Logo

Marketing MIX

Marki bojkotują i opuszczają rosyjski rynek

W ostatnich dniach widzimy nie tylko ogrom pomocy płynącej ze świata do Ukrainy, ale i odwracanie się od Rosji – w najróżniejszej formie. To nie tylko polityczne i gospodarcze sankcje, ale także prawdziwy bojkot rynku agresora i wycofywanie się lub zawieszanie usług i działań z Rosji przez największe, globalne brandy. Poniżej wybrane z nich.

Cyfrowi giganci:  APPLE, Google, Microsoft, Samsung 

Apple zapowiada pełne wyjście z rynku rosyjskiego, a usługa płatnicza Apple Pay zostaje całkowicie zablokowana dla Rosjan. Podobnie usługa Samsung Pay i Google Pay funkcje ta przestały być dostępne dla klientów rosyjskich banków wyłączonych z systemu SWIFT. Microsoft nie będzie wyświetlać żadnych sponsorowanych przez państwo treści Russia Today oraz Sputnika w jej wyszukiwarkach i aplikacjach informacyjnych.

Finanse

Paypal poinformował, że przestaje obsługiwać transakcje z rosyjskimi bankami, objętymi sankcjami, a Paysera  litewka spółka przelewów międzynarodowych nie będzie już obsługiwać operacji w rosyjskich rublach i zamknęła konta rosyjskich klientów.

Sportowi giganci

Sportowi giganci również odwracają się od Rosji, Adidas zawiesza współpracę z rosyjską federacją piłkarską, wedle informacji Michała Kołodziejczyka, Dyrektora Canal+ Sport, a Nike wycofuje się całkowicie z tego rynku.

Producenci samochodów

Audi, Chevrolet, Cadiilac, General Motors, Jaguar, Mercedes wstrzymali dostawę aut do Rosji, BMW wstrzymał sprzedaż aut w Rosji, a Ford zawiesił działalność w Rosji ze skutkiem natychmiastowym do odwołania. Porsche oraz Renault opuszczają terytorium Rosji, a Volvo odmawia dostaw zarówno samochodów, jak i części do Rosji.

Technologie informatyczne

W odpowiedzi na bezpośredni apel wicepremiera i ministra transformacji cyfrowej Ukrainy, Mykhailo Fedorova, koncern informatyczny Oracle zawiesił całą swoją działalność operacyjną w Rosji. Firma SAP wstrzymała wszelką działalność w tym kraju, m.in. sprzedaż swoich usług i produktów, podobnie Siemens (łącznie z dostawami zagranicznymi na ten rynek).

Sport

UFEA oraz Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej (FIFA) zawiesiły reprezentację Rosji oraz kluby z tego kraju we wszystkich rozgrywkach pod ich egidą, równocześnie UEFA zerwała umowę reklamową z Gazpromem. NHL zawiesiła interesy z rosyjskimi partnerami, także dotyczące meczów tam rozgrywanych, a Formuła 1 odwołała zawody Grand Prix Rosji w Soczi.

Streaming: NETFLIX, SPOTIFY

Netflix wstrzymuje wszystkie swoje projekty w Rosji, a rosyjscy użytkownicy nie mogą już płacić za Spotify swoimi kartami bankowymi.

Świat filmu

Sony Pictures wstrzymało wszystkie premiery kinowe w Rosji, wytwórnia Paramount wycofała swoje filmy z rosyjskich kin, a władze Festiwale w Cannes zdecydowały, że nie przyjmą rosyjskiej delegacji, chyba że zakończy się wojna w Ukrainie.

Gaming

Amerykański koncern Electronic Arts usuwa reprezentację i kluby z Rosji z ostatniej edycji piłkarskiej gry wideo „FIFA”, a z hokejowej gry „NHL” – drużyny rosyjskie i białoruskie.

Organizacje Branżowe – Public Relations

PRCA (Public Relations&Communications Associaties) – międzynarodowa organizacja public relations zrzeszająca 35 tys. profesjonalistów PR z ponad 80 krajów na świecie zagroziła swoim członkom wydaleniem ze swoich szeregów, jeśli będą współpracować z jakąkolwiek firmą lub organizacją rosyjską znajdującą się na liście sankcji.


To tylko niewielka część firm i marek, które bojkotują Rosję, ze względu na zbrojną napaść na Ukrainę. Lista cały czas się poszerza, a do bojkotu dołączają kolejne firmy z całego świata.

Źródła: opracowanie własne, profil na Fb Sławomira Sierakowskiego, bbc.com, Reuters.