Check24 to popularna w Niemczech aplikacja do porównywania ofert (np. ubezpieczeń, podróży). Firma przy okazji Mistrzostw Europy w piłce nożnej wykorzystała ambush marketing.
Co to jest? Wg portalu www.semcore.pl: Kiedy podmiot inwestuje środki finansowe w swoje działania, a drugi „podczepia się” pod to w celu uzyskania profitów takich jak zwiększenie popularności, pozyskanie klientów, czy zdobycie rozpoznawalności, stosuje właśnie ambush marketing. Zaletą tej strategii jest uzyskanie medialnej rozpoznawalności przy niewielkich nakładach finansowych.
W tym przypadku, mowa jest o ogromnym budżecie – wg portalu dw.com może to być nawet 100 mln EUR. Na tę kwotę składa się 5(!) mln darmowych koszulek wyprodukowanych przez markę Puma oraz gaża dla twarzy kampanii – Lukasa Podolskiego.
Ważnym odnotowania jest fakt, że oficjalnym sponsorem reprezentacji Niemiec w piłce nożnej jest marka adidas. Ostatnio jednak media obiegła informacja, że przestanie nim być w 2027, a zostanie nim marka Nike. Sytuację skomentował sam minister gospodarki Niemiec, Robert Habeck, który stwierdził, że trudno mu sobie wyobrazić taką zmianę (za: TVN24). Adidas był (nadal jest) sponsorem ponad 70 lat.
Kampania osiągnęła spektakularny sukces i rozgłos. A to za sprawą m.in. mediów społecznościowych, gdzie użytkownicy aplikacji wrzucali swoje filmiki i zdjęcia z koszulkami, które otrzymali za darmo, tzn. bez żadnej opłaty. Jedyne, co sprzedali, to własne dane. Aby otrzymać taką koszulkę w barwach Niemiec, należało ściągnąć aplikację Check24. Apka w samym sklepie Google Play ma ponad 10 mln pobrań.
Wyświetl ten post na Instagramie
Oficjalna koszulka adidasa na EURO 2024 kosztuje ok. 100 EUR. Wg sondażu Uniwersytetu Hohhenheim ponad 40% Niemców wyraziło chęć zakupu oficjalnej koszulki (za: University Hohhenheim Facebook profile).
Szacuje się, że adidas nie straci na sprzedaży własnych koszulek. Jednak kampania Check24 odbiła się szerokim echem. Wg Adama Pawlukiewicza, felietonisty Przeglądu Sportowego, który jest na miejscu podczas mistrzostw, kibice w koszulkach z logo Check24 stanowili zdecydowaną większość (za: Przegląd Sportowy)
W związku z tym, że koszulki stanowią najważniejszy element strategii marketingowej sponsora piłki nożnej, można mówić tu o spektakularnym sukcesie, jeśli chodzi o wzmocnienie wizerunku marki Check24. Firma zakładała produkcję 1 mln koszulek, skończyła na 5 mln. Czy to będzie miało wymierne korzyści finansowe dla marki? To pokaże czas.
Więcej newsów z branży TUTAJ.