Logo

Marketing MIX

Raport CluePR Wiemy, skąd młodzi najczęściej czerpią wiedzę o świecie

Młodzi ludzie są krytyczni wobec infuencerów i coraz rzadziej korzystają z tradycyjnych mediów. Wolą serwisy społecznościowe, choć numerem jeden nie jest ani Facebook, ani TikTok – wynika z najnowszego raportu CluePR.

Aż 93 proc. badanych w wieku 15-25 lat jako główne źródło wiedzy o świecie wskazuje serwis YouTube – wynika z raportu WiseRabbit na zlecenie Clue PR.

Na kolejnych miejscach plasuje się Facebook (serwis wskazuje 90 proc. młodych osób), Instagram (82 proc.) i TikTok (74 proc.).

W porównaniu z tymi wynikami media tradycyjne są daleko w tyle. Z telewizji i radia korzysta dwóch na pięciu ankietowanych (41 i 40 proc.), podobny odsetek (39 proc.) zagląda na portale informacyjne. Dużo niższe wyniki odnotowuje polska prasa drukowana, po którą sięga zaledwie 12 proc. (jej wydania elektroniczne czyta 18 proc.).

Generacja Z, korzystając z mediów społecznościowych na szeroką skalę, ma przy tym problem z weryfikacją publikowanych tam treści. Ponad połowa uczestników badania uznaje za wiarygodne po prostu te źródła, z których korzysta od dłuższego czasu, a niewiele mniej uważa, że godne zaufania są po prostu te kanały, które cieszą się dużą popularnością. Co piąty ufa po prostu treściom polecanym przez swoich znajomych (20 proc.). Tylko co trzeci badany (37 proc.) weryfikuje autorów i dziennikarzy, z których treści korzysta.

Jakie treści najbardziej interesują generację Z? Przede wszystkim są to informacje ze świata gier (46 proc.), rozrywki (45 proc.), podróży (41 proc.) czy mody (37 proc.).

Badanie Clue PR ujawnia przy tym silne różnice między kobietami i mężczyznami. Typowy młody chłopak interesuje się grami (67 proc.), śledzi technologiczne nowinki (45 proc.) i mecze ulubionej drużyny (39 proc.). Dziewczyny skupiają się bardziej na modzie (59 proc.), kulturze (56 proc.) i interesują się psychologią (51 proc.).

Naukowiec z większym autorytetem niż influencer

Autorzy badania zapytali też młodych, kto jest dla nich liderem opinii. W zdecydowanej większości ich zdanie pokrywa się z powszechnym przekonaniem, że lider opinii to ekspert lub ekspertka w danym temacie czy dziedzinie (79 proc.), często ze świata nauki (74 proc.) lub biznesu (60 proc.). Co ciekawe, młodzi częściej wsłuchują się w głos bliskich i rodziców, niż rówieśników (kolejno 58 i 40 proc.). Tuż za aktywistami (43 proc.), młodzi za liderów opinii uważają coachów, terapeutów i przewodników duchowych i (40 proc.). Influencerów wskazuje zaledwie 31 proc.

Badanie wykazało też, że „zetki” w mediach społecznościowych średnio obserwują aż 13 influencerów bądź liderów opinii: głównie z obszarów rozrywki, stylu życia, mody, sportu czy gier.


Więcej podobnych treści przeczytasz TUTAJ.