Logo

Trade marketing

Dynamiczna ekspansja | Daria Małecka, Dealz

O wprowadzeniu na polski rynek brytyjskiego formatu sklepów, dopasowaniu go do krajowych realiów, działaniach marketingowych i intensywnych planach rozwoju mówi Daria Małecka, dyrektor marketingu Dealz.

Wszystko zaczęło się 5 lat temu, gdy w lutym 2018 roku w Swarzędzu k. Poznania otwarto pierwszy sklep. Jak wyglądało wejście tej marki na polski rynek?

Niesamowicie szybko minęło te 5 lat. Sieć weszła na polski rynek z wielkimi nadziejami, oferując nowy, nieistniejący do tej pory koncept w Polsce. Oczywiście największym znakiem zapytania było to, czy klienci go zaakceptują. Już po kilku otwarciach przekonaliśmy się, że tak – klienci wręcz pokochali Dealza.

Na samym początku zarówno wygląd sklepu, jak i oferta bazowały w znacznej części na obiektach naszej siostrzanej, brytyjskiej spółki – Poundland. Przez kolejne lata analizowaliśmy format pod kątem oferty, komunikacji, procesów, by jak najlepiej dopasować Dealza do wymagań polskiego rynku i naszego rodzimego klienta.

Obecnie obie te sieci różnią się od siebie znacząco, a Dealz zyskał swój unikatowy format, z którego jesteśmy bardzo dumni.
Dziś sklepów jest już 200. Jak wygląda obecna sytuacja sieci na krajowym rynku?

Sytuacja jest tak samo dynamiczna jak nasz rozwój, oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Wiemy, że koncept Dealz nie tylko ma sens na polskim rynku, ale co więcej ma zdecydowanie większy potencjał. Prowadzimy wiele projektów w różnych obszarach biznesu, by nasza marka mogła być jeszcze bardziej atrakcyjna, zarówno dla naszych klientów, jak i pracowników.

Projekt modernizacji sklepów, rebranding, optymalizacja asortymentu, nowy magazyn – to tylko niektóre z inicjatyw, które na pewno pomogą w dalszym budowaniu silnego formatu Dealz.

DEALZ

Pozycjonujecie się jako sklep oferujący unikalną ofertę markowych produktów w niskich cenach. Proszę przybliżyć koncept sieci?

Sercem konceptu Dealz są przede wszystkim produkty. Produkty kategorii FMCG międzynarodowych marek, z różnych zakątków świata, niedostępnych lub trudnodostępnych w innych sieciach handlowych.

Nasz dział handlowy cały czas przeczesuje różne europejskie kraje, by móc zaoferować naszym klientom produkty, z którymi spotkali się np. na wakacjach w Hiszpanii czy we Włoszech. Chcemy cały czas ich zaskakiwać, dlatego nasza oferta stale się powiększa o kolejne nowości. Dążymy do tego, by nasza sieć była w pewnym sensie tredsetterem zagranicznych marek na polskim rynku.

Można powiedzieć, że na DNA Dealza składają się 3 elementy: międzynarodowe marki, super atrakcyjne ceny i unikatowość, którą pokochali nasi klienci.

DEALZ

Jakie są Wasze główne kanały komunikacji z klientem? Na jakie działania marketingowe stawiacie?

Przede wszystkim dbamy o to, aby nasza komunikacja z klientami była bardzo otwarta i niosąca pozytywne skojarzenia. Nadal pozycjonujemy się jako dyskont, ale w nowoczesnym wydaniu, dlatego dużą wagę przykładamy do prezentacji produktów i komunikacji cenowej. Naszą filozofią komunikacji jest po prostu „make a Dealz” – u nas zrobisz najlepsze „deale” w super cenach.

Głównym środkiem komunikacji jest nasza gazetka handlowa, która w tym roku przyjmie już w pełni onlinową formę. Nasze kanały komunikacji również skupiają się w dużej mierze na szerokorozumianych działaniach online. Od 2022 roku jesteśmy bardzo aktywni na TikToku, a nasza oferta pozwala z sukcesem prowadzić również akcje influencerskie. Nie zapominamy przy tym o kanałach bardziej tradycyjnych jak display czy radio. W tym roku planujemy rozpocząć komunikację w szerszych mediach ATL.

DEALZ

Sprzedaje sama „półka sklepowa”. Jak wygląda aranżacja przestrzeni sklepowej Waszej sieci? Na jakie rozwiązania stawiacie?

Obecnie Dealz przechodzi niesamowitą metamorfozę. Zmieniamy koncept sklepów, który w dużej mierze opiera się na zupełnie nowej aranżacji przestrzeni kategorii produktów i layoutu sklepów. Jednym z istotnych punktów projektu był proces rebrandingu, symbolizujący transformację identyfikacji wizualnej Dealz. Odświeżyliśmy nasze logo oraz całą komunikację sklepową. Dodatkowo na terenie hali sprzedaży zainstalowane zostały również elementy digital signange, które pozwalają nam w elastyczny sposób komunikować się z klientami. W najbliższej przyszłości zostaną wdrożone również kasy samoobsługowe. Zależy nam na postrzeganiu Dealza jako sklepu nowoczesnego, przejrzystego, z prostą komunikacją ceny.

Pierwsze 5 lat działalności w naszym kraju zostało naznaczone rynkowymi turbulencjami. 2019 r. – pandemia i liczne obostrzenia w handlu stacjonarnym. 2021 r. zakończony stratą w wysokości 27,2 mln zł. W 2022 r. jeszcze wojna na Ukrainie. Jaki był to czas dla Waszej sieci?

Daliśmy radę. Dealz mógł częściowo funkcjonować w czasie pandemii, byliśmy też dobrym miejscem zakupów na potrzeby osób z Ukrainy, ofertując produkty higieniczne pierwszej potrzeby w dobrych cenach. Jako wciąż nieduża sieć, mogliśmy bardzo elastycznie podejść do większości procesów oraz bazy kosztowej.

DEALZ

Czy i jakie działania CSR-owe podejmujecie? Jak wspieracie swoje najbliższe otoczenie?

W ostatnim roku skupialiśmy się na wsparciu dla Ukrainy. Przekazaliśmy produkty pierwszej potrzeby oraz środki finansowe. Aktywnie wspieramy również lokalne inicjatywy. Bierzemy udział m.in. w Business Run, czy Szlachetnej Paczce, angażując w ten sposób zespoły z całej sieci. Przed nami kolejny rok budowy usystematyzowanej strategii CSR, którą wkrótce będziemy mogli się pochwalić.

Wasza marka ogłosiła plany podwojenia liczby swoich sklepów w Polsce – do poziomu około 340 do końca 2023 roku. Otworzyliście w Polsce swoje pierwsze Centrum Dystrybucyjne. Proszę przybliżyć Wasze plany rozwoju na polskim rynku.

Mamy bardzo ambitne plany, które motywują nas do działania. W tym roku otworzymy nasz 300. sklep. W ciągu kolejnych
4 lat ta liczba powinna się potroić. Ponadto w przyszłym roku planujemy wejść na kolejny rynek. Przygotowujemy naszą infrastrukturę pod dynamiczną ekspansję, czego wyrazem jest otwarcie np. nowego magazynu w centralnej Polsce. Korzystamy również z doświadczenia siostrzanej spółki Pepco. Synergia grupy zdecydowanie przyspiesza nasz rozwój w Europie.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko


Daria Małecka DEALZ

Daria Małecka
Od ponad 10 lat związana z marketingiem sieci handlowych. Przez ostatnie 5 lat z pasją rozwija brand Dealz na polskim rynku. Pełni rolę dyrektora marketingu, odpowiada za całokształt strategii i działań marketingowych. Obecnie prowadzi projekt nowego konceptu Dealz, obejmującego pełną modernizację sklepów oraz nowy branding.

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.