Logo

Gadżety reklamoweTylko w OOH magazine

Przyszłość jest organiczna i z recyklingu

Rośnie świadomość odnośnie wpływu działalności przemysłu tekstylnego na środowisko naturalne oraz kwestii etycznych przy produkcji, dystrybucji i recyclingu ubrań. Całe szczęście. Statystyki są zatrważające. Rocznie zużywamy 150 mld sztuk odzieży na całym świecie (to 4 razy więcej niż 20 lat temu), a 35% plastikowych odpadów w oceanach pochodzi z branży tekstylnej1. Dlatego kraje takie jak Szwecja zmierzają w kierunku gospodarki bezodpadowej. W Szwecji gospodarstwa domowe przetwarzają odpady aż w 99%.

Wszystko wskazuje na to, że trend proekologiczny w 2022 roku w branży reklamowej nie straci impetu, wręcz przeciwnie. Przewidujemy zwiększone zainteresowanie odzieżą wykonaną w naturalny sposób oraz w sprawiedliwych warunkach produkcyjnych. Marki takie jak Cottover (ekologiczna, certyfikowana odzież) czy Printer Prime (dwukolorowa, ekologiczna linia marki Printer), gdzie ubrania są wykonane z bawełny organicznej oraz z poliestru z recyklingu, coraz częściej będą przykuwać wzrok klientów agencji reklamowych. Ponadto klienci są coraz bardziej świadomi certyfikatów takich jak GOTS (Global Organic Textile Standard), Fairtrade, Nordic Swan Label oraz innych potwierdzających aspekty ekologiczne produktów. Według badania „Rozpoznawalność znaku Fairtrade wśród polskich konsumentów” z 2018 r., aż 34% konsumentów rozpoznaje logo Fairtrade, a według raportu Global Organic Textile Standard z 2020 roku 34% więcej wytwórców tekstylnych decyduje się na certyfikacje niż w roku ubiegłym.

Organicznie i z recyklingu

Również istniejące od ponad 25 lat szwedzkie marki odzieży promocyjnej James Harvest Sportswear oraz Printer Active Wear podążają ścieżką przyjazną środowisku. Nowości na rok 2022 w postaci kolekcji bluz Alder, Melville i Hardin (kolejno bez kaptura, rozpinana, z kapturem) mają materiał organiczny, natomiast nowy model koszulki Polo o nazwie Brooking jest wytworzony z wtórnego poliestru. Także nowa wersja koszulki Polo z długim rękawem – Surf Pro LS, czyli tzw. longsleeve, w marce Printer jest uszyty z połączenia bawełny organicznej i poliestru z recyklingu. W planach marek jest stopniowe przejście innych produktów ze standardowej bawełny na bawełnę organiczną oraz ze zwykłego poliestru na poliester z recyklingu.

Inne ekologiczne nowości jakie będzie można znaleźć w ofercie Texet Poland na sezon Wiosna/ Lato 2022 to wielofunkcyjne fartuchy do gastronomii oraz plecaki i torby z certyfikatami Fairtrade i GOTS od marki Cottover. Natomiast stosunkowo nowa linia Printer Prime wprowadzona w zeszłym sezonie powiększy swój asortyment zgodnie z koncepcją zrównoważonej mody o dwukolorową, ekologiczną bluzę typu Half Zip. Tak jak pozostałe produkty z ekologicznej linii, posiada specjalną kieszonkę wewnątrz na znacznik (np. w technologii RFID) do prania przemysłowego oraz jest spakowana w biodegradowalne opakowanie. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na wyżej wspomniane 35% plastikowych odpadów w akwenach morskich. To właśnie opakowania foliowe ubrań są jednym z większych wyzwań, przed którym stoi cała branża. Przejście na wyłącznie opakowania kompostowalne, tak jak w linii Printer Prime będzie w niedalekiej przyszłości standardem w całej branży.

Przyszłość branży tekstylnej to ekologia, ponieważ nie ma innego wyjścia, nie ma planety B. Tworzenie lepszych, trwalszych produktów, które nadają się do recyklingu, wytworzone z organicznych materiałów i w etyczny sposób będą jeszcze ważniejsze. Według Światowej Organizacji Zdrowia co roku na całym świecie dochodzi do ok. 20 000 zgonów w wyniku przypadkowego zatrucia pestycydami podczas produkcji standardowej bawełny, a co nie ma miejsca w przypadku bawełny organicznej. Już w 2012 roku aż 81% upraw bawełny na całym w świecie było genetycznie modyfikowanych, podczas gdy jest to całkowicie zabronione przy ekologicznej uprawie. Natomiast poliester z recyklingu to drugie życie dla butelek PET, jednocześnie oznacza mniejszą zależność od ropy naftowej używanej jako surowiec do ich produkcji. Odzież, którą nosimy ma wpływ zarówno na nasze środowisko i zdrowie, jak i warunki pracy ludzi pracujących w przemyśle włókienniczym na całym świecie. Ta świadomość pozwala zadbać o środowisko, o siebie, o innych ludzi oraz o przyszłe pokolenia.

www.texet.pl

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.

Więcej newsów marketingowych znajdziesz TUTAJ.

Inspiracji marketingowych szukaj podczas Festiwalu Marketingu.