W ostatnich dniach widzimy nie tylko ogrom pomocy płynącej ze świata do Ukrainy, ale i odwracanie się od Rosji – w najróżniejszej formie. To nie tylko polityczne i gospodarcze sankcje, ale także prawdziwy bojkot rynku agresora i wycofywanie się lub zawieszanie usług i działań z Rosji przez największe, globalne brandy. Poniżej wybrane z nich.
Cyfrowi giganci: APPLE, Google, Microsoft, Samsung
Apple zapowiada pełne wyjście z rynku rosyjskiego, a usługa płatnicza Apple Pay zostaje całkowicie zablokowana dla Rosjan. Podobnie usługa Samsung Pay i Google Pay — funkcje ta przestały być dostępne dla klientów rosyjskich banków wyłączonych z systemu SWIFT. Microsoft nie będzie wyświetlać żadnych sponsorowanych przez państwo treści Russia Today oraz Sputnika w jej wyszukiwarkach i aplikacjach informacyjnych.
Apple is halting all product sales in Russia and pulling RT news and Sputnik apps from the App Store outside of Russia. Live traffic and incidents will also be disabled in Apple Maps in Ukraine https://t.co/izCjnYKQL0 pic.twitter.com/o40iATbdAy
— Tom Warren (@tomwarren) March 1, 2022
Finanse
Paypal poinformował, że przestaje obsługiwać transakcje z rosyjskimi bankami, objętymi sankcjami, a Paysera — litewka spółka przelewów międzynarodowych nie będzie już obsługiwać operacji w rosyjskich rublach i zamknęła konta rosyjskich klientów.
Paysera stands in solidarity with Ukraine! 🇺🇦https://t.co/4OBXJ4OOh3#payseranews #fintech #standinsolidarity #StandWithUkraine
— Paysera (@paysera) February 24, 2022
Sportowi giganci
Sportowi giganci również odwracają się od Rosji, Adidas zawiesza współpracę z rosyjską federacją piłkarską, wedle informacji Michała Kołodziejczyka, Dyrektora Canal+ Sport, a Nike wycofuje się całkowicie z tego rynku.
Skoro do tej pory Adidas ubierał reprezentacje Rosji, to teraz właśnie ją rozebrał. Adidas nie będzie technicznym sponsorem tej drużyny. Nie ma obecnie gorszego wizerunku.
— Michał Kołodziejczyk (@Michal_Kolo) March 1, 2022
Producenci samochodów
Audi, Chevrolet, Cadiilac, General Motors, Jaguar, Mercedes wstrzymali dostawę aut do Rosji, BMW wstrzymał sprzedaż aut w Rosji, a Ford zawiesił działalność w Rosji ze skutkiem natychmiastowym do odwołania. Porsche oraz Renault opuszczają terytorium Rosji, a Volvo odmawia dostaw zarówno samochodów, jak i części do Rosji.
We at @Ford are deeply concerned about the invasion of Ukraine by Russia and the safety of the Ukrainian people. Effective immediately, Ford is suspending our limited operations in Russia and taking action to support the Global Giving Ukraine Relief Fund. pic.twitter.com/CfasPz0E2v
— Jim Farley (@jimfarley98) March 1, 2022
Technologie informatyczne
W odpowiedzi na bezpośredni apel wicepremiera i ministra transformacji cyfrowej Ukrainy, Mykhailo Fedorova, koncern informatyczny Oracle zawiesił całą swoją działalność operacyjną w Rosji. Firma SAP wstrzymała wszelką działalność w tym kraju, m.in. sprzedaż swoich usług i produktów, podobnie Siemens (łącznie z dostawami zagranicznymi na ten rynek).
On behalf of Oracle’s 150,000 employees around the world and in support of both the elected government of Ukraine and for the people of Ukraine, Oracle Corporation has already suspended all operations in the Russian Federation.
— Oracle (@Oracle) March 2, 2022
Our heartfelt thoughts go out to our colleagues, their friends and families, and all who are affected. pic.twitter.com/Yj2p0cgyp8
— Siemens (@Siemens) March 1, 2022
Sport
UFEA oraz Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej (FIFA) zawiesiły reprezentację Rosji oraz kluby z tego kraju we wszystkich rozgrywkach pod ich egidą, równocześnie UEFA zerwała umowę reklamową z Gazpromem. NHL zawiesiła interesy z rosyjskimi partnerami, także dotyczące meczów tam rozgrywanych, a Formuła 1 odwołała zawody Grand Prix Rosji w Soczi.
UEFA has today decided to end its partnership with Gazprom across all competitions.
The decision is effective immediately and covers all existing agreements including the UEFA Champions League, UEFA national team competitions and UEFA EURO 2024.
— UEFA (@UEFA) February 28, 2022
Streaming: NETFLIX, SPOTIFY
Netflix wstrzymuje wszystkie swoje projekty w Rosji, a rosyjscy użytkownicy nie mogą już płacić za Spotify swoimi kartami bankowymi.
Netflix pauses all projects, acquisitions in Russia – source https://t.co/H487UX60U4 pic.twitter.com/Sgxp3EnpKu
— Reuters (@Reuters) March 3, 2022
Świat filmu
Sony Pictures wstrzymało wszystkie premiery kinowe w Rosji, wytwórnia Paramount wycofała swoje filmy z rosyjskich kin, a władze Festiwale w Cannes zdecydowały, że nie przyjmą rosyjskiej delegacji, chyba że zakończy się wojna w Ukrainie.
Gaming
Amerykański koncern Electronic Arts usuwa reprezentację i kluby z Rosji z ostatniej edycji piłkarskiej gry wideo „FIFA”, a z hokejowej gry „NHL” – drużyny rosyjskie i białoruskie.
A statement from EA SPORTS FIFA: pic.twitter.com/v3pZvpblgS
— EA SPORTS FIFA (@EASPORTSFIFA) March 2, 2022
Organizacje Branżowe – Public Relations
PRCA (Public Relations&Communications Associaties) – międzynarodowa organizacja public relations zrzeszająca 35 tys. profesjonalistów PR z ponad 80 krajów na świecie zagroziła swoim członkom wydaleniem ze swoich szeregów, jeśli będą współpracować z jakąkolwiek firmą lub organizacją rosyjską znajdującą się na liście sankcji.
To tylko niewielka część firm i marek, które bojkotują Rosję, ze względu na zbrojną napaść na Ukrainę. Lista cały czas się poszerza, a do bojkotu dołączają kolejne firmy z całego świata.
Źródła: opracowanie własne, profil na Fb Sławomira Sierakowskiego, bbc.com, Reuters.