Logo

Wielki FormatMedia & maszyny

Wiedza, która prowadzi do sukcesu | Anna Cieśla, FALTER

O biznesie poligraficznym, który wywodzi się z wielkiej pasji do fotografii, współpracy z japońskim gigantem, zmianach i transformacji rynku, a także o wprowadzeniu własnego brandu i rozwoju marki mówi Anna Cieśla, Prezes firmy Falter.

Początki Waszej firmy sięgają 1988 roku, a wszystko zaczęło się w branży fotograficznej?

Tak, dokładnie. Początki firmy Falter są ściśle związane z branżą fotograficzną. Wszystko zaczęło się w 1988 roku, kiedy Marek Piechowiak, postanowił uruchomić hurtownię fotograficzną Foto-Falter w Roth koło Norymbergi w Niemczech. Ojciec zawsze miał wielką pasję do fotografii i wiedział, że chce tworzyć coś więcej niż tylko zdjęcia.

Z początku Foto-Falter skupiał się na dostarczaniu usług oraz sprzedaży materiałów fotograficznych, takich jak filmy, aparaty, chemia fotograficzna, maszyny, akcesoria. W Polsce powstały cztery oddziały zaopatrujące klientów.

FALTER
Firma Falter podczas targów Festiwal Marketingu.

Ważnym momentem w Waszej historii było niewątpliwie uzyskanie przedstawicielstwa firmy Konica. Jak doszło do tego i jakie były kolejne wydarzenia w ramach tej współpracy?

Przedstawicielstwo firmy Konica uzyskaliśmy w 1994 roku i był to jeden z kluczowych momentów w historii firmy Falter, ważny kamień milowy w naszym rozwoju.

Jako Foto-Falter musieliśmy spełnić szereg kryteriów jakościowych i operacyjnych, aby uzyskać tak prestiżowy status. Przedstawicielstwo firmy Konica pozwoliło nam wypłynąć na „szerokie wody” rynku fotograficznego. Uruchomiliśmy własną halę produkcyjną, w której konfekcjonowaliśmy filmy Konica. Dostarczaliśmy produkty fotograficzne od jednego z najbardziej cenionych producentów na świecie, do praktycznie każdego zakątka w Polsce.

Kolejnym etapem współpracy z firmą Konica było utworzenie sieci zakładów fotograficznych Konica PhotoExpress, która w szczytowym okresie składała się z ponad 300 punktów na terenie całego kraju, co pozwoliło na umocnienie naszej pozycji na rynku fotograficznym w Polsce.

I wtedy nadchodzi rok 2006 i słynna już decyzja Konica Minolta o wycofaniu się z branży fotograficznej. Jak reagujecie?

Stanęliśmy przed dużym wyzwaniem, chyba największym jaki napotkaliśmy na swojej drodze. Wyjście z rynku japońskiego giganta to symbol zamknięcia pewnej epoki, transformacji rynku fotograficznego, jaki do tej pory znaliśmy. Z impetem do naszego codziennego życia wdarła się fotografia cyfrowa, a do lamusa odeszła analogowa. Z zakładów fotograficznych powoli znikają potężne minilaby, a coraz częściej zastępują je drukarki atramentowe. Druk cyfrowy stanowiący do tej pory margines, zaczyna dominować. Foto-Falter musiał podążać za dynamicznymi zmianami na rynku i samemu przejść transformacje. Wtedy też z naszej nazwy znika słowo „Foto”, które mocno kategoryzowało firmę w świadomości klientów.

Kierunek jaki obraliście to druk atramentowy?

Już wtedy ojciec dostrzega potencjał w wydrukach na drukarkach atramentowych. Mocno inwestujemy w technologię inkjet, wprowadzamy na rynek własne linie papierów do drukarek wielkoformatowych, takich jak: Solution Prestige, FineArt, Canvas oraz atramentów Solution Graphic i Dye do drukarek Epson. Rozpowszechniamy technologię suchych minilabów; wprowadzamy papiery Solution Drylab oraz atramenty Solution CLi. Część naszej oferty to akcesoria do druku: pianki PCV, blejtramy, werniksy, laminaty, tak aby klient mógł znaleźć pełen wachlarz produktów w jednym miejscu.

Mimo zakończenia współpracy z Konica Minolta, z powodzeniem kontynuowaliśmy swoją działalność, dostarczając kompleksowe rozwiązania w dziedzinie druku, a marka Solution stała się solidnym fundamentem do naszego dalszego rozwoju.

FALTER
Siedziba firmy Falter.

Stawiacie na edukację. Otwarliście serwis oraz Showroom dla klientów, systematycznie organizujecie także szkolenia i dni otwarte. Proszę przybliżyć te aspekty Waszej działalności.

Firma Falter zdecydowanie stawia na edukację i wsparcie klientów. Do tego celu uruchomiliśmy Showroom, park urządzeń drukujących, w którym klienci mogą osobiście przetestować wiele modeli drukarek głównie marki Canon. Nasz Showroom ciągle się zmienia i stale przybywa w nim nowych urządzeń, od znakomitych klasyków jak drukarki Canon serii imagePROGRAF PRO, aż po absolutne nowości jak Canon GP-2000 czy TC-20.

Ponadto regularnie organizujemy tematyczne szkolenia, warsztaty, dni otwarte i inne wydarzenia edukacyjne, które pomagają klientom lepiej zrozumieć technologie druku i jak z niej umiejętnie korzystać. Zawsze jesteśmy otwarci na odwiedziny w naszej siedzibie. Natomiast serwis uruchomiliśmy aby kompleksowo wesprzeć naszych klientów począwszy od napraw i konserwacji maszyn, poprzez profilowanie i instalacje, aż po rewitalizację drukarek różnych marek.

Ale Falter to nie tylko produkty marki Solution?

Dokładnie tak. Od ponad 15 lat jesteśmy wyłącznym dystrybutorem firmy Hahnemühle FineArt w Polsce, jednego z najbardziej znanych producentów wysokiej klasy papierów artystycznych fineart. Współpracujemy również z firmą Canon Polska, dostarczając klientom urządzenia tej marki, co zaowocowało otrzymaniem statusu Canon Gold Partner, z czego jestem szczególnie dumna. To prestiżowe wyróżnienie potwierdza nie tylko wysoką jakość oferowanych przez nas usług, ale również doskonałą wiedzę i zaangażowanie w dziedzinie druku profesjonalnego.

FALTER
Rok 2001. Marek Piechowiak, właściciel firmy Falter wraz z Kazuhiko Ochi, Prezesem Konica oraz George Jada, dyr. Sprzedaży EMEA, podczas wizyty w Polsce.

Jakie są Wasze dalsze plany rozwoju?

Przede wszystkim, zamierzamy jeszcze bardziej skoncentrować się na edukacji i wsparciu technicznym dla naszych klientów. Wierzymy, że udostępnianie naszej wiedzy przyczyni się do ich sukcesu. Ambitnie wkraczamy na rynek materiałów POS i druku dekoracyjnego, wprowadzając linię produktów Solution Deco&Pos.

Dostrzegamy ogromny potencjał w technologiach eco-solvent, UV i HP Indigo, do których również zaczęliśmy oferować swoje produkty, takie jak płótna, papiery fotograficzne oraz tapety, a to dopiero początek. Aktywnie pracujemy nad dalszym rozwojem tej części portfolio. Naszym celem jest oferowanie pełnej palety usług, począwszy od dostarczania materiałów drukarskich, aż po wsparcie techniczne i szkolenia. Chcemy być wspólnym mianownikiem i odpowiedzią dla wszystkich potrzeb związanych z drukiem naszych klientów, dostarczając im kompleksowo produkty najwyższej jakości.

Podsumowując, jesteśmy podekscytowani możliwościami dalszego rozwoju naszej firmy, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wierzymy, że dzięki naszemu zaangażowaniu i doświadczeniu osiągniemy założone cele.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko


Anna Cieśla FALTER

Anna Cieśla
Absolwentka kierunku Zarządzanie, Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Prezes Zarządu Falter Sp. z o.o. Córka założyciela firmy, Marka Piechowiaka, swoje doświadczenie zawodowe w przedsiębiorstwie zdobywała od pracy w sklepie firmowym, poprzez stanowisko Product Manager, specjalisty do spraw zakupów, zastępcy dyrektora handlowego, od roku 2009 pełni funkcję Prezesa Spółki.

 

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.