Logo

Trade marketing

Historia butelki Coca-Coli

Rosnąca popularność Coca-Coli na początku XX wieku spowodowała powstanie licznych imitacji tego napoju. Zarówno produkt jak i marka, która od momentu powstania w maju 1886 roku budowała swoja pozycję, potrzebowały odpowiedniej ochrony. Reklamy napoju tworzone w owym czasie podkreślały kwestie związane z autentycznością Coca-Coli, jej niepowtarzalnym smakiem i namawiały konsumentów, aby „Żądali tylko prawdziwej Coca-Coli” i „Nie akceptowali substytutów”.

W tym czasie większość napojów sprzedawana była w standardowych opakowaniach o prostych kształtach. Aby odróżnić się od konkurencji,  firma Coca-Cola zdecydowała by stworzyć butelkę o  unikalnym  kształcie, tak aby konsumenci byli pewni, że piją oryginalną Coca-Colę.  

Czerpiąc inspirację z ilustracji ziarna kakao, Alexander Samuelson i Earl R. Dean z firmy Root Glass Company w Terra Haute  w stanie Indiana, USA stworzyli prototyp butelki konturowej. W 1915 roku  butelka została opatentowana, zaś 1916 roku firma Root Glass rozpoczęła jej produkcję. Oryginalny kształt butelki pozwalał na jej zidentyfikowanie nawet w ciemnościach np. w chłodziarce pełnej innych butelek z napojami i pomógł marce stać się jedną z najbardziej rozpoznawanych na świecie.

Aby zachęcić konsumentów do zakupu większej liczby butelek Coca-Cola i konsumcji napoju również w domu firmy systemu Coca-Cola wprowadziły w 1923 roku innowacyjny sześciopak. W latach pięćdziesiątych wprowadzono kilka zmian w butelce konturowej. Konsumenci spożywali coraz więcej napoju dlatego firma przygotowała butelki o większej pojemności w porównaniu do pierwotnej wynoszącej 6,5 uncji. W 1955 roku uzupełniono ofertę o opakowania o pojemności 10, 12, i 16 uncji.

W 1961 roku, w odpowiedzi na trend tworzenia produktów ułatwiających życie konsumentom, firma Coca-Cola zaoferowała pierwsze butelki niepodlegającą zwrotowi, które stały się od razu wielkim sukcesem. Z kolei w 1993 roku firma wprowadziła plastikową butelkę o pojemności 20 uncji.  

Przez lata Coca-Cola wykorzystywała wartość symboliczną butelki konturowej, podkreślając innowacyjność marki Coca-Cola. Także marki Coca-Cola light, Coke Zero i Cherry Coke rozlewane są w butelki konturowe. Opakowania napoju Coca-Cola bazują na historycznym kształcie konturowym, który przez lata podlegał modyfikacjom, jednak pozostał zgody z pierwotnym projektem. Wszystkie zmiany w projektach muszą uzyskać zgodę centrali firmy The Coca-Cola Company w Atlancie.