i
W bezpłatnej publikacji „Trendbook 2023. Budget-friendly incentive travel” przygotowanej przez agencję najs.world dowiadujemy się, że turystyka odnotowuje odwilż. Już w 2022 r. pomimo mniej korzystnych warunków (m.in. rosyjskiej agresji na Ukrainę) wyjazdy turystyczne osiągnęły 75% poziomu podróży z 2019 r.
Dane UNWTO (Światowej Organizacji Turystyki Narodów Zjednoczonych) pokazują, że turystyka ożywia się szybciej i silniej niż oczekiwano. W 2022 r. ponad 900 mln turystów podróżowało za granicę. Jest to dwukrotnie więcej niż w 2021 r. i stanowi 63% poziomu turystyki międzynarodowej sprzed pandemii.
Dane z „Trendbook 2023. Budget-friendly incentive travel” wskazują też na utrzymującą się popularność Europy i Bliskiego Wschodu w kontekście turystyki indywidualnej i grupowej. Nadal najczęściej odwiedzanymi państwami są Francja, Hiszpania czy Włochy. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na Baleary, które stały się ofiarą własnego sukcesu.
Ten hiszpański archipelag w 2022 r. odnotował 16,5 mln turystów, czyli tylko o 400 osób mniej niż przed pandemią i o 76 tys. mniej, niż wynosił rekord w 2018 r. Rząd Balearów określa ten wynik jako absolutne maksimum i rozpoczyna dyskusję w kontekście ograniczenia turystyki budżetowej.
Podobny problem ma równie popularna destynacja – Barcelona. Liczba turystów odwiedzających to miasto w 2022 r. osiągnął ten sprzed pandemii. Z tego powodu na początku 2022 r. miała miejsce kolejna podwyżka podatku turystycznego – obecnie wynoszącego 4–7,5 euro za tzw. osobonoc.
Z powodu niemalejącego zainteresowania (tzw. overtourism), a zwiększania się cen i rosnącej świadomości dot. kosztów ekologicznych turystyki, firmy coraz chętniej wybierają nowe kierunki. Incentive travels to nadal jeden z najlepszych benefitów jakie może oferować organizacja. Motywuje, wzmacnia integrację zespołu i dostarcza niezwykłych przeżyć czy doświadczeń.
Rosnącą popularnością w Europie cieszą się np. Bałkany. Zwłaszcza takie państwa jak Rumunia, Czarnogóra, Słowenia czy Albania. W miejscach mniej zatłoczonych turystycznie, nierzadko pojawiają się interesujące atrakcje. Jak chociażby turniej minigolfa w kopalni soli Salina Turda w Rumunii czy transfer kawalkadą jugosłowiańskich zastaw w Słowenii lub Serbii.
Zmieniają się także preferencje dotyczące transportu, który powinien być relatywnie krótki i bezpośredni. Szereg nowy tras tzw. linii low-costowych, takich jak np. węgierski Wizz Air, który ogłosił w styczniu 2023 r. rekordowy wynik w historii firmy, sprawia, że coraz więcej firm rezygnuje z destynacji, do których dotrzeć możemy z przesiadką.
Podczas gry Wizz Air rośnie w siłę, zwłaszcza w kontekście bliskiej egzotyki w zasięgu 4–5 godz. lotu z Polski – mowa tutaj np. o Maderze, Akabie, Agadirze czy Abu Zabi, do których mamy wygodne połączenia z Lotniska Chopina, warto przyjrzeć się połączeniom bezpośrednim PLL LOT m. in. do Tirany
„Trendbook 2023. Budget-friendly incentive travel” opracowany przez agencję incentive travel najs.world jest de facto poradnikiem, przygotowującym do organizacji firmowego wyjazdu motywacyjnego. Z bezpłatnego, 30-stronnicowego raportu dowiesz się, jak zmienił się rynek turystyki, o czym należy pamiętać planując wyjazd oraz które miejsca określa się mianem VFM, value for money.
Trendbook można znaleźć TUTAJ można go pobrać za darmo po wypełnieniu formularza kontaktowego.
Więcej newsów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.