Marketing MIX Digital: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Marcin Sommerfeld, Albedo Marketing

Digital: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Marcin Sommerfeld, Albedo Marketing

0

Trend roku 2021

Rynek NFT rozwija się niesamowicie szybko. W NFT sprzedaje się już dzieła sztuki, czy muzykę ale także twórczość influencerów. Na polskiej scenie youtuberów zawrzało po wystawieniu na licytację swojej cyfrowej pracy przez Krzysztofa Gonciarza. Jeszcze więcej kontrowersji wzbudziła Martirenti, która w systemie internetowego tokenu sprzedała swoją… miłość. Niewątpliwie jest to rynek, który rozwija się na wielu płaszczyznach i sporo marek będzie próbowało go zagospodarować.

Największy sukces w 2021

Jeśli Twoja sprzedaż wzrasta o ponad 60% w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej a liczba użytkowników aplikacji to teraz 150% więcej niż do tej pory to można mówić o sukcesie. McDonald’s z akcją „Mata przejmuje Maka” rozbił w tym roku bank. Cała koncepcja bardzo spójna i wyrazista – dedykowany zestaw, limitowany merch i zasięgowa komunikacja oraz idealnie dobrany influencer do czasu trwania kampanii sprawiają, że to im należy się nagroda za najlepsza kampanię w tym roku.

Największy kryzys / wizerunkowa wpadka 2021

Z wieloma kryzysami borykała się w tym roku Ekipa, czego najlepszym przykładem jest prawie dwugodzinny film z wyjaśnieniami różnych oskarżeń: o plagiaty piosenek, kradzież logo, czy brak oryginalności contentu. Dodatkowo spotkali się z zarzutami o niską jakość „kursu na influencera”, którym miał sprzedawać tajniki ekipowego sukcesu na YouTube (co finalnie zakończyło się rozczarowaniem odbiorców, którzy w cenie kursu otrzymali przede wszystkim historie wszystkich przedstawicieli zespołu) oraz nowo powstałych: projektu Genzie oraz gry mobilnej. Jeden z największych sukcesów sprzedażowych w zestawieniu z kilkoma wpadkami na tle wizerunkowym? To był dosyć burzliwy rok dla Friza i jego Ekipy.

Wpływ pandemii na branżę (czy nadal jest odczuwany, główne zmiany)

Nadal bardzo wyraźnie widać jak wiele naszych zachowań i nawyków przeniosło się do online i już tam pozostanie. Mówię tu zarówno o obszarze konsumenckim – gdzie wizyta w sklepie stacjonarnym generowana jest przede wszystkim dzięki promocjom cenowym jak i obszarze związanym z pracą. Wiele agencji czy korporacji przez pracę zdalną zmieniło podejście do rekrutacji – firmy z Poznania zatrudniają specjalistów ze Szczecina a Warszawskie korporacje wyciągają programistów z krakowskich start – upów. Pomimo tego, że lockdown przeminął, to z domu wychodzimy rzadziej i jest to tendencja, która raczej się nie odwróci.

Wyzwania na 2022 rok

Problem braku mierzalności działań influencerskich jest coraz bardziej widoczny pracy marketerów. Dotychczasowe doświadczenia pokazują wyraźnie, że trudno jest jednoznacznie ocenić efekty wielu kampanii, nie jest to tak czytelne, jak np. w przypadku reklam PPC. Dlatego ocena skuteczności influencer marketingu będzie coraz większym wyzwaniem.

Marcin Sommerfeld, Strategy Planner w Albedo Marketing. Od 6 lat skupia się w działaniach strategicznych w branży marketingowej. Główny obszar działań to promocje B2C i szeroko pojęta komunikacja digitalowa. W Albedo Marketing przygotowuje koncepcje działań konsumenckich dla takich klientów jak: Mastercard, Henkel, Danone, Nestle, Żabka czy Polkomtel. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i posiadacz certyfikatu DIMAQ Professional.