Logo

Tylko w OOH magazineMarketing MIXTrade marketing

Wznosimy inteligencję ekonomiczną na wyższy poziom | Katarzyna Grzywaczewska, PAYBACK

O historii powstania programu, jego ofercie, kampaniach i możliwościach wparcia różnych fundacji opowiada Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu PAYBACK Polska.

 

Jaka jest historia powstania programu PAYBACK?

Twórcą programu PAYBACK jest Alexander Rittweger, doradca biznesowy, który w ramach projektu prowadzonego dla Deutsche Lufthansa konsultował program Lufthansa Miles & More. System ten stanowił inspirację dla stworzenia multipartnerskiego programu, do którego mogliby dołączyć czołowi retailerzy i usługodawcy w Niemczech. Finalnie program zadebiutował w 2000 roku i szybko zdobył serca niemieckich konsumentów – już w pierwszym miesiącu dołączyło do niego milion klientów. Na początku 2011 roku PAYBACK przeszedł w ręce American Express. W tym samym roku wszedł do Indii, rok później do Meksyku, w 2014 do Włoch, w 2015 do USA i w 2018 roku do Austrii. Co ciekawe, Polska była pierwszym kierunkiem zagranicznej ekspansji PAYBACK. W naszym kraju program został uruchomiony jesienią 2009 roku i bardzo szybko został liderem wśród multipartnerskich programów lojalnościowych. Aktualnie jego uczestnikami jest ponad 8 mln Polaków, a każdego miesiąca z naszej aplikacji korzysta około milion aktywnych użytkowników.

Do kogo skierowana jest oferta?

Naszą ofertę przygotowujemy z myślą o każdym pełnoletnim konsumencie, który albo jest zwolennikiem smartshoppingu, albo chciałby wykształcić w sobie zmysł smartshoppera. Gorąco wierzę, że program lojalnościowy jest dobrym i skutecznym narzędziem, który pozwala nam wynieść naszą inteligencję ekonomiczną na wyższy poziom. Jest to ważne zwłaszcza teraz, w czasach bardzo wysokich cen, drogich kredytów i ogólnej niepewności na rynku, która sprawia, że uważniej przyglądamy się domowym budżetom i staramy się gromadzić nawet niewielkie oszczędności. Program lojalnościowy może nam w tym pomóc. Aby jednak tak się stało, musi on być intuicyjny i prosty. Dlatego cały czas pracujemy nad nowymi funkcjonalnościami PAYBACK i doskonaleniem naszej oferty.

PAYBACK

Na czym polega program PAYBACK?

PAYBACK łączy świat online i tradycyjne punkty sprzedaży, w których uczestnicy mogą zbierać punkty przy pomocy plastikowych kart i nowoczesnej aplikacji. Osoby korzystające z oferty programu mają do dyspozycji tysiące miejsc sprzedaży, w tym ponad 300 sklepów online, w których zgromadzone podczas zakupów punkty mogą wykorzystać na różne sposoby, podczas płatności za zakupy, wymieniając je na nagrody, a także mile Miles & More oraz przekazując na cele charytatywne. Oferta PAYBACK to między innymi codzienne promocje dostępne dla uczestników w aplikacji, na stronie www czy w punktach sprzedaży partnerów, a także akcje cykliczne, jak np. „PAYBACK-owe poniedziałki” czy „Turbo Środy”, kiedy to na łowców okazji czekają specjalne oferty dostępne wyłącznie w określonych dniach. Kolejny rodzaj działań to duże promocje multipartnerskie, jak np.: letnia loteria pt. „Wyspa Skarbów”. Partnerzy programu często przygotowują również działania cross-promocyjne, organizując je razem z inną marką, jak np. wspólne przedsięwzięcia bp i PSB Mrówka.

Program daje także możliwość wspierania różnych fundacji pomocowych. Kogo można wesprzeć punktami?

Wsparcie celów charytatywnych jest mocno wpisane w DNA PAYBACK, co każdego miesiąca udowadniają uczestnicy Programu, przekazując zebrane punkty na organizacje, z którymi współpracujemy. Dzięki punktom można wesprzeć akcję Pajacyk, TOPR, Akademię Przyszłości, fundację Siemacha, Pola Nadziei oraz Szlachetną Paczkę. Staramy się też na bieżąco reagować na potrzeby naszych partnerskich fundacji, uruchamiając akcje specjalne. Przykładem jest akcja „Punktuj sercem” na rzecz Pajacyka, w którą zaangażowali się nasi partnerzy, czy uruchomienie możliwości wymiany punktów na vouchery przeznaczone na zbiórkę organizowaną przez Polską Akcję Humanitarną w ramach akcji „SOS Ukraina”.

Czy korzystacie podczas kampanii ze wsparcia znanych twarzy?

W akcjach promocyjnych staramy się raczej stawiać na aspekt edukacyjny i wspieranie naszych uczestników w efektywnym zbieraniu punktów, które przekładają się na realne oszczędności w ich portfelach. Dlatego każdego roku decydujemy się też na współpracę z blogerami i influencerami, którzy aktywnie podejmują temat smartshoppingu i uczą swoich followersów, jak mądrze wydawać pieniądze. Wierzę, że w ten sposób możemy wywierać pozytywny wpływ na zachowania zakupowe polskich konsumentów.

Czy planujecie w 2023 roku dodatkowe niespodzianki/ profity dla uczestników programu?

O tak, ale jakie, wolałabym jeszcze nie zdradzać. Z pewnością będzie się dużo działo. Warto jednak pamiętać, żeby już w styczniu wykorzystać swoje punkty, by nie wygasły – zwłaszcza te zgromadzone 3 lata temu. Jeśli nie na nagrody rzeczowe, to na vouchery lub przeznaczyć je na akcje charytatywne.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Katarzyna Grzywaczewska – Dyrektor marketingu PAYBACK Polska. Od ponad 20 lat lider zespołów marketingowych, odpowiedzialnych za strategię komunikacji oraz tworzenie i rozwój marek, przede wszystkim z branż telekomunikacyjnej oraz finansowej. Obecnie jako dyrektor marketingu PAYBACK buduje największy w Polsce multipartnerski program bonusowy.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.