Logo

Gadżety reklamoweTylko w OOH magazine

Marcin Jędrzejczyk – Poradnik dobrych praktyk: Jak zamawiać gadżety reklamowe?

Temat wyboru gadżetów reklamowych z pozoru może wydawać się bardzo łatwy i szybki do zrealizowania. Jednak jeśli chcemy skutecznie wybrać i zamówić gadżety reklamowe, to pod uwagę należy wziąć bardzo wiele różnych czynników i elementów. Należy pamiętać, że upominki reklamowe są elementem działań promocyjnych i wymagają takiej samej uwagi i staranności jak inne elementy układanki marketingowej.

Co i dla kogo?

Żeby skutecznie wybrać i zamówić gadżety reklamowe, na początkowym etapie musimy odpowiedzieć sobie na kilka bardzo istotnych pytań. Po pierwsze, dla kogo zamawiamy gadżety, kto będzie ich odbiorcą. Musimy także wiedzieć z jakiej okazji będziemy wręczać upominki. Te dwa elementy w głównym stopniu determinują to, co będziemy zamawiać. Dokładne poznanie odbiorcy i okoliczności pozwoli zamówić takie gadżety reklamowe, które będą skutecznym narzędziem marketingowym i spełnią swoja rolę w 100%. Dla przykładu – co innego zamówimy dla pracowników z branży budowlanej, a co innego dla klienta biznesowego na targach branżowych. To co sprawdzi się w jednej sytuacji, w innej może okazać się bezużytecznym produktem. Niezależnie od tego czy gadżety reklamowe będziemy zamawiać sami, czy przez agencję reklamową, warto przygotować sobie krótki brief, w którym dokładnie będą określone elementy, o których mowa powyżej. Przygotowanie takiego dokumentu będzie bardzo pomocne w całym procesie zamawiania upominków reklamowych.

Gdzie?

Wiedząc już co, dla kogo i z jakiej okazji chcemy przygotować, można przystąpić do procesu zamawiania. Tutaj mamy kilka opcji. Gadżety reklamowe możemy zamówić sami bezpośrednio u producenta lub na specjalnych platformach internetowych, które oferują bardzo szeroką gamę produktów reklamowych. Możemy także produkcję i zamówienie zlecić agencji reklamowej. Jeżeli zlecimy temat agencji reklamowej, to tutaj temat jest stosunkowo prosty i łatwy. Każda agencja powinna zacząć pracę od briefu, na podstawie którego przygotuje konkretną ofertę. Po akceptacji oferty, pozostaje już tylko czekać na gotowe produkty. Zamawiając produkty samemu, temat jest już bardziej skomplikowany. Po pierwsze – musimy rozeznać się w dostępnej ofercie gadżetów reklamowych, która jest bardzo szeroka, musimy znaleźć odpowiedniego dostawcę. Po drugie – w tym przypadku musimy mieć także wiedzę o technikach znakowania, możliwościach i ograniczeniach technologicznych. Może się zdarzyć tak, że to co sobie wymyślimy nie do końca będzie wykonalne. Musimy także cały proces odpowiednio rozplanować w czasie. Wybierając agencję reklamową korzystamy z ich wiedzy, doświadczenia i bazy dostawców, zyskujemy wtedy spokój i czas. Niezależnie od tego czy korzystamy z agencji reklamowej czy zamawiamy sami, to przed rozpoczęciem współpracy warto zweryfikować naszego dostawcę/ partnera. Jednym z kluczowych elementów, które powinniśmy sprawdzić jest terminowość – szczególnie teraz jest to bardzo istotny element, gdyż w obecnych czasach wiele łańcuchów dostaw zostało zakłóconych.

Kiedy?

Czas jest kluczowym elementem w całym procesie zamawiania gadżetów reklamowych. Z doświadczenia wiem, że planowanie w czasie nie jest najmocniejszą stroną wielu firm (w aspekcie akcji marketingowych z wykorzystaniem gadżetów reklamowych). Bardzo wielu marketerów na ostatnią chwilę zamawia upominki reklamowe. Odpowiednie rozłożenie tego w czasie daje nam gwarancję, że cała akcja zakończy się sukcesem. Często od pomysłu do finalnego zamówienia mija wiele dni, a nawet tygodni. Sam proces jest zależny od kilu czynników: rodzaju wybranego produktu, dostępności tych produktów, wybranych technik znakowania, konfekcjonowania i wysyłki. Przy każdym z tych elementów należy założyć pewien bufor czasowy. Planując zamawianie gadżetów reklamowych na ostatnią chwilę, sami sobie ograniczamy możliwości wyboru. Często wybieramy wtedy gadżet, który jest dostępny od ręki – nie koniecznie jest to wtedy skuteczne.

Wzory i prototpy

Bardzo ważne jest, aby przed finalnym zamówieniem produktów sprawdzić ich jakość (produktu oraz znakowania). Praktycznie każdy dostawca oferuje darmowe wzory produktów. Wielu dostawców wykonuje także prototypy zamawianych gadżetów (już ze znakowaniem klienta) – w tym przypadku jest to jednak zależne od produktu i rodzaju wybranego zdobienia. Ważne jest abyśmy byli na 100% pewni produktu, który zamawiamy.

Podsumowując. Aby skutecznie zamówić gadżety reklamowe musimy dokładnie wiedzieć kto będzie ich odbiorcą i z jakiej okazji. To pozwoli na wybranie konkretnego produktu. Jeśli do tego dołożymy odpowiednie rozłożenie całego procesu w czasie, to mamy szansę, że cała akcja zakończy się powodzeniem.

Marcin Jędrzejczyk – Marketing Manager w firmie Headwear Professionals. Z marketingiem związany od ponad 15 lat. Szkoleniowiec i wykładowca Akademii Multisport (Benefit Systems). Pomysłodawca i organizator pierwszej konferencji marketingowej dla branży fitness – Fitness Marketing Day. Stały współpracownik kilku redakcji. Prywatnie pasjonat gór i wspinaczki sportowej.


Felieton ukazał się w najnowszym OOH magazine. Do pobrania TUTAJ


Więcej podobnych treści przeczytasz TUTAJ.