Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Influcener marketing: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Robert Sosnowski, Platforma Reach a Blogger

Trend roku

Myślę, że w 2021 roku można było zaobserwować całkiem sporą ilość trendów, które będą kontynuowane w 2022 roku.

Influencerzy z trendu wyewoluują w stały, i wielu przypadkach wiodący, element marketing mixu. Przy czym, dalej będą dynamicznie rozwijać się podcasty i w związku z tym będziemy mieć więcej reklam audio w podcastach.

Kontent video będzie robił się coraz krótszy. Użytkownicy mają jednak coraz mniej czasu. Liczy się esencja, zwłaszcza kiedy szukamy na YouTubie rozwiązań. W tym kontekście wyglądam z utęsknieniem momentów, w których nie będzie już wezwań do subskrybcji, komentarzy, reakcji, ech.

Będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego, bo cena trafficu z reklam rośnie, a jego jakość raczej spada (cóż konsumenci są coraz bardziej świadomi). Dlatego w cenie są dobre mocne linki do link building, które można pozyskać od blogerów webowych.

TikTok będzie cieszył się dalszym zainteresowaniem marek. Influencerzy z TikToka będą otrzymywać coraz więcej zleceń na współpracę.

Marketplaces typu Reach a Blogger, które umożliwiają dostęp do tysięcy ofert influencerów online z podanymi cenami i zasięgami zyskają na popularności. Reklamodawcy chcą móc porównywać oferty i szybko realizować kampanie.

Twitch i streamerzy będą coraz częściej znajdywać się na celowniku marek.

Największy sukces roku 2021

Lody Ekipy. Fenomen tej kampanii polegał na tym, że zamiast reklamowania produktu Ekipa stała się jego medialnym włodarzem. Influencerzy nie tworzą jednak masowych produktów FMCG. To była nowość. Do tego swoje zrobiła popularność Friza i jego Ekipy w grupie docelowej oraz bardzo prosty i prymitywny patent polegający na handlowaniu papierkami po lodach, które niby osiągały na OLX zawrotne ceny. Ta mieszanka okazała się wybuchowa. Niedobory produktu w sklepach znane z PRL. Rekord sprzedaży w 40-letniej historii firmy Koral. Kampania dziesięciolecia, chyba nie do powtórzenia.

Największy kryzys / wizerunkowa wpadka 2021

Udział influencerów w kampaniach reklamowych, które są zorganizowane przez nieuczciwe firmy, na przykład nie dostarczające zakupionych produktów lub dostarczające produkty niezgodne z opisem / reklamą czyli udział influencerów w scamach lub quasi-scamach, na przykład gdy produkty nie są ofertami promocyjnymi a tak są reklamowane. Udział influencerów w patologicznych programach i obciążanie tym wizerunku całej branży, który to wizerunek delikatnie mówiąc do najmocniejszych nie należy.

Wpływ pandemii na branżę (czy nadal jest odczuwany, główne zmiany)

Pandemia przyspieszyła digitalizację marek, które jeszcze szybciej przenoszą do sieci sprzedaż swoich produktów i usług. Influencerzy stanowią ważny element marketing mixu więc siłą rzeczy zwiększa się zainteresowanie nimi. Zwiększa się zainteresowanie szybkim dostępem do ofert influencerów co wspiera rozwój platform influencerskich takich jak Reach a Blogger. Influencerzy postrzegani są coraz częściej jako alternatywa do Facebook, Instagram czy Google Ads.

Wyzwania na 2022 rok

Myślę, że takich wyzwań można wymienić kilka. Przede wszystkim oznaczanie współprac influencerów jako reklamowe lub sponsorowane. Echem na rynku odbiło się postępowanie UOKiK w tej sprawie. Korzystając z okazji przypominamy o konieczności oznaczania współprac jako sponsorowane. Ale wyzwaniem jest też zmniejszenie skłonności influencerów do udziału w kampaniach reklamowych, które są zorganizowane przez nieuczciwe firmy. Ale tutaj dużo dobrego zrobiła aktywność Wardęgi, który piętnował te prace oraz wypowiedzi UOKiK piętnujące te praktyki. Wyzwaniem jest też udział influencerów w patologicznych programach i obciążanie tym wizerunku całej branży.