Logo

Trade marketing

Zmiany w nawykach konsumentów – jak platformy społecznościowe wspomagają sprzedaż? | Karina Hertel

Ostatnie lata przyniosły istotne zmiany na rynku social mediów. Korzystanie z mediów społecznościowych stało się bardziej pasywne i obecnie jest nastawione na konsumpcję kontentu, a w mniejszym stopniu na tworzenie.

Media społecznościowe przestały być platformami, poprzez które wyłącznie komunikujemy się z innymi, czy podglądamy życie bliskich oraz celebrytów i gwiazd. Social media coraz częściej stają się miejscem, które wspiera sprzedaż projektów czy usług i to na kilku płaszczyznach. Sprzedają osoby indywidualne za pomocą dedykowanych do tego funkcjonalności, ale przede wszystkim przedsiębiorcy poprzez witryny sklepowe  na platformach SoMe bądź z sprawą zaangażowanych w tym celu influencerów.

Według danych z PayPal Ecommerce Index dwóch na pięciu Europejczyków kupiło coś za pośrednictwem mediów społecznościowych. Co ciekawe, Polacy są nad średnią europejską o 3 punkty procentowe (46 proc. do 43 proc. całości). Chętnie przeszukujemy media społecznościowe w celu znalezienia interesujących produktów bądź inspiracji. Choć wciąż popularnością w tym obszarze cieszy się Instagram, to wyraźnie zyskuje najmłodszy przedstawiciel social mediów – Tik-Tik.  Jak wygląda sytuacja na polskim rynku?

Według raportu zrealizowanego na zlecenie BrandLift wynika, że TikTok przede wszystkim inspiruje w zakresie produktów i pomaga dowiedzieć się o nowościach. Takie odpowiedzi deklaruje odpowiednio 38 i 34 proc. badanych. Na drugim biegunie powodów korzystania jest kontakt ze znajomymi czy dzielenie się swoimi przemyśleniami.

Co sprzedaje się przez serwis ByteDance? Głównie kosmetyki, ubrania, buty, a także elektronikę. Dwie na pięć osób dokonało kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka.

Liderem inspirowania swoich użytkowników wciąż jest Instagram – właśnie takich treści poszukuje tam 40 proc. z nas. Nieco rzadziej niż w przypadku Tik-Toka (27 proc. osób) z tego medium dowiaduje się o nowościach produktowych. Na Instagramie, głównie decydujemy się na zakup kosmetyków i ubrań. To potwierdza fakt, które największą popularnością cieszą się kategorie kupowane impulsywnie bądź pod wpływem licznie zamieszczanych w Instagramie tutoriali.

Zarówno globalne, jak i nasze własne dane pokazują, że social commerce staje się istotnym kanałem pozyskiwania klientów. Działy marketingu muszą uwzględniać w strategiach social mediowych sprzedażowe wątki. Inwestycje w owned media na platformach społecznościowych przynoszą wymierne korzyści. Świadczy o tym także fakt, że największe platformy społecznościowe prześcigają się w dodawaniu kolejnych funkcjonalności, dzięki którym popularność tej technologii będzie tylko rosnąć. Etap, w którym social media budują jedynie świadomość o produkcie, bezpowrotnie się kończy.


Więcej materiałów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.