do poznania i zastanowienia się nad swoimi potrzebami. To oczywiście też miejsce sprzedaży, ale przede wszystkim miejsce spotkania z marką.
Wyróżnikiem sklepu jest duża strefa z rozwiązaniami ekosystemu urządzeń Xiaomi, w której klienci mogą sprawdzić działanie inteligentnych urządzeń z naszego portfolio produktowego. W strefie zaprojektowanej na kształt mieszkania, zaprezentowane są kompleksowe, inteligentne rozwiązania, które można stworzyć we własnym domu, łącząc produkty lifestyle oraz codziennego użytku i sterować nimi za pomocą jednej aplikacji lub asystenta głosowego.
Informujecie także, że planujecie w tym roku rozwijać sieć stacjonarnych placówek?
Xiaomi ma w Polsce łącznie 20 salonów Mi Store i planujemy otworzyć kolejne, w tych województwach, w których jeszcze ich nie ma. Docelowo chcemy mieć przynajmniej jeden Mi Store w każdym większym mieście. Obecna sytuacja i zmiany w działaniu galerii handlowych powodują jednak, że nie możemy podać terminów kolejnych otwarć.
Jedną z podjętych właśnie kampanii wizerunkowych marki, jest współpraca z polską tenisistką, Igą Świątek. Czy możecie podać już więcej szczegółów dotyczących rozpoczętej współpracy z tą ambasadorką?
Cieszymy się, że do Xiaomi dołącza Iga Świątek. Jej talent, ciężka praca i determinacja w osiąganiu celu oraz poczucie, że wszystko jest możliwe – to są rzeczy bliskie naszej marce. Chcemy dać fanom Xiaomi możliwość bliższego poznania Igi, spojrzenia za kulisy jej przygotowań i dnia codziennego. Ambasador marki jest przecież częścią Mi Community.
W obecnych czasach musimy uważnie planować wszystkie działania w realu, więc ogłosimy dalsze plany lub szczegóły współpracy, gdy będziemy gotowi. Na pewno chcemy przybliżyć fanom Igi i naszej marki świat wielkiego tenisa, przybliżyć pasję do sportu i zdrowego trybu życia.
Jakie inne działania marketingowe planujecie na polskim rynku?
Obecnie szykujemy się do kampanii serii Mi 11 oraz Redmi Note 10 Pro. W przypadku pierwszej kampanii – nasza Ambasadorka Iga Świątek będzie promować te urządzenia. Jeżeli chodzi o serię Redmi Note 10, to główna kampania będzie skierowana do młodszych odbiorców. Tutaj stawiamy na m.in. TikToka i inne media społecznościowe. Ważną role w tym roku odegrają również produkty ekosystemu Xiaomi – do tej pory nie prowadziliśmy dużych kampanii, jednakże to się zmieni od drugiego kwartału.
No właśnie – TikTok ponownie jak w ubiegłym roku został partnerem Xiaomi?
Tak, oprócz tradycyjnych działań promocyjnych zawsze próbujemy zrobić coś ekstra, coś innego niż robią inni. Dlatego z zainteresowaniem patrzymy na platformę TikTok, która jeszcze wciąż jest świeża, ciekawa i zaskakująca.
Na naszym profilu będzie można wygrać bardzo atrakcyjne nagrody, a treści będą tworzone przez znanych twórców. Na premierze serii Redmi Note 10 pojawili się popularni TikTokerzy, a jednego z nich zaprosiliśmy do współtworzenia treści na profil Xiaomi. Jest nim Simon Losik, jego profil na TikToku śledzi już ponad milion osób. Bardzo cieszymy się z tej współpracy z Simonem, bo to jeden z najbardziej utalentowanych twórców w sieci.
To jednak nie koniec, gdyż już w maju planujemy globalny Hashtag Challenge, w ramach którego do wygrania będą między innymi najnowsze smartfony Xiaomi oraz gadżety TikToka.
Stawiacie na innowacje – w styczniu tego roku ogłosiliście swoją technologię Mi Air Charge. Czy to faza testowa czy wcielacie już tę technologię w życie?
Mi Air Charge to dobry przykład naszej innowacji, lecz to jeszcze technologia prototypowa. Umożliwia zdalne, bezprzewodowe ładowanie o mocy 5W dla pojedynczego urządzenia w promieniu kilku metrów od nadajnika, czyli stacji ładowania. W ten sposób można ładować jednocześnie wiele urządzeń w pobliżu. Przeszkody fizyczne nie wpływają i nie zmniejszają wydajności ładowania. Na razie nie jest jednak dostępna w sprzedaży, ani w Polsce, ani na świecie.
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
Łukasz Bieniek – Deputy Country Manager Xiaomi Polska. Doświadczony menadżer sprzedaży w zakresie urządzeń IT i elektroniki konsumenckiej. Studiował na Warszawskiej Szkole Biznesu. Z Xiaomi zawodowo związany od września 2019 roku, zajmował początkowo przez 14 miesięcy funkcję Country Sales Manager, aby w październiku 2020 r. awansować i objąć aktualną pozycję na stanowisku Deputy Country Manager. Przed dołączeniem do zespołu menadżerów Xiaomi w Polsce, od 2009 roku, przez 10 lat pracował w firmie Samsung Electronics Polska.
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.